През октомври главният изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун беше попитан колко бързо компанията може да увеличи производството на най-продавания си самолет 737 MAX след поредицата от проблеми с качеството. Тогава той беше оптимистично настроен: Boeing ще се върне към 38 самолета месечно и "няма търпение да започне оттам колкото се може по-бързо".

Докато производителят се опитваше да успокои инвеститорите след поредната тримесечна загуба, един от новите модели теснокорпусни самолети чака на Boeing Field в Сиатъл за финални тестове и доставка на Alaska Airlines само шест дни по-късно.

В крайна сметка се оказва, че липсват четири критични болта - разхлабен панел на вратата поставя началото на ужасяващ инцидент във въздуха на 5 януари. Този случай предизвика дебат около контрола на качеството и потопи Boeing във втора дълбока криза, свързана с безопасността, за последните пет години.

Boeing призна, че нейни грешки са довели до инцидента с Alaska Airlines От компанията призовават да не се спекулира с причините за проблемите със 737 MAX 9


Регулаторните органи преустановиха плановете на Boeing за увеличаване на производството на 737 и сега Калхун казва, че е време "да се върви бавно, за да се движим бързо", поставяйки под съмнение бързото възстановяване на компанията от поредицата кризи, включващи две катастрофи с модела MAX, при които загинаха 346 души, и пандемията, която остави компанията с 38 млрд. долара дългове.

Интервюта с дузина настоящи и бивши ръководители на индустрията показват, че именно натискът за производство, съчетан с отлив на опитни работници, е допринесъл за бавно набъбващата индустриална катастрофа, завършила със 171 пътници, гледащи от зейнала дупка на 5000 километра от земята.

"Изглежда, че Boeing е бил по-фокусиран върху инвестирането в увеличаване на темповете на производство, отколкото върху издигането на системата за качество на следващото ниво", казва експертът по производство Кевин Майкълс, управляващ директор на консултантската компания AeroDynamic Advisory в Мичиган.

След инцидента с Alaska Airlines: FAA приземи десетки Boeing 737 Max 9Директивата за извънредна летателна годност на FAA ще засегне около 171 самолета по целия свят


Двама източници, запознати с отдела по качеството на Boeing, коментират пред Reuters, че контролът е атрофирал през последните години, след като много опитни инспектори са напуснали по време на пандемията и на фона на натиска да се спазва графикът за възстановяване на производството.

Въпреки че Boeing твърди, че е добавил повече инспектори след пандемията, много от тях са били неопитни и са проверявали работата на механици, самите наети едва наскоро.

Компанията твърди, че новите служители в производството посещават курсове в продължение на 10 до 14 седмици, след което следва 6 до 8 седмици практическо обучение.

Семената на кризата

Първият трансатлантически полет с по-екологични горива вече е фактПравителството на Обединеното кралство планира до 2030 г. 10% от авиационното гориво да бъде екологично


Семената на проблемите, които сполетяха Boeing, бяха посяти много години преди това, но се ускориха след кризата, причинена от катастрофите на MAX през 2018 г. и 2019 г., и последвалия хаос в индустрията по време на пандемията, казват ръководителите от индустрията.

Икономичните Airbus A320neo и 737 MAX бяха пуснати през 2010 г. и 2011 г. на горещ авиационен пазар, подхранван от ниските лихвени проценти, високите цени на петрола и възхода на нискотарифните азиатски авиокомпании.

През по-голямата част от последното десетилетие поръчките за обслужване на глобалната средна класа се стовариха на плещите на двата най-големи производители на самолети, което доведе до война за пазарен дял и до дълги периоди на изчакване, които според ръководителите все още са в основата на днешния натиск върху производството.