Русия е отпуснала повече от 12 млрд. долара под формата на държавни субсидии и заеми, за да поддържа авиационния си сектор на повърхността, след като западните санкции заради инвазията на Москва в Украйна прекъснаха доставките на основни части и услуги по поддръжката, показва анализ на Reuters.

Зависима от самолетите, произведени в чужбина, страната е изправена пред нелеката задача да развива авиационната си индустрия самостоятелно с части от местен произход, като същевременно купува самолети от чуждестранни лизингодатели, за да избегне приземяването на по-голямата част от флота си.

Западните производители на самолети Airbus и Boeing спряха доставките на услуги и резервни части през март 2022 г. и се отказаха от редовната поддръжка на най-големия руски авиопревозвач „Аерофлот“ и други руски авиокомпании.

Оттогава досега Русия е похарчила 1,09 трилиона рубли (12,07 млрд. долара) в подкрепа на гражданската авиационна индустрия, включително за производство на самолети и финансова помощ за авиокомпаниите, показват изчисления на информационната агенция въз основа на данни от Министерството на финансите и Сметната палата на страната, която контролира изпълнението на бюджета.

Нов „Илюшин“ ще спасява руската гражданска авиация„Ил-96-400М“ е направил първи летателен тест, продължил 26 минути до височина 2000 м., с 390 км/ч


Разходите са почти два пъти по-големи от плащанията в размер на 547 млрд. рубли, извършени през 2020-21 г., когато пандемията от COVID-19 доведе до драстично намаляване на въздушните пътувания, и подчертават мащаба на усилията на Кремъл да си върне контрола върху една изключително важна индустрия.

"Нашият самолетен парк е много претоварен със самолети, произведени в чужбина", заявява президентът Владимир Путин миналата седмица. "До 2030 г. планираме да произведем повече от 1000 самолета, наши собствени самолети. Необходимо е да се работи."

Според швейцарския доставчик на авиационна информация ch-aviation руските авиокомпании в момента експлоатират 991 самолета, включително 405 произведени в Русия. Но само 133 са самолетите "Суперджет", произведени от държавния производител Обединена авиационна корпорация. Други самолети руско производство – „Туполев“, „Яковлев“ и „Илюшин“ - рядко се използват за търговски полети.

Подкрепата за самолетостроенето, което е ключов отрасъл, ще бъде запазена през следващите години, заявяват от Министерството на промишлеността и търговията на Русия:

"Основният акцент е върху подкрепата на продажбите, разширяването на производствения капацитет и създаването на система за следпродажбено обслужване".

Путин конфискува дялове на водещи западни компании от енергийни проектиДяловете на OMV и Wintershall Dea в Южноруското находище и в проектите


Значението на надеждната авиационна индустрия е от особено значение за Русия, както за транспортирането на хора и стоки през огромната ѝ територия, така и за да се подкрепи тезата на Москва, че санкциите имат минимално въздействие.

След три месеца руснаците трябва да отидат до урните, а сривът на авиокомпаниите може да окаже репутационен и електорален натиск върху Путин, който отново се кандидатира за президент.

Като ключова авиационна сила от съветско време насам, техническите възможности на Русия не будят съмнение. Но западните авиационни анализатори твърдят, че инвестициите в най-добрия случай ще запазят флота в движение, тъй като се съмняват, че самолетите, произведени в страната, ще се върнат скоро на западните пазари, дори ако конфликтът в Украйна приключи. Това се дължи на разходите и бюрокрацията, свързани с възстановяването на въздушния флот с чиста и проследима документация за безопасност и одобрени части.

Средства за черни дни

Данните показват, че Русия е посегнала към резервните фондове, като през 2022 г. е похарчила 110 млрд. рубли за компенсиране на загубите на авиокомпаниите от рязкото увеличение на разходите за самолетно гориво.

През тази година Фондът за национално богатство (ФНБ) е изиграл още по-голяма роля във финансирането, като досега през 2023 г. Москва е изтеглила почти 400 млрд. рубли за авиационни разходи.

Войните не спират, а отбранителната индустрия в САЩ очаква още печалби Производството на прехващачи Patriot ще се увеличи от 550 на 650 ракети годишно, което значи, че всяка една система може да увеличи продажбите си с 400 млн. долара


Мащабът на разходите през 2022-23 г. се равнява на малко под 1% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП) за 2023 г. През 2022-23 г. Русия е похарчила още 2,3 трилиона рубли за развитие на транспорта извън авиационния сектор.

Вътрешният пътнически въздушен трафик на страната започва да се възстановява в края на 2022 г., тъй като авиокомпаниите успяват да намерят начини да внасят резервни части чрез въведената от правителството схема за сив внос. Руските авиокомпании поддържат във въздуха флота си от западни самолети, отчасти чрез внос на резервни части през трети държави без съгласието на производителите - основно Airbus и Boeing.

Все пак броят на пътниците се възстановява, но все още изостава от нивата преди пандемията. Междувременно загубата на достъпа до чуждестранни части и опит в поддръжката поражда опасения за безопасността на самолетите.

Някои авиокомпании са започнали да разглобяват самолети за части, съобщават източници от авиационната индустрия на Русия пред Reuters миналата година. Затова и министърът на транспорта Виталий Савелиев заявява, че през 2023 г. могат да бъдат използвани 300 млрд. рубли за закупуване на самолети от чуждестранни лизингодатели. Досега са изразходвани 190 млрд. рубли, сочат данните, като държавната застрахователна компания NSK притежава самолетите от името на авиокомпаниите.

В правителствен документ, в който се излагат стратегически планове за разходите за авиация, цитиран от Reuters миналата есен, се казва, че Русия ще трябва да похарчи поне 711 милиарда рубли за "постигане на технологична независимост от чуждестранни доставчици".