Криза за две десетилетия: Какви са предизвикателствата пред следващия лидер на Boeing
Дейвид Калхун беше привлечен да реши проблемите на Boeing, но ще остави голям ремонт на следващия изпълнителен директор
Федерални проверки, занемарени фабрики, напрегнати преговори със синдикатите и сривове във веригата за доставки.
Кризата във водещия американски производител на авиационна техника Boeing няма да приключи с напускането на Дейвид Калхун като главен изпълнителен директор.
Следващият ръководител на производствената икона на САЩ ще трябва да се справи с някои от същите проблеми, които Калхун бе назначен да отстрани преди четири години, когато ръководеният от него борд отстрани предшественика му, пише в обзор на ситуацията The Wall Street Journal.
В понеделник Boeing заяви, че Калхун ще се оттегли до края на годината, въпреки че се очаква той да напусне веднага след намирането на негов заместник. Най-големият му съюзник в борда, председателят Лари Келнер, също се оттегля, а в понеделник ефективно беше сменен и висшият ръководител на звеното за търговски самолети.
Ръководители на авиокомпании и правителствени служители заявиха, че приветстват промените. Управителният съвет започна да търси нов главен изпълнителен директор. Въпреки че ще разгледа вътрешните кандидати, той е изправен пред допълнителен натиск да привлече външен човек, който да може да отстрани проблемите с качеството, забавили производството на самолетите 737 MAX, от които се нуждаят авиолиниите.
"В Boeing знаят какво трябва да направят", каза главният изпълнителен директор на General Electric Лари Кълп в интервю в средата на март. "Както и за нас, предстои им много работа", добави Кълп, който прекарва пет години в преструктуриране на GE. Разделя бизнес единици, изплаща е дългове, рационализира заводите. Скоро той ще контролира GE Aerospace, която произвежда реактивни двигатели, които се използват в 737 MAX.
Насрочвайки датата за напускане на Калхун за края на годината, Boeing си дава достатъчно време да намери наследник. Бордът се надява той да върне доверието в компанията - вътрешно и външно. И ако през следващите месеци се появят други противоречия, Калхун ще може да поеме вината за тях вместо новия главен изпълнителен директор, казват съветниците на ръководството.
Напускащите изпълнителни директори рядко предприемат смели стратегически стъпки, а несигурността на върха може да се разпространи в компанията, парализирайки вземането на решения и натоварвайки другите ръководители.
"Колкото по-бързо назначат някого, толкова по-добре", казва Бил Джордж, главен изпълнителен директор на Medtronic, който е съавтор на казуси, свързани с предизвикателствата на Boeing. "Новият главен изпълнителен директор ще има огромна работа пред себе си."
Борба за приемственост
Сътресенията, обявени в понеделник - след почти трагичния инцидент на 5 януари със самолет 737 MAX, управляван от Alaska Airlines - подчертаха недостатъците в настоящите планове на компанията за приемственост, коментира WSJ. Преди това управителният съвет на Boeing удвои подкрепата си за Калхун, като удължи престоя му след традиционната пенсионна възраст от 65 години.
Главният изпълнителен директор в оставка, който следващия месец навършва 67 години, подготвяше наследници и преди инцидента, като издигна един от своите мениджъри, Стефани Поуп, на длъжност №2. С натрупването на проблемите обаче, Калхун, Келнер и други директори са обсъждали необходимостта от ускоряване на промените в ръководството, твърдят източници на WSJ.
Според тях Калхун е казал на директорите след инцидента в Аляска, че компанията няма непосредствен наследник на ръководителя на търговското звено Стан Дийл, като го е оставил на поста му за момента. Назначаването на Поуп на мястото на Дийл в понеделник показа, че бордът не е могъл да изчака.
В същото време няколко главни изпълнителни директори на авиокомпании са отнесли опасенията си директно към борда на Boeing, изисквайки от директорите да изложат плановете си за отстраняване на проблемите с качеството на производителя, съобщи миналата седмица WSJ. Компанията отвръща, предлагайки да изпрати Келнер, бивш главен изпълнителен директор на Continental Airlines, и други членове на борда за срещи с отделни лидери на авиокомпании още тази седмица.
