Без повече билети за 10 евро? Франция повежда битка срещу евтините полети
Франция ще предложи на ЕС да бъде въведен праг за минималната цена за полети с цел намаляване на въглеродните емисии.
Министърът на транспорта Клеман Боне заяви, че иска да се "бори срещу социалния и екологичния дъмпинг" и че "самолетни билети за 10 евро вече са невъзможни", визирайки нискотарифните авиокомпании.
Според него мега ниската цена на билетите "не отразява цената за планетата ни", съобщава Euronews.
Но дали по-скъпите полети са решени за намаляване на въглеродния отпечатък на авиацията?
Според европейско проучване от 2014 г. общо 37% от европейците никога не са пътували извън собствената си страна. Тази статистика не се отнася пряко до пътуванията със самолет, но дава представа за това колко европейци летят.
На този фон, доклад на "Грийнпийс" от юли сочи, че европейските билети за влак са средно два пъти по-скъпи от тези за самолет. Само за 12 влакови линии е установено, че са бързи, надеждни и по-евтини от полетите по 112-те най-важни маршрута, анализирани от "Грийнпийс".
New analysis reveals train travel is twice as expensive as the polluting flight for the same trip in Europe.
— Greenpeace International (@Greenpeace) July 20, 2023
European governments need to make train travel more affordable than #BullshitFlights!#BetterByTrain #ClimateTicketshttps://t.co/XUqXSgGF5n pic.twitter.com/EGknuSDVbp
Активисти и организации за защита на климата разкритикуваха френското правителство, като заявиха, че забраната не е достатъчна, за да се намалят въглеродните емисии от авиацията.
Влаковете, които не отговарят на изискванията, карат пътниците да се ориентират към полети.
Ако искате да летите от Париж до Барселона или от Париж до Франкфурт, капацитетът на влаковете по тези маршрути е твърде малък. Този тип мерки са тояги, но ни липсват моркови, стимули, които да накарат хората да променят поведението си, смята Джон Уорт, експерт по пътувания и основател на кампанията "Влакове за Европа".
Според него, транспортният министър е неточен в твърдението си, че може да летите за 10 евро. Минималните цени за билет в едната посока, включващ всички такси, обикновено се движат около 40 и 50 евро.
Едно от възможните решения може да бъде въвеждането на "такса за често летящи пътници". Данъчните ставки ще се увеличават в зависимост от броя на полетите, които предприемате за една година. "Данъкът за първия полет е нисък и се увеличава с всеки следващ полет", обяснява Джон Уорт.
Но това все още е мярка "на ръба".
В Германия търсят начини за съкращаване на вътрешните маршрути. "Ако пътувате от Щутгарт до Сингапур, но единственият директен полет тръгва от Франкфурт, Германия ще качи този пътник на влак, свързващ Щутгарт с Франкфурт", казва Уорт.
Проблемът е, че в някои страни все още липсва свързана система.
Във Франция може да свържете високоскоростните влакове TGV INOUI само с полети на Air France. "В Германия можете да вземете влак на Deutsche Bahn за полет на EasyJet", казва Уорт.
"Това е типичен френски ход, много в стил Макрон. Тактически погледнато, това не е най-добрият начин", казва Уорт. "Германия няма да е ентусиазирана заради либералния си министър на транспорта, Испания може би ще е по-заинтересована, Холандия също, освен тях, за другите е трудно да се каже", допълва експертът.
Той се опасява, че френският министър на транспорта търси по-скоро публичност, отколкото реална промяна.
"Международната публичност на забраната за кратки полети във Франция беше огромна, но безполезна! Тя обаче даде на Макрон добра международна реклама. Страхувам се, че Боне прави същото и реалното прилагане ще има същото въздействие", категоричен е експертът.