Четири пъти по-голяма печалба до 2027: На какво разчита Rolls-Royce?
Rolls-Royce има за цел да увеличи четирикратно печалбата си през следващите пет години, като повиши производителността на реактивните си двигатели и намали разходите в генералния план на ръководителя на компанията Туфан Ергинбилгич.
Във вторник главният изпълнителен директор на най-престижната британска инженерна компания заявява, че до 2027 г. ще постигне годишна оперативна печалба в размер на 2,8 млрд. паунда, което е четири пъти повече от резултата през 2022 г. и два пъти повече от прогнозата за 1,4 млрд. паунда за тази година, пише Reuters. Този амбициозен план трябва да бъде реализиран чрез увеличаване на маржовете на печалбата в бизнеса с гражданска авиация до 15-17% от 2,5% през миналата година.
Ергинбилгич, бивш изпълнителен директор на BP, който поема поста през януари, посочва, че ще се справи с неефективността на Rolls-Royce, като се съсредоточи върху сектора на широкофюзелажните самолети, където е изключителен доставчик на Airbus, бизнес авиацията, отбраната и енергийните системи.
По думите му бизнесът на компанията с електрически самолети ще бъде продаден в рамките на усилията за набиране на до 1,5 млрд. паунда от продажбата на неосновни активи, като в същото време тя може да навлезе отново на пазара на едноместните самолети чрез партньорство, използвайки следващото си поколение технология UltraFan.
Най-големият катализатор на печалбата се очаква да бъде именно рязката промяна в маржовете на бизнеса с двигатели, който задвижва почти половината от самолетите за дълги разстояния, включително всички модели A330neo и A350 на Airbus и някои 787 на Boeing. Новата цел ще доближи Rolls-Royce до съперници като General Electric, основният му конкурент в областта на широкофюзелажните самолети.
Акциите на Rolls-Royce, които се покачиха със 161% от началото на годината досега, поскъпнаха с още 6,5% след обявената цел, посочва още информационната агенция.
"Поставяме си убедителни и постижими финансови цели за средносрочен период, които ще изведат Rolls-Royce значително отвъд всички предишни финансови резултати", казва Ергинбилгич, а анализаторът на Agency Partners Ник Кънингам посочва, че целите предполагат, че Rolls-Royce е готова да намали приходите си в замяна на по-добра рентабилност:
"Ако е така, това е по-дълбока промяна в културата на Rolls-Royce от традиционния подход за оптимизиране на пазарния дял през последните десетилетия".
Запитан дали е готов да жертва пазарен дял, Ергинбилгич заявява, че през миналата година компанията е имала 55% дял от доставките на двигатели за широкофюзелажни самолети и очаква това ниво да се запази и през тази година, а през следващите пет до десет години да има ръст.
"Ще завладяваме пазарен дял всяка година, но по устойчив начин", казва той.
По-рано Rolls-Royce обяви, че ще продаде неосновни активи от цялата група и ще създаде партньорства, ако това ще създаде допълнителна стойност. Финансите на компанията бяха засегнати от проблеми с двигателя Trent 1000, както и от пандемията, която спря самолетните полети на дълги разстояния и занули приходите ѝ, свързани с летателните часове на двигателите.
Възстановяването под ръководството на Ергинбилгич е бързо, като през август Rolls-Royce отчита петкратно увеличение на оперативната печалба за първото полугодие, подпомогнато от повишаването на цените за поддръжка на двигателите и стриктното управление на разходната база.