Boeing отчете незначително възстановяване на продажбите през февруари, след като поръчките по същество бяха спрени през януари в резултат на инцидента със самолета на Alaska Airlines. Изпадналият в затруднение самолетен производител отчете 15 поръчки през месеца - възстановяване от само три поръчки през предходния.

Но едновременно с това компанията е отказала три поръчки през първия месец на годината, което означава нула нетни поръчки в неговите рамки - най-лошият месец за продажбите на производителя от години.

Но новините не са само добри: Един от най-големите клиенти на Boeing, Southwest, съобщи във вторник, че очаква доставките му да намалеят с повече от 40% от планираните за 2024 г. Това се дължи на продължаващите съмнения, свързани с безопасността и качеството на производствената линия на Boeing, породени от инцидента с една от вратите при полет на Alaska Air на 5 януари, който отвори дупка в корпуса.

Това ще ограничи капацитета на местата, които Southwest продава през годината, с 1 процентен пункт, но тези предизвикателства не променят позицията на главния изпълнителен директор на Боб Джордан, който е категоричен, че не желае да добавя към флота си самолети от другия голям производител - Airbus.

United Airlines също заяви наскоро, че ще спре наемането на пилоти "заради продължаващото забавяне на сертифицирането и производството на нови самолети в Boeing".

Възстановяване след най-лошия месец след пандемията

Януари е най-лошият месец за продажбите на Boeing, след като авиокомпаниите като цяло се сблъскаха с огромни загуби по време на пандемията. Последният път, когато Boeing е имал между една и три брутни поръчки, е бил през юни 2020 г. - само една. За последен път Boeing е имал нула или отрицателни нетни поръчки през януари 2021 г. - отрицателна стойност от 1 нетна поръчка.

Така че, въпреки че 15 поръчки през февруари е подобрение, то все още рязко се различава от сравнително силните продажби, които компанията отчете за 2023 г., тъй като възстановяването на сектора на самолетните превози след пандемията стимулира новите поръчки.

Само през декември Boeing е имал общо 369 нетни поръчки, което е рекорден месец за компанията. За цялата година тя е имала 1456 брутни поръчки, или средно по 121 на месец, като 929 от тях са дошли през втората половина на миналата година, когато търсенето се е увеличило, или средно по 155 на месец. Така че 15 поръчки, направени за февруари, показват рязък спад спрямо нивата на търсене през 2023 г.

Компанията е продала 10 от проблемните 737 Max през февруари, всичките на неидентифицирани клиенти, както и четири 787 Dreamliner на Royal Brunei Airlines - сделка, обявена по време на авиошоуто в Сингапур. Продаден е и един товарен самолет 777, също на неизвестен клиент.

Доставките са засегнати от въпроси, свързани с качеството

Доставките като цяло са под нормалния обем за компанията. Boeing е доставил 17 самолета 737 Max, от които по два за United Airlines, Southwest и Ryanair, по един за Air India, Akasa, flydubai, Korean Air, Sun Express и по един за шест китайски авиокомпании - Air China и China Southern, Xiamen, Shandong, Donghai и 9 Air.

Доставките за Китай са значими, тъй като страната не беше приемала никакви такива на Max в продължение на почти пет години, след като втора фатална катастрофа през март 2019 г. предизвика двугодишно заземяване на модела в Китай. Дори след като китайските авиокомпании получиха разрешение от авиационните регулатори да започнат отново да летят с притежаваните от тях самолети 737 Max, поръчки за Max до края на януари не бяха направени, докато China Southern не реши да наруши тенденцията.

Проблемите за Boeing продължават

Но ако човек си помисли, че с това се изчерпват проблемите на Boeing, ще сгреши. В понеделник самолет 787 Dreamliner внезапно падна по време на полет, ранявайки десетки пътници, след като пилотът заяви, че временно е загубил контрол над самолета. Той все пак успя да приземи самолета безопасно, но все още не е ясно какво е причинило рисковата ситуация в полета на LATAM от Австралия до Нова Зеландия.

Компанията казва, че проблемът е "техническо събитие", а от Boeing - че работят за събиране на повече информация.

Това е пореден епизод от поредицата лоши новини за компанията, която започна през първия уикенд на годината, когато част от самолет 737 Max на Alaska Airlines се откъсна от корпуса на самолета точно след излитането му. Предварителното федерално разследване разкри, че Boeing вероятно не е поставил болтовете в т.нар. тапа на вратата, които са предназначени да предотвратят на подобни ситуации.

Този инцидент доведе до временно спиране на някои самолети 737 Max в САЩ, последвано от изслушвания в Конгреса, забавяне на производството и доставките, множество федерални разследвания, включително наказателно такова, и акции, които загубиха една четвърт от стойността си тази година. Това намали пазарната оценка на компанията с повече от 40 млрд. долара.

В допълнение към съдебните дела, потенциалните глоби и загубата на бизнес, Boeing може да загуби още милиарди долари от този колапс.

За да стане още по-зле, през февруари пилотите на самолет 737 Max на United Airlines съобщиха, че полетното управление е забило, докато той се е приземявал в Нюарк. Националният съвет за безопасност на транспорта на САЩ провежда разследване на инцидента. В същото време преди две седмици Федералната авиационна администрация сигнализира за проблеми с безопасността на оборудването за обезледяване на моделите 737 Max и 787 Dreamliner, което може да доведе до загуба на тяга на двигателите.

Акциите на Boeing, които паднаха с 3% в понеделник заради новината за ужасяващия полет на LATAM, се понижиха с още 4,5% във вторник. Те са вторите най-зле представящи се в S&P 500, отстъпвайки единствено на Tesla.

Но ужасният старт на Boeing до 2024 г. може да струва много повече от моментната му пазарна капитализация. Компанията влезе в годината с вече накърнена репутация, а възстановяването на доверието на авиокомпаниите, регулаторите и пътниците става все по-трудно с всеки нов инцидент и негативно заглавие.