Кои са най-сигурните места в един пътнически самолет?
Когато резервирате полет, замисляте ли се коя седалка точно ще ви предпази най-добре при неочаквана аварийна ситуация? Вероятно не.
Повечето хора приоритизират комфорта - повече място за краката, лесен достъп до тоалетна, място до прозореца, седалка, разположена в близост до изхода, и т.н.
Рядко някой резервира средните места на последния ред, посочват от CNN и добавят: "Е, познайте какво? Според статистиката тези места са най-безопасните в един самолет".
Пътуването със самолет е безопасно
Пътуването със самолет като цяло е най-безопасният вид транспорт. През 2019 г. в световен мащаб са извършени малко под 70 милиона полета, като са регистрирани 287 смъртни случая.
Според анализ на Националния съвет по безопасност на САЩ вероятността да загинете в самолет е около 1 на 205 552, в сравнение с 1 на 102 в автомобил, акцентират още от информационната агенция, като добавят, че въпреки това хората не обръщат толкова внимание на пътните инциденти с фатален край, колкото на самолетните катастрофи, които винаги се превръщат във водеща новина за всички медии.
В средата, отзад
Като цяло, статистиките за самолетните инциденти не подлежат на окрупняване. При катастрофата на полет 232 на United през 1989 г. в Сиукс Сити, Айова, 184 от 269-те души на борда оцеляват. Повечето от оцелелите са седели точно зад първа класа, в предната част на самолета.
В същото време, изследване на TIME, в което се разглеждат данни за самолетни произшествия в период от 35 години, установява, че средните най-задни седалки на самолета са най-сигурните места и имат най-нисък процент на смъртност - 28%, в сравнение с 44% за тези в средата на самолета.
И това е логично. Място в средата винаги ще ви осигури най-бързия достъп до изходите в случай на авария, но в крилата на самолета се съхранява гориво, което изключва средната част на един самолет от класацията за най-сигурните места, посочват още от CNN.
НАСА и Boeing работят по нова самолетна технология с ниски вредни емисииПървият изпитателен полет на експерименталния самолет трябва да се осъществи през 2028 г.
Някои извънредни ситуации са по-лоши от други
Типът извънредна ситуация също е важен за определяне на процентните възможности за оцеляване. Сблъск с планина, например, драстично намалява шансовете за оцеляване. Такъв е случаят с катастрофата от 1979 г. в Нова Зеландия. Полет TE901 на авиокомпания Air New Zealand се разбива в склоновете на планината Еребус в Антарктида. Загиват 257 пътници и екипаж.
Кацането в океана с носа напред също намалява шансовете за оцеляване. Пример за това е полет 447 на Air France от 2009 г. При катастрофата загиват 228 пътници и екипажа.
Трябва да е ясно обаче, че пилотите са обучени така, че да свеждат до минимум потенциалния риск при извънредна ситуация. Едновременно с това, самолетите са проектирани така, че да бъдат много устойчиви при аварии. И това не е просто статичен факт, а процес - авиопроизводителите проектират новите самолети с повече композитни материали, способни да издържат на по-голямо натоварване по време на полет. При тези конструкции крилата не са твърди и могат да се огъват, за да способстват стабилността в непредвидени ситуации и да не допуснат структурни повреди.