Бизнесът на Boeing в областта на отбраната се оказва по-труден за оздравяване, отколкото ръководителите първоначално прогнозират, като грешки на доставчиците и високите производствени разходи са допринесли за загуби от 1,7 млрд. долара през тази година по програми като следващия Air Force One и капсулата Starliner на NASA.

Въпреки абсорбирането на загуби за 4,4 млрд. долара през 2022 г. - което според ръководителите трябва да намали риска от бъдещо превишаване на разходите, през тази година звеното не е отбелязало почти никакво подобрение.

Като изключим миналата година, загубите по отбранителните програми на Boeing през 2023 г. надхвърлят тези от всички години от 2014 г. насам, според преглед на регулаторните документи на компанията, направен от Reuters. Това прави Boeing уникална в сектора компания, но в негативен аспект, след като нейни конкуренти като Lockheed Martin, Generl Dynamics и РТХ отбелязват високи приходи заради войната в Украйна.

За разлика от тези компании обаче Boeing е обвързана с няколко договора, които принуждават самолетостроителя да поема загуби, когато технологичното развитие надхвърля бюджета.

В сделка за $40 милиарда Ryanair поръчва на Boeing триста модела 737 MAXЕвропейската авиокомпания се съгласи да купи до 300 нови модела от американския производител


Загубите на отбранителното звено през тази година включват разходи в размер на 933 млн. долара през третото тримесечие, включващи най-вече 482 млн. долара при изграждането на два самолета Air Force One и 315 млн. долара по неидентифицирана сателитна програма, която преди това не е била на загуба.

Ръководителите на Boeing заявяват, че въвеждат нови обучения и разполагат с ресурси за доставчиците, за да гарантират, че звеното ще премине от отрицателни маржове към маржове с високи едноцифрени стойности до 2025-2026 г., когато най-проблемните програми трябва да са преминали тестовете и да са стъпили на по-здрава основа.

"Последователно стимулираме икономичното производство, стриктното управление на програмите и производителността на разходите в цялото подразделение", заявява главният финансов директор Брайън Уест по време на разговор за приходите в сряда.

Байрън Калън, анализатор в областта на отбраната от Capital Alpha Partners, коментира, че графикът на Boeing за достигане на положителни маржове през 2025-2026 г. е изпълним, но поставя въпроса защо на компанията са били необходими години, за да въведе програми за подобряване на изпълнението на проекти.

Акциите на Boeing са загубили 6% през тази година в сравнение с 9% ръст на широкия пазар S&P 500.

Boeing със скок на доставките заради завръщането на 787 DreamlinerТака американският производител на самолети изпреварва европейския си конкурент Airbus


Договори с фиксирана цена

Анализаторите също така казват, че Boeing не може да направи почти нищо, за да компенсира финансовото бреме на дългия си списък с договори за разработване на самолети на фиксирани цени с клиенти като Министерството на отбраната на САЩ и НАСА, които задължават производителя да плаща всички разходи над договорения праг.

Тези сделки, които съставляват 15% от приходите на Boeing от отбранителни програми, са сключени преди бизнесът на компанията с търговски самолети да бъде унищожен от кризата с модела MAX и преди пандемията и високата инфлация да доведат до скок на разходите за материали и труд. Други главоболия включват неотдавнашен производствен проблем, при който доставчикът е покрил неправилно горивните резервоари на KC-46.

Загубите предполагат, че Boeing няма реална представа за разходите си, а компанията е категорична, че няма да сключва нови договори с фиксирани цени за етапа на разработване на оръжия, тъй като непредвидимостта, свързана с проектирането и тестването на нов продукт, често води до непредвидени харчове.

Boeing ще освободи 2000 служители тази годинаКомпанията ще се фокусира върху инженеринга и производството и ще обяви 10 000 позиции


Въпреки това настоящите развойни дейности на компанията с фиксирани цени, които включват танкера за зареждане с гориво KC-46 на ВВС на САЩ и учебния самолет Т-7, новите самолети Air Force One, безпилотния самолет-цистерна MQ-25 на ВМС и Starliner на НАСА, продължават да надхвърлят бюджета през тази година.

Последните разходи за Air Force One водят до общи загуби от 2,4 млрд. долара по договор за разработване на два самолета на стойност 3,9 млрд. долара. Според настоящия график на програмата първият самолет трябва да бъде доставен до септември 2027 г.

В крайна сметка залога, който сегментът за отбрана на Boeing агресивно преследва, е сключването на бъдещи договори за изтребители от следващо поколение и авангардни безпилотни самолети.