Русия е уведомила бразилския орган за разследване на самолетни катастрофи, че няма да разследва падането на произведения в страната самолет Embraer, при което загина шефът на наемническата група „Вагнер“ Евгений Пригожин, съгласно международните правила "в момента", пише Reuters.

Пригожин, двама високопоставени лейтенанти от неговата група и четирима телохранители бяха сред 10-те души, които загинаха, когато самолетът Embraer Legacy 600 се разби северно от Москва миналата седмица. Това се случи два месеца след като той организира кратък бунт срещу руското военно министерство, който представляваше най-голямото предизвикателство за управлението на президента Владимир Путин, откакто той дойде на власт през 1999 г., припомня още информационната агенция.

Бразилският Център за изследване и предотвратяване на авиационни произшествия (CENIPA) беше обявил, че ще се присъедини към воденото от Русия разследване, ако бъде поканен и проверката се проведе по международни правила.

Руските авиационни власти не бяха задължени да кажат "да" на CENIPA, но някои бивши следователи заявяват, че трябва да го направят, тъй като САЩ и други западни правителства подозират Кремъл, че стои зад катастрофата от 23 август, с оглед на факта, че Embraer Legacy 600 има добри показатели за безопасност по принцип. Кремъл отрича да е замесен, но Пригожин публично критикуваше руското висше ръководство, което повдига множество въпроси около неговата смърт.

След ДНК текст: Пригожин е мъртъв, обяви официално МоскваСамоличността на всички 10 жертви е установена и съответства пътниците в списъка на полета


Според базираната в Монреал Международна организация за гражданска авиация на ООН (IKAO) полетът от Москва към Санкт Петербург е бил вътрешен, така че не подлежи на международните правила, известни в цялата индустрия с юридическото си име "Приложение 13".

"Те не са задължени, а само им е препоръчано да направят това", обяснява пред Reuters ръководителят на CENIPA бригаден генерал Марсело Морено, след като агенцията изпраща миналата седмица имейл с въпрос към Русия дали ще започне такава проверка. "Но ако кажат, че ще започнат разследване и поканят Бразилия, ние ще участваме от разстояние".

Американският консултант по авиационна безопасност и бивш следовател Джон Кокс е категоричен, че едно вътрешно руско разследване винаги ще бъде поставено под въпрос без участието на Бразилия - страната, в която е произведен самолетът.

"Мисля, че това е много тъжно", казва Кокс, след като руската позиция става ясна. "Това вреди на прозрачността на руското разследване".

В свое изявление CENIPA съобщава, че е получила отговора от Междудържавния авиационен комитет - Комисията за разследване на произшествия (МАК) във вторник, като руският орган е заявил, че засега няма да започне разследване по Приложение 13.

Мистериозните инциденти, които застигат враговете на ПутинПригожин не е единственият дръзнал да се противостави на Путин. Срещу него и се опълчиха и други, но те загинаха или бяха на косъм от смъртта при мистериозни обстоятелства


„При разследването на авиационни катастрофи експертите работят за подобряване на авиационната безопасност, без да определят вина, но проверките често са опорочени от политически интереси. CENIPA и производителят Embraer искат да предотвратят бъдещи инциденти, но се сблъскват с предизвикателства при получаването на информация от разследването заради санкциите срещу Русия и нежеланието на Москва да допусне външен контрол“, пише още Reuters.

Около 802 регионални самолета Embraer с 37 до 50 места, построени на същата платформа като корпоративните самолети Legacy 600, са в експлоатация, което засилва бразилския интерес към разследването.

Джеф Гуцети, бивш американски следовател на самолетни катастрофи, заявява, че Русия трябва да приеме помощ от Бразилия, дори ако CENIPA може да участва само дистанционно:

"Ако не го направят, това е сигурен знак, че разследването няма да бъде прозрачно".

Името „Приложение 13“ произлиза от приложение към Конвенцията за международна гражданска авиация, известна като Чикагската конвенция от 1944 г., и представляват неангажираща, но ефективна форма на международно сътрудничество, която рядко е била оспорвана. Чрез насърчаване на тясно техническо сътрудничество отвъд политическите граници и избягване на въпросите за вината, Приложение 13 е признато като механизъм за драстично подобрение на безопасността на полетите, откакто е въведено за първи път, казват служители по безопасността на самолетните полети, цитирани от информационната агенция.