Инфлацията и високите лихви удрят европейските авиопревозвачи
Туристическата индустрия не се поддаде на глобалното икономическо забавяне досега, като отбелязва рекордни резервации и печалби, тъй като бума на търсенето след края на пандемията увеличи разходите за самолетни билети и хотели. Но това може би започва да се променя, предупреждава CNN.
Медията се позовава на Ryanair, най-голямата авиокомпания в Европа по брой пътници, която предупреждава, че високата инфлация и повишаването на лихвените проценти могат да намалят интереса за въздушни пътувания през втората половина на годината.
"Обезпокоени сме от въздействието на тези макроикономически тенденции", заявява главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри във видеоклип, публикуван на уебсайта на компанията, като добавя, че те "могат да повлияят на потребителските разходи през втората половина на 2023".
Акциите на нискотарифния превозвач, който е ключов фактор за европейската авиоиндустрия, паднаха с 5% в понеделник, преди да възстановят част от загубата. Конкурентите му от Обединеното кралство EasyJet и Jet2 регистрират отстъпление съответно с 4,6% и 4%, преди да наваксат част от загубените позиции.
Авиокомпаниите се готвят за рекордни приходи от над $800 млрд. през 2023Iata: След загубите в размер на 183 млрд. долара в годините на пандемията, индустрията e напът към устойчиво бъдеще
Пътуванията се възстановиха след пандемията, тъй като хората, останали затворени у дома месеци наред, бяха зажаднели за пътувания. Това даде възможност на превозвачи като Ryanair да предлагат по-високи цени на билетите, въпреки че икономическият растеж на много от най-големите пазари се забави, дава контекст CNN и добавя:
“В края на миналата година О'Лиъри се отметна от опасенията си за въздействието на очаквания икономически спад в Европа върху бизнеса на Ryanair, като ги нарече "пресилени". Коментарите му от понеделник обаче показват, че перспективите са станали по-спорни, въпреки че компанията отчете печалба от 663 млн. евро за трите месеца, приключващи през юни - почти четири пъти повече от същия период на миналата година, когато резервациите бяха силно засегнати от пълномащабната инвазия на Русия в Украйна”.
Средните цени на самолетните билети на Ryanair са скочили с 42% през последното тримесечие след силното намаление на цените през миналата година, но компанията акцентира, че "омекотява" цените на билетите за резервации в последната минута през юни и началото на юли.
О'Лиъри обяснява, че може да се наложи авиокомпанията да намали цените на билетите, за да постигне амбициозните си цели за ръст на пътниците, особено след като инфлацията и повишаването на лихвите по ипотечните кредити натежаха върху потребителските разходи.
Интересът към пътуванията с частни самолети достига рекордни ниваВъпреки постоянно нарастващите цени на услугите хората, които могат да си го позволяват, все по-често прибяхват до компаниите за частни полети
Авиокомпанията очаква да превози 183,5 млн. пътници през 12-те месеца, приключващи през март 2024 г. Това е малко по-малко от предишната прогноза за 185 млн. Пътници, а основната причина е забавяне на доставката на нови самолети Boeing 737. Ryanair взе решение да закупи до 300 самолета Boeing 737-10 по-рано тази година в сделка на стойност 40 млрд. долара.
Базираната в Дъблин авиокомпания, която в петък обяви плановете си да се завърне в Украйна в рамките на няколко седмици след края на войната, прогнозира "скромен" ръст на печалбата за тази година.
“Миналия месец Международната асоциация за въздушен транспорт заяви, че очаква авиокомпаниите в световен мащаб да реализират 9,8 млрд. долара нетна печалба през 2023 г., което е над два пъти повече от прогнозата, направена през декември. Последната прогноза бележи значителен обрат за авиационната индустрия, която претърпя нетни загуби в размер на 183 млрд. долара в периода 2020-2022 г., тъй като антиковид мерките засегнаха сериозно пътуванията”, посочва в заключение CNN.