Идва ли времето на въздушните таксита в Европа?
Въздушните таксита са водеща тема в света на технологиите през последните години, като различни региони по света се надпреварват в създаването на законова рамка, която да направи въвеждането им в широка употреба възможно.
Обикновено Европа не е фаворит в подобни надпревари за въвеждане на иновативни технологии, тъй като е известна със стриктното си отношение към сигурността и влиянието на всичко ново върху нейните граждани. В случая обаче може да се окаже, че подобни изводи са прибързани.
Lilium, германска компания за въздушни таксита, е получила регулаторно одобрение за проектиране и експлоатация на своите електрически превозни средства за вертикално излитане и кацане (VTOL), съобщава CNBC.
Lilium е получила "Одобрение за проектантска организация" от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) - лиценз със специални условия, който дава на компанията възможност да проектира и произвежда своите въздухоплавателни средства, без на практика да има договорени и въведени официални правила за индустрията.
Аластър Макинтош, главен технологичен директор и ръководител на проектантската организация на Lilium, коментира, че одобрението на практика е "лиценз за работа" за компанията.
"Получаването на одобрение за проектантска организация от EASA ни мотивира допълнително по пътя към комерсиализиране на революционния Lilium Jet", казва Макинтош.
Люк Титгат, изпълняващ длъжността изпълнителен директор на агенцията на ЕС, заявява на свой ред, че организацията "налага точните правила за експлоатация и се грижи за елементите на околната среда, включително шума, като, разбира се, гарантира спазването на високи стандарти за безопасност".
"В същото време внимаваме да не създадем пречки за навлизане на този нов пазар и работихме в партньорство с Lilium в условията на взискателни срокове. Бих искал да поздравя Lilium за получаването на това одобрение, което дава тласък на електрическата авиация в Европа", добавя той.
Това е ключов етап за индустрията, която работи от няколко години, за да подготви подобни превозни средства за комерсиализация.
Като цяло летящите автомобили отдавна са част от научната фантастика. Но през последните години рискови капиталисти вкараха милиарди долари в предприятия, целящи превръщането на летящите таксита в реалност - засега без особен успех.
В случая с Lilium превозните средства са насочени по-скоро към вътрешните междуградски пътувания, а не към полети в различни държави. Lilium Jet използва множество малки витла, задвижвани от електрически двигатели, които осигуряват подемна сила при излитане и кацане, както и тяга по време на полета. След като бъде готов за търговски полети, Lilium Jet ще може да изминава 300 км за един час с едно зареждане - еквивалент на пътуване от Лондон до Манчестър в Англия, Великобритания.
Компанията, която е основана през 2015 г. от четирима приятели от Техническия университет в Мюнхен, Германия, планира да започне търговски полети до 2025 г.
Тя обаче е изправена пред силна конкуренция от страна на големите играчи в аерокосмическата индустрия Boeing и Airbus, както и германският стартъп Volocopter, който също работи по въздушно такси с вертикално излитане и кацане.
Летящи таксита за Летните олимпийски игри в Париж?
Но това далеч не е единственият пример за това, че Европа има амбиции в тази сфера.
Париж е домакин на Летните олимпийски игри следващата година, а една от най-изненадващите заявки на френските власти е, че ще предложат услуги за летящи таксита за феновете.
Досега обаче нито един производител на въздушни таксита не е получил правителствено одобрение за стартиране на подобна услуга във Франция.
Германската Volocopter се надява да бъде първият, но компанията все още трябва да проведе интензивни метеорологични тестове на своите VTOL и да предостави хиляди страници документация на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз.
През юни ръководителят на компанията Дирк Хоке признава пред Reuters, че осигуряването на одобрението няма да е лесно „като разходка в парка“.
По думите му освен притесненията относно правителствените одобрения, индустрията за въздушни таксита също така е изправена пред трудности, свързани с глобалното икономическо забавяне.
Робин Ридел, ръководителите на Центъра за мобилност на бъдещето към компанията за бизнес консултации McKinsey, потвърждава това - компаниите, създадени в подкрепа на проектите за въздушни таксита, са загубили около 30% от стойността си през последните години. Освен това много инвеститори предпочитат да вложат парите си в дронове вместо в летящи таксита.
И това не са единствените проблеми пред компаниите в сектора. Ако се върнем отново към инициативата на френското правителство за летящи таксита по време на Олимпиадата, то последните новини, свързани с нея, не са особено обнадеждаващи. В средата на този месец градската управа на Париж определя проекта като "екологично отклонение", а Дан Лерт, заместник-кмет, отговарящ за екологичния преход, осъжда плановете като "напълно безполезен, свръхзамърсяващ трик за няколко свръхпривилегировани хора, които бързат".
Френският регулатор по околна среда също изразява резерви, заявявайки, че проучването на въздействието на експерименталната база за летящи таксита на Сена, на което се базира проекта, е "непълно", изразявайки опасения относно звуковото и визуалното замърсяване, потреблението на енергия и рисковете за безопасността.
Все пак, ако въздушните таксита наистина полетят над Париж за Олимпийските игри през 2024, това ще бъде първата голяма демонстрация на тази технология в реалния свят.
Тези примери показват, че индустрията на въздушните таксита е на кръстопът. От една страна, тя дава решения за много предизвикателства на градската среда, но, от друга – около нея все още има много въпросителни. А дали Европа може да бъде лидер в нея, само времето ще покаже.