След инцидента с Alaska Airlines: FAA приземи десетки Boeing 737 Max 9
Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) издаде заповед в събота за временно спиране на полетите на десетки Boeing 737 Max 9 за инспекции, ден след като американската авиокомпания Alaska Airlines извърши аварийно кацане на самолет от тази конфигурация, защото панел от фюзелажа му падна по време на полет.
Изображения и видео на полет 1282 на Alaska Airlines, споделени в социалните медии, показват зейналата дупка и пътници, използващи кислородни маски, преди самолетът да се върне в Портланд малко след излитане за Онтарио, Калифорния, в петък следобед.
Директивата за извънредна летателна годност на FAA ще засегне около 171 самолета по целия свят и се прилага за американски авиокомпании и превозвачи, работещи на територията на САЩ, посочва агенцията. Alaska Airlines и United Airlines заявиха късно в събота, че спират целия си флот от Boeing 737 Max 9.
Няма сериозни наранявания при инцидента по време на полета на Alaska Airlines, според федералните служители по безопасността. На борда е имало 171 пътници и шестима членове на екипажа.
„Безопасността ще продължи да ни ръководи при вземането на решения, докато подпомагаме разследването на полет 1282 на Alaska Airlines“, посочва в изявление администраторът на FAA Майк Уитакър.
Националният съвет по безопасност на транспорта (NTSB) започна разследване на инцидента в Alaska Airlines, описан като „експлозивна декомпресия на изхода на прозореца“, според Сара Нелсън, президент на Асоциацията на стюардесите-CWA.
На брифинг за пресата в Портланд събота вечер председателят на NTSB Дженифър Хоменди помоли обществеността за помощ при намирането на липсващата врата на самолета. Тя заяви, че е нямало пътници, седнали на седалката, която е най-близо до панела, или на средната седалка на реда, където е била вратата. Тя добави, че е късмет, че самолетът все още се е издигал, а не е бил на височина, на която пътниците и екипажът се движат през кабината.
„Можехме да завършим с нещо по-трагично“, каза тя.
„Безопасността е наш основен приоритет и ние дълбоко съжаляваме за въздействието, което това събитие оказа върху нашите клиенти и техните пътници“, се казва в изявление на Boeing от събота. „Ние сме съгласни и напълно подкрепяме решението на FAA да изисква незабавни инспекции на самолети със същата конфигурация като засегнатия.“
Компанията заявява, че подкрепя разследването на NTSB.
„Ние сме във връзка с FAA, за да определим каква, ако има такава, допълнителна работа е необходима, преди тези самолети да бъдат върнати в експлоатация“, се казва в съобщение на Alaska Airlines, която отмени 160 полета, засягайки 23 000 клиенти.
FAA казва, че проверките ще отнемат между четири и осем часа на самолет.
Има 215 самолета Boeing 737 Max 9 в експлоатация по целия свят, според компанията за авиационни данни Cirium. В допълнение към United и Alaska, други оператори включват Aeromexico, Turkish Airlines, Icelandair и Copa Airlines от Панама.
Турският авиопревозвач Turkish Airlines също временно изтегля петте си самолета Boeing 737 Max 9 за проверка, съобщи говорителят на авиокомпанията Яхя Юстюн в социалната мрежа X. Самолетите ще останат на първото летище, на което се приземят, уточни той.
Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) обяви, че ще приложи инструкциите на FAA, но същевременно уточни, че нито една авиокомпания от ЕС в момента не използва „самолети от засегнатата конфигурация“.
В края на миналата година Boeing призова авиокомпаниите да проверяват самолетите за „възможен“ разхлабен болт в системата за управление на руля, последният от поредица производствени дефекти на самолетите Boeing, които наложиха допълнителни инспекции и забавиха доставките.
Антъни Брикхаус, професор по аерокосмическа безопасност в университета Ембри-Ридъл, казва, че подобен инцидент е изключително рядък.
„Да видим зейнала дупка в самолет не е нещо обичайно. По отношение на безопасността на въздухоплаването бихме нарекли това структурна повреда. Инцидентът също така е напомняне да държите предпазния си колан закопчан, когато седите, добавя той, цитиран от CNBC.
Boeing 737 Max 9 е по-голяма версия на най-продавания самолет на Boeing - 737 Max 8.
Мащабни спирания на самолети от FAA или други авиационни власти са рядкост. FAA внимателно проучва Boeing 737 Max, след като през 2019 г. имаше две фатални катастрофи в рамките на около пет месеца една от друга. САЩ отмени забраната си за полети на самолетите в края на 2020 г. след актуализации на софтуера и обучение.
Два други модела на Max, най-малката и най-голямата версия, все още не са получили разрешение от агенцията да влязат в търговска употреба.