Magpie Aviation, компания за самолетен дизайн, обяви нов подход към създаването на електрически самолети, съобщава Engadget и дава контекст:

“Днешната технология за батерии (включително новата, по-ефективна CATL) силно ограничава практическата приложимост на самолетите с нулеви емисии, като поставя пред иноваторите в областта на чистата енергия две спорни възможности - да летят със самолет, пълен с батерии, или със самолет, пълен с хора. Но не и с двете”.

Базираният в Калифорния стартъп иска да обедини тези две възможности, като увеличи средния обхват на електрическите самолети със стотици километри.

Теглене на самолети

Тегленето на самолети не е нова концепция, като военната ѝ употреба датира още от Втората световна война, когато въздушни влекачи теглят по-малки самолети, превозващи войски и провизии. Но прилагането ѝ в света на екологичния транспорт определено е новост.

Обещание от швейцарски стартъп: От Франкфурт до Сидни за четири часа Пътническият самолет на Destinus, задвижван с водород, може да съкрати сериозно времето за пътуване от Европа до Австралия
Концепцията на Magpie Aviation използва един или повече електрически самолети, които действат като влекачи, теглещи пътнически (или товарен) самолет с помощта на дълъг кабел. Тегленият самолет също е захранван от батерии и ще има достатъчно енергия за излитане, кацане и полет до алтернативни летища, но не и достатъчно, за да прелети цялото разстояние сам.

Водещият самолет ще поема по-голямата част от напрежението, а когато батерията му се изтощи, той ще може да предава задълженията си на друг електрически самолет, като по този начин се увеличи обхватът на основното въздушно превозно средство.

Въпреки че това все още е регионално решение, което е непрактично за междуградски или международни полети, главният изпълнителен директор на Magpie Деймън Вандер Линд казва, че в момента технологията може да се използва за пътуване от Сан Франциско до Сиатъл - далеч отвъд субрегионалните разстояния, които пътническите полети, задвижвани от батерии, могат да изминат самостоятелно.

От Magpie казват, че са провели успешни тестове в малък мащаб, използвайки въже от синтетични влакна с дължина около 100 метра, но компанията предвижда комерсиалната версия да използва кабели с дължина почти километър.



Стартъпът планира постепенно да разшири мащаба на тестовете си и вярва, че може да достави на пазара действащ продукт до 2030 г. Magpie очаква напредъкът в технологиите за производство на батерии да ѝ позволи в крайна сметка да разчита само на един влекач и за по-дълги курсове, но от компанията са категорични, че концепцията, насочена основно към електрически самолети, може да работи и с хибридни, водородни и стандартни самолети в режими на ниска мощност.

Компанията вече работи с Федералната авиационна администрация (FAA) по сертифицирането на новата концепция.