Boeing се сбогува с "Кралицата на небето"
Boeing се сбогува с емблематичния самолет 747, след като във вторник достави последния произведен представител на този модел на Atlas Air.
Това е краят на една ера, в която първият в историята "джъмбо джет" владееше небето, акцентират от Reuters.
Хиляди служители на Boeing - включително някои членове на екипа, наречен "Невероятните", който разработва самолета през 60-те години на миналия век - наблюдаваха последната доставка на историческият модел, който направи въздушния транспорт по достъпен и оставя незаличима следа в американската култура, добавят от информационната агенция.
Събитието в огромния завод за производство на 747 беше закрито от Джон Траволта, който разказва как се е научил да лети на 747-400 като посланик на авиокомпания Qantas. "Това беше най-тежката програма, която който и да е пилот в гражданската авиация някога ще трябва да издържи", казва Траволта, който нарече самолета "най-добре обмисленият и най-безопасният самолет, създаван някога".
"Кралицата на небето"
Известен като "Кралицата на небето", 747 е първият в света двуреден реактивен самолет, който Boeing проектира и построи за 28 месеца, а Pan Am представи през 1970 г.
"Това е самолетът, който преосмисли индустрията и този начин на пътуване", казва Гай Норис, съавтор на книгата "Boeing 747: Дизайн и развитие от 1969 г.", цитиран от Reuters.
Британският милиардер и предприемач Ричард Брансън, който се вдъхновява да създаде авиокомпания само с този модел, след случай, в който полетът му закъснява, определя 747 като "прекрасен звяр".
НАСА и Boeing работят по нова самолетна технология с ниски вредни емисииПървият изпитателен полет на експерименталния самолет трябва да се осъществи през 2028 г. Заводът на Boeing в Еверет, Вашингтон, е мястото за производство на 747 още от създаването на самолета. Построен през 1967 г. за производството на огромния модел, той остава най-големият производствен завод в света по данни на Boeing.
Но след пет десетилетия търсенето на 747 от страна на клиентите намаля, тъй като Boeing и Airbus разработиха по-икономични двудвигателни широкофюзелажни самолети. Когато през юли 2020 г. Boeing потвърди, че ще прекрати производството на 747, компанията вече произвежда едва по половин самолет на месец, припомнят от Reuters.
През 2022 г. Boeing доставя пет самолета 747, докато през 1990 г., пиковата година за доставките на най-продаваната версия 747-400 - те са 70.
Макар че Boeing произвежда и 767 и 777 в Еверет, компанията все още не е решила коя програма ще поеме за постоянно производствения отсек на 747, който в момента се използва за инвентар на 787 и работа по 777X. Въпреки всичко Boeing ще остане свързан със 747 чрез бизнеса си с резервни части и програмата за замяна на самолета на президента на САЩ - Air Force One, която спечели през 2018 г.
Наследникът на 747 - 777X, няма да бъде готов за доставка преди 2025 г., но по време на сбогуването с "Кралицата на небето" главният изпълнителен директор на Boeing Дейвид Калхун е категоричен: "777, следващият самолет, който ще доминира в това пространство, измести всички свои конкуренти просто така - а ние дори не сме представили най-добрата версия."