Пътникът, съчетаващ работа и почивка, е новият любимец на авиоиндустрията
Самолетните полети бяха една от индустриите, които пострадаха най-много по време на пандемията. Толкова, че още не могат да се възстановят напълно от нокдауна, в който ги постави COVID-19, за което важна роля играе и факта, че корпоративните пътувания все още остават далеч от нивата преди 2019 г.
Една нова група пътници обаче започва да става все по-любима на авиокомпаниите. Те пътуват в странни дни, купуват допълнителни екстри към вече скъпите билети и променят икономиката на бизнеса, съобщава The Wall Street Journal.
Ръководители на авиокомпании, цитирани от WSJ, твърдят, че хибридната работа и други промени, настъпили след края на пандемията, са променили пейзажа в индустрията, компенсирайки приходите от някогашните ключови корпоративни резервации.
Служителите, които вече не са приковани към бюрата си, имат повече свобода да удължат дългия уикенд, да добавят лично пътуване към служебното или да се качат на самолет в средата на седмицата, вместо да бързат да се върнат в офиса в понеделник сутринта. Тази тенденция води до ръст на резервациите в дните вторник и сряда.
Това размиване на границите между бизнес и свободно време мотивира представителите на бранша да наричат новата си любима група "bleisure" пътници, или такива, които съчетават в пътуванията си служебни задължения и свободно време.
Според McKinsey преди пандемията около 12% от пътниците на авиокомпаниите, пътуващи по работа, са генерирали около половината от печалбите на американската авиоиндустрия. Затова и не е изненада, че изчезването им по време на пандемията застраши жизнеспособността на някои от най-големите превозвачи. Ситуацията в останалите региони е сходна.
Да работиш „от вкъщи“ в 78 страни по светаДигиталното номадство става все по-популярно - независимо от възрастта
Към днешна дата обаче American Airlines Group, например, заявяват, че почти половината от приходите им идват от хора, които по някакъв начин съчетават пътуванията по работа с различни удоволствия, като тези клиенти харчат почти толкова, колкото някога са харчили корпоративните пътници.
Промяната подтиква авиокомпаниите да преосмислят разписанията, цените, а в някои случаи и разположението на седалките в самите самолети, включително поставянето на такива, които предлагат повече пространство. Според ръководителите на авиокомпаниите целта е да се предлагат достъпни луксозни услуги, за които повече клиенти могат да си позволят да доплащат сами, извън командировъчните си.
Всъщност ковид удари и алгоритмите и данните за определяне на тарифите. Неизвестността практически ги обезсмисли. И тази ситуация все още не се е нормализирала напълно.
Въпреки това авиокомпаниите започват да се връщат към рентабилността си, след като загубиха милиарди долари по време на пандемията. Те продължават да залагат на компаниите, които връщат работниците си в офисите, надявайки се, че това ще отприщи вълна от бизнес пътувания.
В продължение на десетилетия преозвачите са адаптирали дейността си така, че да се харесват именно на големите корпорации, чиито служители резервират скъпи билети в последния момент и плащат за луксозните места. Затова и новината, че приходите от корпоративни клиенти са се върнали до 75-80% от нивата за 2019 г. през третото тримесечие на годината, е посрещната с надежда от индустрията.
В същото време обаче, задаващата се икономическа криза може да ограничи сериозно корпоративните бюджети за командировки, което оставя вратата към сърцето на авиокомпаниите широко отворена за т.нар. blaisure пътници.
Още повече, че желанието на авиокомпаниите да убедят пътниците да харчат повече за допълнителни екстри въобще не е от вчера.