Първият трансатлантически полет, задвижван само с алтернативни горива, тръгна днес от лондонското летище Heathrow до нюйоркското JFK.

Полетът е опериран от Virgin Atlantic.

Така наречените устойчиви авиационни горива (SAF) могат да се произвеждат от различни източници, включително растителни култури, битови отпадъци и готварски масла.

Самолетът Boeing 787 е зареден с 50 тона SAF. Използват се два вида, като 88% от тях се добиват от отпадъчни мазнини, а останалите - от отпадъците при производството на царевица в САЩ, съобщава BBC.

След проведени тестове и анализи полетът беше одобрен от британския регулатор за гражданска авиация по-рано този месец.

В проекта участват редица компании, включително производителят на двигатели Rolls-Royce и енергийния гигант BP.

Ryanair очаква рекордна годишна печалбаАкциите на компанията нараснаха с над 6 % за последната седмица след изявлението.

Въздухоплавателната индустрия е особено трудна за декарбонизиране, но няколко от директорите на авиокомпаниите смятат, че SAF е най-ефективният наличен инструмент, който може да помогне за свеждане на нетните емисии до нула.

Самолетите продължават да отделят въглеродни емисии, когато използват SAF, но според индустрията "емисиите през жизнения цикъл" на тези горива могат да бъдат с до 70% по-ниски.

SAF вече се използва в малки количества, смесен с традиционното гориво за реактивни самолети, но представлява по-малко от 0,1% от авиационното гориво, употребявано по света.

Понастоящем цената му е по-висока от тази на керосина, поради което се произвеждат сравнително малки количества, коментира BBC.

В Обединеното кралство няма специализирани търговски заводи за производство на SAF, въпреки че целта на правителството е до 2025 г. да бъдат изградени пет такива, подкрепени с безвъзмездни средства.

Нови технологии на НАСА променят въздушния транспорт до 2030Те трябва да се превърнат в основата на следващото поколение устойчиви полети

Авиокомпаниите смятат, че първият полет на дълги разстояния, при който ще се използват 100% алтернативни горива, е важен етап.

Експертите обаче твърдят, че това не е цялостно решение на проблема.

Д-р Гай Гратън, доцент по авиация и околна среда в университета в Кранфийлд, заявява : "Не можем да произвеждаме по-голямата част от необходимите ни горива по този начин, защото просто не разполагаме с необходимите суровини. А дори и да ги имаме, тези горива не са напълно чисти."

Въпреки това нарастващото използване на SAF трябва да се разглежда като "стъпало към бъдещи, наистина нулеви емисии", добавя той.

Правителството на Обединеното кралство планира до 2030 г. 10% от авиационното гориво да бъде SAF.

Британските авиолинии, които представляват превозвачите, регистрирани в Обединеното кралство, отговарят, че трябва да имат достъп до достатъчно SAF на достъпни цени, за да изпълнят това изискване, като възможно най-голяма част от него трябва да идва от местно производство.

Нейният ръководител Тим Олдърслейд съобщава: "Последното нещо, което искаме, е по-високи цени на горивата за пътниците в Обединеното кралство в сравнение с останалата част от Европа и САЩ, както и хиляди загубени работни места."