В сделка за $40 милиарда Ryanair поръчва на Boeing триста модела 737 MAX
Boeing сключи сделка на стойност 40 милиарда долара с Ryanair за продажбата на самолети 737 MAX, което анализаторите интерпретират като победа за производителя, който се опитва да даде нова енергия на бизнеса си и да закрепи отношенията си европейската нискотарифна авиокомпания, отбелязва The Wall Street Journal.
Ryanair заяви, че се е съгласила да купи 150 от моделите 737 MAX 10 на Boeing – с опции за купуване на още до 150. Ирландската авиокомпания, най-голямата в Европа по брой пътници, ще използва новите самолети, за да увеличи значително пазарния си дял на континента през следващото десетилетие, коментираха нейните ръководители.
За Boeing сделката бележи обрат в отношенията с един от най-големите му клиенти. Преди година главният изпълнителен директор на Ryanair Group Майкъл О’Лиъри публично критикува производителя заради забавяне на доставките.
„Това е нещо като брак“, каза О’Лиъри по време на пресконференция в централата на Boeing в Арлингтън, Вирджиния, след като миналата година описа ръководството на производителя на самолети като „кокошки без глави“ (термин се използва, за да опише хора, които действат панически или неорганизирано). „Имаме случайни скандали и случайни раздели и се събираме, целуваме се и се помиряваме“, добави главният изпълнителен директор на Ryanair Group.
Компаниите оценяват сделката на 40 милиарда долара при текущите каталожни цени, въпреки че купувачите обикновено получават големи отстъпки при такива сделки, отбелязва WSJ.
Тя е още един тласък за Boeing, докато ръководителите се стремят да върнат компанията към предишните нива на рентабилност. През последните месеци американският производител на самолети подписа значителни сделки и с United Airlines, Air India и два превозвача от Саудитска Арабия - Riyadh Air и Saudia.
О’Лиъри посочи още, че половината от самолетите ще заменят по-ранните модели 737, които в момента са в експлоатация, докато другите ще подкрепят растежа на Ryanair в Европа. MAX 10 превозват повече пътници, изгарят по-малко гориво и работят по-тихо от по-старите 737, които трябва да бъдат заменени до 2027 г., каза той.
Авиокомпанията заяви, че планира да превозва 300 милиона пътници годишно до 2034 г., което е с около 80% повече от общия брой за миналата година.
Главният изпълнителен директор на Boeing Дейвид Калхун каза, че Boeing очаква MAX 10 да получи регулаторно одобрение през 2024 г.
Самолетите на Boeing бяха обект на по-строг контрол от Федералната авиационна администрация след две катастрофи на по-ранни модели 737 MAX през 2018 г. и 2019 г. Тези инциденти отнеха 346 живота, което доведе до по-строг надзор върху начина на проектиране и производство.
След катастрофите Boeing се справи с различни производствени спънки и забавяния на доставките, като същевременно обеща да подобри своите операции.
Напоследък компанията се занимава с производствен дефект на определени 737 MAX. Очаква се корекциите да забавят способността на Boeing да достави много от самолетите на клиентите си преди натоварения летен туристически сезон, коментира WSJ.
О’Лиъри каза, че скорошните проблеми със 737 ще принудят Ryanair, най-големият клиент на Boeing в Европа, да съкрати някои от полетите си този месец, през юни и през юли, но добави, че става дума за сравнително малък обем. „Няма да отменяме никакви маршрути“, заяви той.
Търговският директор на Boeing, Стан Дийл, каза от своя страна, че производителят има доверие на своя доставчик, отговорен за дефекта в 737.
Авиокомпаниите се опитват да осигурят нови поръчки както от Boeing, така и от Airbus, докато и двете компании се стремят да преоборудват веригите си за доставки след съкращения, направени по време на пандемията. Проблемите, с които се сблъскаха и Boeing, и Airbus, доведоха до постоянни забавяния на доставките на нови самолети и оказаха натиск върху плановете им за увеличаване на производствените нива.
Airbus дава 1500 евро бонус на хората си заради скока в енергийните разходиОт синдикатите определят действието като
Ryanair съобщи, че самолетите MAX 10, които поръчва, ще пристигнат между 2027 г. и 2033 г. Поетапната доставка ще позволи на Ryanair да създаде повече от 10 000 нови работни места за пилоти, кабинен екипаж и инженери, казват още от компанията. Сделката ще подлежи на одобрение от акционерите на годишното общо събрание на Ryanair на 14 септември, поради размера и мащаба ѝ.
В допълнение към разширяването на своя въздушен флот и замяната на по-старите 737, Ryanair очаква да използва новите доставки, за да смени и няколко самолета на европейската Airbus, които в момента се експлоатират в австрийското звено, каза в интервю главният финансов директор на Ryanair Нийл Сорахан.
О’Лиъри каза, че авиокомпанията не се стреми към откриването на нови трансатлантически маршрути с новите MAX 10 на Boeing. Tой обаче добави, че самолетите ще позволят на Ryanair да разшири дейността си извън Европа в страни като Мароко, Израел и Йордания.
Пътникът, съчетаващ работа и почивка, е новият любимец на авиоиндустриятаТъй като корпоративните пътувания не са се възстановили напълно, сектора все по-често разчита на т.нар. “bleisure” пътници
Поръчката е тласък за MAX 10 на Boeing, който се превърна в критично важен нов модел за американския производител, тъй като авиокомпаниите преминават към по-дълги модели, които могат да поберат повече пътници. Самолетът е основният отговор на Boeing на конкурентния дизайн на Airbus A321, който печели поръчки от оператори на Boeing, които искат да заменят популярните, но остарели самолети 757.
Ryanair гледа към Португалия, Италия, Германия и Скандинавия за експанзия в Европа. О’Лиъри добави, че авиокомпанията е готова да се върне в Украйна, след като войната с Русия приключи и въздушното пространство бъде отново отворено.
„Надяваме се да бъдем първата авиокомпания, завърнала се там, когато украинците успешно отблъснат руската инвазия“, каза той.