Когато холандската авиокомпания KLM пуска реклами, в които призовава клиентите си да летят отговорно и да мислят за въздействието върху околната среда, преди да резервират полет, тя заявява, че това показва ангажимента ѝ към устойчиво бъдеще, посочва Reuters и припомня:

“Но кампанията от 2019 г. предизвиква остри критики и миналата година активисти за опазване на околната среда завеждат дело, в което обвиняват компанията в “зелено изпиране” (greenwashing), т.е. в отправяне на подвеждащи твърдения за действията си по отношение на околната среда”.

Делото, заведено от Fossil Free Netherlands, подчертава дилемата, пред която са изправени авиокомпаниите, които се опитват да увеличат растежа за акционерите си, но и да убедят обществото, че предприемат стъпки за намаляване на въглеродните емисии.

Критиците твърдят, че тези стремежи не могат да бъдат съчетани, а нарастващият брой съдебни дела, потребителски жалби и решения на регулаторните органи в областта на рекламата се стремят да ограничат твърденията за устойчивост, които авиокомпаниите могат да правят.

Skytrax отличи най-добрите авиокомпании в света за 2023 г. Резултатите са базирани на независими проучвания сред клиентите на над 325 авиокомпании в света
"Единственият начин да се лети отговорно в момента е да не се лети", казва Хиске Артс, която води кампанията на Fossil Free Netherlands.

KLM, която се бори с иска като едно от най-значимите правни предизвикателства, пред които са изправени авиокомпаниите, заявява, че възнамерява да бъде лидер в индустрията по отношение на намаляването на емисиите и информирането на потребителите по отношение на устойчивостта.

Очаква се компанията да даде първия си официален отговор в районния съд в Амстердам до 27 септември. Той ще бъде последван от съдебно заседание на 6 декември.

През юни европейският орган за защита на правата на потребителите BEUC подава жалба в Европейската комисия срещу 17 авиокомпании, като ги обвинява, че използват заблуждаващо термини като "устойчив", "отговорен" и "зелен".

"Причината, поради която избрахме авиокомпаниите, вероятно е, че това е един от най-емблематичните сектори по отношение на "зеленото изпиране", обяснява ръководителят на кампанията Димитри Верн. Според него технологиите за полети с ниски емисии или не съществуват, или са на години от комерсиализиране.

Авиокомпаниите се готвят за рекордни приходи от над $800 млрд. през 2023Iata: След загубите в размер на 183 млрд. долара в годините на пандемията, индустрията e напът към устойчиво бъдеще
Бизнес риск

Залогът е голям. Собственикът на KLM, Air France-KLM, посочва в годишния си доклад за 2022 г., че накърняването на екологичната му репутация е бизнес риск, който може да доведе до загуба на обществена и политическа подкрепа.

На 1 септември нидерландското правителство заявява, че планира да ограничи полетите на летище “Схипхол”, базата на KLM, с 9,5% под нивата от 2019 г., главно за да намали шумовото замърсяване, но също така и с оглед на целите за намаляване на емисиите. Air France-KLM и други авиокомпании планират да оспорят решението на европейско равнище.

В отговор на въпроси на Reuters KLM обяснява, че авиацията е "труден за намаляване на емисиите" сектор, но че планира да постигне климатичните си цели до 2030 г., като закупи по-ефективни самолети и постепенно използва повече биогорива.

От компанията акцентират, че клиентите ѝ искат да летят и че това е причината да съществува. По време на предварителните изслушвания нейните адвокати твърдят, че рекламите от кампанията "Лети отговорно" са добронамерени и призовават пътуващите да обмислят закупуването на въглеродни компенсации или да пътуват с влак. През юни обаче съдът постановява, че делото може да продължи, а решението се очаква през февруари.

KLM добавя, че вече е прекратила кампанията, която според нея е в основата на иска на Fossil Free, а нейната уебстраница "Лети отговорно" вече пренасочва клиентите към съобщение, което гласи: "Понастоящем пътуването със самолет не е устойчиво. Проверете какво правим, за да се подобри."

Слизаме от самолета заради влака: Все повече европейци избират железницитеЩе станат ли тихи европейските летища
Хиске Артс от Fossil Free обаче е категорична, че всички реклами на авиокомпании, които споменават околната среда, имат за цел да увеличат търсенето на полети, като убеждават хората, че летенето не е проблем.

“Да се каже, че една авиокомпания засажда дървета или че една е по-малко замърсяваща от друга, е подвеждащо, когато всеки полет в продължение на години ще отделя въглероден двуокис”, смята тя. "Не можеш да кажеш, че си по-устойчив, ако все още замърсяваш много".

По думите ѝ авиацията трябва да бъде третирана като тютюневата индустрия и нейните реклами да бъдат забранени, а самолетните билети - да съдържат предупреждения.

Авиокомпаниите отхвърлят сравненията с тютюнопушенето, заявявайки, че летенето има ясни икономически ползи, каквито пушенето няма.

Повече яснота

В Брюксел браншовата група Airlines for Europe заявява, че на превозвачите трябва да бъде позволено да демонстрират публично своя напредък.

Интересът към пътуванията с частни самолети достига рекордни ниваВъпреки постоянно нарастващите цени на услугите хората, които могат да си го позволяват, все по-често прибяхват до компаниите за частни полети
"Малко сме несигурни, когато става въпрос за това какво можем да кажем", казва заместник-изпълнителният директор на организацията Лоран Донсел.

Европейските регулаторни органи работят по актуализирани правила за всички предприятия, включително преглед на закона за търговските практики, и нова директива за екологичните искове.

Въпреки че рекламните регулатори вече забраниха някои реклами, те казват, че на авиокомпаниите трябва да се позволи да обсъждат подобренията в тази посока, за да не се позволи темата да изчезне от обществената дискусия.

"Трябва да запазим интереса на потребителите на първо място, но и да намерим правилния баланс", казва Лукас Буде, генерален директор на Европейската асоциация за рекламни стандарти.