Годината е 2100.

Автономната капсула ви очаква пред дома ви, за да ви отведе до терминала и… отвъд него.

Биометричните данни позволяват безпроблемен достъп до всяко летище и самолети с нулево потребление на енергия.

Днес това може да звучи като фантастика, но словенският архитект Душан Секулич е убеден, че това е бъдещето ни.

През 2022 г. той печели втора награда на Fentress Global Challenge – ежегоден международен архитектурен конкурс, предвиждащ летищното преживяване на бъдещето, разказва историята му Euronews.

Преосмисляйки дизайна на най-натовареното летище в света – международното "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта, САЩ, Секулич го превръща в "drive-in airport", където пътниците ще използват напълно автономни капсули, за да се придвижват безпроблемно от домовете към дестинацията си.

За по-дълги разстояния капсулите могат да бъдат натоварени на специални самолети и да летят в "рояк".

"В една капсула може да се помещава целият ви дом и да го придвижвате заедно с другите рояци от капсули до дестинацията на вашата почивка. Бихте могли дори да вземете с вас хора от един и същ квартал, които имат подобна дестинация", обяснява Секулич пред Euronews Next. "Така че в известен смисъл летището на бъдещето е просто мостът между земята и небето", допълва той.

От биометрични тунели до летящи таксита – как се променят пътуванията ниКонцепции, които са като извадени от научнофантастични романи и филми, бързо си проправят път към масовия пазар

Секулич смята, че е важно летищата на бъдещето да бъдат проектирани по устойчив начин. "Така че този дизайн е не само осъществим, но и необходим. Бъдещето е точно такова, каквото го предвиждаме. Трябва да го предвидим в зелено и точно така, както бихме искали. Това е идеята на футуризма, както аз я виждам."

Някои от неговите дизайнерски характеристики може би не са далеч от реалността. В днешно време броят на пътуващите със самолет се увеличава и е необходимо преосмисляне на дизайна на летищата, твърдят експерти.

"Най-голямото предизвикателство в момента е темпът на нарастване на търсенето в авиационната индустрия", казва пред Euronews Next Робърт Фетеану, директор "Международна авиация" в HDR Inc. със седалище в САЩ, глобална компания за проектиране и инженеринг.

"Все повече хора искат да пътуват, а инфраструктурата остарява. Прогнозата е, че след 25 години ще удвоим търсенето на навигация, на възможност за пътуване, което означава, че на теория, ако продължим да работим както сега, трябва да удвоим инфраструктурата, което не е възможно".

Защо вадим лаптопа и телефона от багажа си при проверките на летището?Опашката се движи монотонно и забавя всичко. Служителите ви гледат изпитателно, а накрая се сблъсквате с капризната молба:

Миналата година HDR Inc. представи концепции, за да илюстрира някои от възможните ползи от автономните технологии за летищата.

Сред тях беше идеята, че пътниците могат да се чекират и да преминат първоначална проверка за сигурност по време на пътуването в автомобил без шофьор, организирано от авиокомпания или летище.

Багажът се доставя в отделен разпределителен център.

При пристигането си на летището хората ще преминават през "динамичен процес на проверка" на движеща се пешеходна пътека, оборудвана с технология за лицево разпознаване и усъвършенствани рентгенови скенери.

Пътниците могат свободно да разговарят или да се движат по време на целия процес.

На кое летище се чака най-малко и на кое най-много?Франция се набива на очи като държава, в която нормалното придвижване по летищата не е приоритет

Макар да звучи футуристично, технологията за подобни летища вече е налична. Южна Корея например въведе система за лицево разпознаване на летище Инчхон през юли, което позволи на пътниците да прескочат процеса на сканиране на бордни карти и паспорти.

Според глобалното проучване на Международната асоциация за въздушен транспорт за 2022 г. 88% от пътниците са доволни от цялостния биометричен процес, а 75% от тях имат желание да използват биометрични данни вместо паспорти или бордни карти.

Притесненията относно сигурността на данните обаче продължават да са проблем.

"Смятам, че е по-лесно това да се приложи в по-благоприятни за технологиите зони като Азия или Близкия изток. Така че, винаги можете да погледнете към Инчхон или Дубай. Те са като пионери в тази област", казва Фетеану. "Те се опитват да правят нещата по различен начин, защото са склонни да изграждат предварително, да бъдат проактивни, докато традиционни икономики като Западна Европа или Северна Америка не са толкова реактивни".

Нова концепция разширява значително обхвата на електрическите самолети Тегленето на самолети не е нова концепция, като военната ѝ употреба датира още от Втората световна война

Вече се изпитват и внедряват и технологии, които правят летищата по-устойчиви.

Шведският държавен летищен оператор Swedavia, който е пионер в областта на устойчивите въздушни превози в Европа, сега се стреми да направи всички вътрешни полети без енергия от изкопаеми до 2030 г., а всички полети в Швеция – до 2045 г.

Планът е да се използват електрически самолети за по-къси разстояния и водородни за по-дълги разстояния, като например пътувания в рамките на ЕС. За дълги разстояния се обмисля използването на устойчиво авиационно гориво (SAF), което Swedavia планира да произвежда от горски остатъци в Швеция.

Държавната компания наскоро обяви проект за разработване и тестване на изцяло електрически 30-местен самолет ES-30, разработен от шведския стартъп Heart Aerospace, на летище Малмьо през лятото на 2023 г.

Тя казва, че пълномащабният модел на самолета ще бъде тестван и използван за демонстрация на рулиране и зареждане на летището.

"Ако вземете предвид, че всички тези неща са налице, мисля, че авиацията или летенето би трябвало да е най-устойчивият начин за пътуване в бъдеще, защото наистина не се нуждаете от толкова много инфраструктура", казва Лена Венберг, мениджър по устойчивост и околна среда в Swedavia, пред Euronews Next.

От противопожарните екипи и косачките за трева до автобусите на летището – Swedavia не използва изкопаеми горива, а летищата ѝ вече постигнаха въглеродна неутралност през 2020 г., като станаха първият оператор в Европа, който постигна нетна нула, като намали от 10 000 тона въглероден диоксид годишно от 2011 г. насам.

Авиокомпаниите се готвят за рекордни приходи от над $800 млрд. през 2023Iata: След загубите в размер на 183 млрд. долара в годините на пандемията, индустрията e напът към устойчиво бъдеще

Въпреки че компанията работи при нулеви емисии, не всички партньори на летищата на Swedavia, все още са свободни от изкопаеми горива.

В момента Swedavia работи по този въпрос, като се надява цялото летище и всички компании и други организации, които работят там, да станат свободни от изкопаеми горива до 2030 г., във връзка с инициативата на шведското правителство "Швеция без изкопаеми горива".

Swedavia се надява да се превърне в модел за подражание в международен план и да сподели знанията си в областта на устойчивото развитие чрез тясно сътрудничество с летища в Европа и по света.

През 2019 г. 200 летища в 45 европейски държави поеха ангажимент до 2050 г. да бъдат освободени от изкопаеми горива.

"Работим в много тясно сътрудничество с европейските летища. Тази есен започваме сътрудничество с летище Хамбург, за да подобрим използването на водород. И много от балтийските летища също са включени в тази програма. Така че, се опитваме да обменяме идеи и опит между в тази област", обяснява Венберг. "Така че, ако ние можем да станем производители на нулеви емисии, всички могат. Не е толкова трудно. А и не е толкова скъпо", допълва тя.