На тези срещи сега ще присъства Стив Моленкопф, който поема поста на председател на Boeing и ще ръководи търсенето на заместник на Калхун. Бившият главен изпълнителен директор на Qualcomm е сравнително нов в Boeing, въпреки че е добре познат в средите на Силициевата долина и на Уолстрийт. Той се присъединява към борда на самолетостроителя през 2020 г. и е директор в Dell Technologies.
Моленкопф преведе Qualcomm през няколко сериозни предизвикателства: отблъсна инвеститор активист, предотврати враждебно поглъщане от конкуренцията и поведе съдебна битка с Apple, един от най-големите клиенти на компанията.
Борби със Spirit
Калхун се опитваше да се справи с проблемите на веригата за доставки, като се насочи към производителя на фюзелажи Spirit AeroSystems. Този месец Boeing заяви, че ще спре да приема части от Spirit, които имат недостатъци или проблеми.
Тапата на вратата на самолета от инцидента с Alaska Airlines предполагаемо е била отворена, когато пристига във фабриката на Boeing в Рентън, Вашингтон. След това инженерите са я монтирали отново без болтове, които са необходими, за да се задържи на мястото си, твърдят разследващите. Няколко месеца по-късно тя се взриви от самолет, пълен с пътници, на височина 5 000 метра. Нямаше жертви.
Независимо от оставката си, Калхун е в процес на преговори със Spirit за придобиване на компанията. Сделката би означавала обрат в производствената стратегия на Boeing, който изнася много компоненти, за да се съсредоточи върху крайното сглобяване.
Двете компании се надяваха да обявят сделката още тази седмица, но все още не са успели да постигнат споразумение - процес, който се усложнява от факта, че Spirit доставя части и на основния конкурент на Boeing – Airbus, твърдят запознати с въпроса, цитирани от WSJ.
“Отстраняването на проблемите на Boeing ще бъде голямо предизвикателство”, заяви по-рано този месец Скот Кърби, главен изпълнителен директор на United.
"Това не е проблем за 12 месеца. Това е проблем за две десетилетия", каза той по време на конференция за инвеститори. В изявлението си от понеделник United заяви, че продължава да подкрепя Boeing и очаква да работи с компанията по време на прехода в ръководството.
Нарастващо напрежение
Напрежението достигна своя връх по-рано този месец - Федералната авиационна администрация (FAA) откри "множество случаи" на проблеми с контрола на качеството на Boeing, след като проведе одит на производството им.
Министерството на правосъдието започна наказателно разследване на инцидента с Alaska Airlines, идващ след две смъртоносни катастрофи на MAX. Според източник на WSJ, запознати със ситуацията, Федералното бюро за разследване през последните дни се е свързало с пътниците на полета от 5 януари, посочвайки ги като възможни жертви на престъпление, което е предизвикало новинарски заглавия, които са привлекли вниманието и на борда.
Лидерите на профсъюзите, представляващи служителите на Boeing, заявиха през последните дни, че настояват за място в борда за първи път в 108-годишната история на компанията. Те искат и обещание, че следващият модел самолет ще се произвежда в предприятия с членове на профсъюзите, а не в заводи, които Boeing открива в други държави.
"Твърдо вярваме, че нашият глас и гласът на инженерите трябва да бъдат чути на най-високо ниво в процеса на вземане на решения в компанията", казва Джон Холдън, един от лидерите на Международната асоциация на механиците и аерокосмическите работници. "Безопасността на производството на самолети не подлежи на преговори и трябва да бъде защитена преди всичко".
Ръководителите на авиокомпаниите от години изразяват недоволство - дори преди инцидента от 5 януари - от забавянето на доставките, което усложнява планирането и в някои случаи осуетява растежа. Най-малкият и най-големият тип самолети MAX не са сертифицирани и не е ясно кога FAA ще ги одобри.
United, която чакаше най-големия вариант на MAX, заяви, че вече не може да разчита на получаването на тези самолети и търси самолети Airbus, които да ги заменят.
На този фон до последните месеци на годината ролята на Калхун вероятно ще се превърне в ролята на временно изпълняващ длъжността и ще помогне за подготовката на неговия заместник, казват съветници на изпълнителния директор.