НАСА показа нови визуализации за два от най-горещите си проекти за самолети на бъдещето. Те трябва да се превърнат в основата на следващото поколение устойчиви полети, като едновременно с това трябва да изглеждат добре, посочва CNN.

Първият от тях е X-66A, който НАСА разработва заедно с Boeing като част от своя проект Sustainable Flight Demonstrator. Американските авиокосмически гиганти искат да построят, изпитат и пуснат в експлоатация еднореден самолет с намалени емисии преди края на десетилетието. X-66A е пълномащабният демонстрационен модел, на базата на който трябва да бъде направено това.

"Нашата цел е партньорството ни с Boeing за производството и тестването на пълномащабен демонстратор да допринесе за създаването на бъдещи търговски самолети, които използват по-ефективно горивото си. Това ще бъде от полза за околната среда, търговската авиационна индустрия и пътниците по целия свят", посочва администраторът на НАСА Бил Нелсън в изявление през януари. "Ако успеем, може да видим тези технологии в самолетите през 2030 г."

Дизайнът, върху който работят НАСА и Boeing, може да намали разхода на гориво и емисиите с до 30% в сравнение с най-ефективните съвременни самолети, добавят от агенцията.

На летището през 2100 г.: С капсула, безпилотен трансфер и лицево сканиранеВ една капсула може да се помещава целият ви дом и да го придвижвате заедно с други рояци от капсули до дестинацията на вашата почивка


Концепцията се нарича Transonic Truss-Braced Wing и разчита на издължени, тънки крила и свързващи ги стабилизирани диагонални подпори. Формата на конструкцията създава по-малко съпротивление, което означава изгаряне на по-малко гориво.

Експериментален самолет

"Това е експериментален самолет", обяснява през януари Боб Пиърс, заместник-администратор на НАСА за дирекция "Изследователски мисии в областта на аеронавтиката". "Това не е комерсиална разработка на самолет, с който днес ще летят пътници. А причината, поради която трябва да го направим, е, че това е високорискова технология. Опитваме се да я валидираме по най-добрия начин."

Първият изпитателен полет на този пълномащабен демонстратор трябва да се осъществи през 2028 г. НАСА се надява, че един ден технологията ще обслужва около половината от търговския пазар чрез едноредни самолети за къси и средни разстояния.

Авиокомпаниите до голяма степен разчитат на едноредни самолети, на които се дължат почти половината от авиационните емисии в световен мащаб, според анализ на НАСА. Изчисленията на Boeing пък посочват, че търсенето на нови едноредни модели ще се увеличи с 40 000 самолета между 2035 и 2050 г.

Mинималните цени за полети в ЕС са политически невъзможни, според RyanairТова заяви Еди Уилсън, ръководител на Ryanair DAC, най-голямата авиокомпания в групата


Хибридни варианти

Друг тип самолети, които ще получат нов облик, са хибридните електрически модификации, които GE Aerospace и magniX разработват като част от проекта на НАСА Electrified Powertrain Flight Demonstration (EPFD).

Неговата цел е да се създаде ново поколение самолети с електрическо задвижване. НАСА си сътрудничи с индустриални партньори от сферата на иновативните технологии, включително разработчици на по-леки и по-ефективни двигатели, електроника и материали, които могат да помогнат за подобряване на горивната ефективност и намаляване на емисиите.

Тези технологии ще бъдат тествани и демонстрирани в модифицирани съществуващи самолети, като за наземни тестове и тестови полети ще бъде използван усъвършенстван Saab 340B. Той ще бъде снабден с хибридна електрическа задвижваща система от мегаватов клас, разработвана от GE Aerospace. Според НАСА тестовите полети трябва да се осъществят до средата на това десетилетие.

Модифициран самолет DeHavilland "Dash 7" пък ще бъде оборудван с хибридна задвижваща система на MagniX, която си партнира с AeroTEC и Air Tindi за тестовите полети.

Лукс в небето: Авиокомпания предлага полет до Малдивите в милионерски стилBeond предлага премиум салон с легнали седалки, които съчетават общи компоненти с автомобилите Ferrari


„Надяваме се, че проектът в крайна сметка ще бъде от полза за турбовитловите самолети за къси разстояния - типът, който превозва между 30 и 70 пътници - както и за регионалните еднолинейни търговски самолети, превозващи до 180 пътници“, обясняват от компанията.

НАСА заявява, че планира да проведе поне два демонстрационни полета през следващите пет години, за да може новите технологии да бъдат въведени в търговска експлоатация в САЩ между 2030 и 2035 г.