Производствен натиск: Защо Boeing изпадна в поредната криза?
През октомври главният изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун беше попитан колко бързо компанията може да увеличи производството на най-продавания си самолет 737 MAX след поредицата от проблеми с качеството. Тогава той беше оптимистично настроен: Boeing ще се върне към 38 самолета месечно и "няма търпение да започне оттам колкото се може по-бързо".
Докато производителят се опитваше да успокои инвеститорите след поредната тримесечна загуба, един от новите модели теснокорпусни самолети чака на Boeing Field в Сиатъл за финални тестове и доставка на Alaska Airlines само шест дни по-късно.
В крайна сметка се оказва, че липсват четири критични болта - разхлабен панел на вратата поставя началото на ужасяващ инцидент във въздуха на 5 януари. Този случай предизвика дебат около контрола на качеството и потопи Boeing във втора дълбока криза, свързана с безопасността, за последните пет години.
Регулаторните органи преустановиха плановете на Boeing за увеличаване на производството на 737 и сега Калхун казва, че е време "да се върви бавно, за да се движим бързо", поставяйки под съмнение бързото възстановяване на компанията от поредицата кризи, включващи две катастрофи с модела MAX, при които загинаха 346 души, и пандемията, която остави компанията с 38 млрд. долара дългове.
Интервюта с дузина настоящи и бивши ръководители на индустрията показват, че именно натискът за производство, съчетан с отлив на опитни работници, е допринесъл за бавно набъбващата индустриална катастрофа, завършила със 171 пътници, гледащи от зейнала дупка на 5000 километра от земята.
"Изглежда, че Boeing е бил по-фокусиран върху инвестирането в увеличаване на темповете на производство, отколкото върху издигането на системата за качество на следващото ниво", казва експертът по производство Кевин Майкълс, управляващ директор на консултантската компания AeroDynamic Advisory в Мичиган.
Двама източници, запознати с отдела по качеството на Boeing, коментират пред Reuters, че контролът е атрофирал през последните години, след като много опитни инспектори са напуснали по време на пандемията и на фона на натиска да се спазва графикът за възстановяване на производството.
Въпреки че Boeing твърди, че е добавил повече инспектори след пандемията, много от тях са били неопитни и са проверявали работата на механици, самите наети едва наскоро.
Компанията твърди, че новите служители в производството посещават курсове в продължение на 10 до 14 седмици, след което следва 6 до 8 седмици практическо обучение.
Семената на кризата
Семената на проблемите, които сполетяха Boeing, бяха посяти много години преди това, но се ускориха след кризата, причинена от катастрофите на MAX през 2018 г. и 2019 г., и последвалия хаос в индустрията по време на пандемията, казват ръководителите от индустрията.
Икономичните Airbus A320neo и 737 MAX бяха пуснати през 2010 г. и 2011 г. на горещ авиационен пазар, подхранван от ниските лихвени проценти, високите цени на петрола и възхода на нискотарифните азиатски авиокомпании.
През по-голямата част от последното десетилетие поръчките за обслужване на глобалната средна класа се стовариха на плещите на двата най-големи производители на самолети, което доведе до война за пазарен дял и до дълги периоди на изчакване, които според ръководителите все още са в основата на днешния натиск върху производството.