През последните шест години Boeing преживява всякакви предизвикателства и проблеми. Този месец към списъка може да се прибави и стачка на 32 000 служители.

Договорът на компанията с Международната асоциация на механиците изтича на 12 септември, а без нов документ, инженерите, които произвеждат самолетите в щата Вашингтон, ще започнат първата стачка в компанията от 16 години насам.

Към момента шансовете за сделка не изглеждат добри, според ръководителя на местния профсъюз, цитиран от CNN.

„Ние сме далеч по всички основни въпроси – заплати, здравеопазване, пенсиониране, свободно време“, заяви Джон Холдън, президент на IAM District 751. Работим по този въпрос, но ходът на преговорите е труден“, допълва той.

И двете страни твърдят, че искат споразумение без стачка. Но гневът на редовите членове на профсъюза заради неотдавнашните отстъпки по договорите и трудностите в компанията може да направят постигането на сделка в кратки срокове трудна задача.

„Продължаваме да преговаряме добросъвестно, като се фокусираме върху темите, важни за нашите служители и техните семейства“, се казва в изявление на Boeing. „Убедени сме, че можем да постигнем споразумение, което да балансира нуждите на служителите и бизнес реалностите, пред които сме изправени като компания.“

Но Холдън е категоричен, че всяко споразумение, което може да спечели подкрепата на служителите, трябва да възстанови някои от отстъпките, от които профсъюзът се отказа в две предишни споразумения от 2008 година.

Boeing заплашваше да изгради съоръжения, които да не са на профсъюза, за да се справи с производството на 737 Max и 777X. Превозвачът има завод за 787 Dreamliner в Южна Каролина, в който не членуват профсъюзи, но се отказа от плановете да премести производството на Max и 777X след постигането на старите трудови споразумения.

Това е само поредният от поредицата сериозни проблеми на компанията, която се сблъска с фатални катастрофи, причинени от конструктивен дефект в най-продавания модел самолет, с обвинения, че поставя печалбите и скоростта на производство над качеството и безопасността, със спад в продажбите, със споразумение да се признае за виновна по обвинения, че е подвела регулаторните органи, и с огромни финансови загуби, покрити от нарастващи нива на дълг.

Нов главен изпълнителен директор от едва месец

Boeing започва преговорите с профсъюза с нов главен изпълнителен директор, Кели Ортбърг, който пое поста на 8 август. Той заяви, че иска да „възстанови отношенията ни“ със синдиката, след като се срещна с Холдън и други ръководители през първата си седмица в компанията. Но Холдън твърди, че не е видял никакви различия от Boeing на масата за преговори.

Предшественикът на Ортбърг Дейв Калхън, също заяви пред инвеститорите през юли, че намерението е да се избегне стачка и сякаш даде знак, че е готов да плати каквото е необходимо, за да не се спира работата.

„Знаем, че исканията за заплати ще бъдат големи. Не се страхуваме да се отнасяме добре с нашите служители. Така че просто ще работим колкото се може по-усилено, за да не се стигне до стачка.“, обясни бившият изпълнителен директор.

Компанията заяви, че заплатите на членовете на IAM са се увеличили с 60% през последните 10 години благодарение на общото увеличение, корекциите на разходите за живот и бонусите. Но профсъюзът все още е гневен заради по-ранните отстъпки и иска по-добри гаранции за работните места. „Не можем да преминем през нов период, в който след година или две работните ни места ще бъдат застрашени“, допълва Холдън.

Многобройни профсъюзи, включително Teamsters в UPS и United Auto Workers в GM, Ford и Stellantis, спечелиха двуцифрено увеличение на заплатите в последните споразумения. Но в тези и други случаи се преговаряше с компании, които реализират рекордни печалби и имат достатъчно ресурси, за да удовлетворят профсъюзите.

За разлика от тях, проблемите в Boeing доведоха до основни оперативни загуби в размер на 33,3 млрд. долара през последните пет години, което принуди компанията да задлъжнее сериозно. Съществува опасност рейтингът на този дълг да бъде понижен до най-ниско ниво.

Стачката може да има огромен ефект

Въпреки проблемите си Boeing все още е основна сила в икономиката на САЩ и спирането на дейността му заради стачка ще има широкообхватно въздействие.

Освен 32 000-те синдикални членове от близо 150 000 служители, компанията оценява собственото си икономическо въздействие на 79 млрд. долара, като поддържа 1,6 млн. преки и непреки работни места при над 9900 доставчици, разположени във всички 50 щата.

Но може би по-важното е, че Boeing е един от само двама основни доставчици на търговски самолети в авиоиндустрията. Отрасълът вече се сблъсква със забавените доставки на Boeing, които не могат да бъдат възстановени, докато не се решат въпросите за безопасността и качеството на самолетите.

„Предложенията ни са разумни. Ние сме в трудна позиция заради решенията, които взеха за увеличаване на дивидента и обратно изкупуване на акции, да съкращават научноизследователската и развойна дейност. Те бяха парализирани да пуснат нов самолет. Именно заради тези решения и катастрофите сме в това положение“, допълват от профсъюза.

Една от целите техните цели в преговорите е да получат представител на профсъюза в борда на директорите, който е подложен на остри критики за многобройните проблеми на компанията. „Бордът със сигурност заслужава да бъде критикуван“, казва Холдън. „Не искаме да управляваме компанията. Но искаме да сме сигурни, че гласовете ни се чуват. Обичаме Boeing. Хората от борда не я обичат, защото пожертваха нейната цялост.“, допълва той.