Подаването на молба за обявяване в несъстоятелност на Virgin Orbit на Ричард Брансън нанесе удар върху надеждите на Япония за изграждане на местна космическа индустрия. В списъка на провалените инициативи за Токио, например, влизат плановете за космодрум в Кюшу, предназначен за привличане на туристи.

Префектура Ойта, където се намират най-големия брой горещи извори в Япония, си партнира с Virgin Orbit през 2020 г. за създаването на първия азиатски космодрум на летище Ойта, използвайки Boeing 747 за хоризонтално изстрелване на ракети, припомня Reuters.

Основана от британския милиардер Брансън, Virgin Orbit се рекламираше като платформа за изстрелване на военни и разузнавателни сателити за САЩ и техните съюзници, включително Япония, в момент, когато и Вашингтон, и Токио започнаха все по-често да посочват като проблем космическия възход на Китай.

Първоначалната цел на съвместния проект е изстрелването на малки спътници от Ойта да започне още миналата година, но това така и не се случва, което се превъръща в пореден провал за японските амбиции за водеща роля на космическия пазар.

Две японски компании, звеното на ANA Holdings - All Nippon Airways Trading Co, и малко известното японско стартиращо предприятие за разработване на сателити iQPS Inc, са сред първите шест кредитори, стана ясно, когато Virgin Orbit подаде молба за защита от фалит, акцентира още Reuters.

Космическата компания Virgin Orbit на Ричард Брансън фалираМиналата седмица тя обяви съкращаването на около 85% от своите 750 служители
ANA, която има да взима 1,65 млн. долара, е ключов партньор по проекта за космодрума в Ойта, като през 2021 г. компанията сключва временно споразумение с Virgin Orbit за 20 полета на нейната ракета LauncherOne от там.

Базираната във Фукуока компания iQPS пък е платила депозит от 5,2 млн. долара за изстрелване на своите малки, леки сателити с тегло под 100 килограма, което представлява основна част от финансирането от серия А в размер на 17,2 млн. долара, набрано от стартъпа през 2017 г.

"Бяхме разочаровани, когато чухме съобщението, тъй като се надявахме, че ситуацията ще се подобри", коментират от iQPS. "Молим се Virgin Orbit да възобнови дейността си за развитието на световната космическа индустрия".

Надежди за туризъм

Изчисленията на префектура Ойта, цитирани от информационната агенция, показват, че космодрумът, подобен на съоръжението на Virgin Orbit в Корнуол, Англия, е трябвало да донесе икономически ползи на стойност около 77,4 млн. долара за региона за петте години от първото изстрелване.

Освен това, тъй като местните власти са очаквали над 240 000 туристи да посетят префектурата им, много местни компании са инвестирали в изработката на сувенири, свързани с извънземните и Космоса.

И местните жители все още се надяват, че в крайна сметка космодрумът ще бъде завършен и пуснат в употреба.

"Възможно е някоя друга компания да купи Virgin Orbit. Освен това има и нейни конкуренти, които обмислят хоризонтални изстрелвания, така че Ойта все още има много възможности да сключи отново договор", казва Кунио Икари, преподавател по икономика в университета в Ойта.

Представители на администрацията също така заявяват пред Reuters, че плановете им за изграждане на космодрум остават непроменени.

Нов провал дискредитира космическите амбиции на Япония Високата 57 метрa ракета H3 се издига без проблеми от космодрума “Танегашима”, но се проваля в Космоса
Въпреки че Япония има големи амбиции в областта на космонавтиката - Токио се надяваше да изпрати един от своите астронавти на лунната повърхност през втората половина на 2020 г., страната постоянно удря на камък.

През март японската ракета със среден обсег на действие H3 не успя да излети, което нанесе сериозен удар по усилията на страната да намали разходите за достъп до Космоса и да се конкурира със SpaceX на Илон Мъск.

Ракетата на твърдо гориво Epsilon на Японската космическа агенция, която трябваше да достави малки спътници iQPS в орбита, също се провали след изстрелването си през октомври.

Тези провали мотивираха някои експерти да призовават Япония да промени фокуса на космическата си индустрия.

"Япония се концентрира твърде много върху изстрелванията", казва Джун Нагашима, експерт по киберпространство и космонавтика и съветник в Института за мир "Накасоне". "С наличието на SpaceX и нейните достъпни ракети, които могат да се използват многократно, за Япония би било по-добре да се конкурира в други космически дейности и области."