Boeing обяви в понеделник, че ще придобие изпитващия затруднения производител на фюзелажи Spirit AeroSystems в сделка с акции, която според самолетостроителя ще подобри безопасността и контрола на качеството.

От компанията разкриха, цитирани от CNBC, че са се съгласили да предоставят на Spirit свои акции за общо 4,7 млрд. долара при единична цена 37,25 долара за акция. Като се включат и дълговете на Spirit, стойността на сделката е 8,3 млрд. долара, добавиха от Boeing. Акциите на производителя на фюзелажи затвориха в петък на цена от 32,87 долара, което ѝ дава пазарна капитализация от около 3,8 млрд. долара.

През март Boeing разкри, че води преговори за придобиване на базираната в Уичита, Канзас, компания, седмици след като панел на фюзелажа на почти нов Boeing 737 Max 9 на Alaska Airlines се взриви във въздуха и предизвика нова криза. Spirit и досега произвежда фюзелажите за 737 и други части, включително такива за 787 Dreamliner на Boeing.

През 2005 г. Boeing отделя някои свои операции в Канзас и Оклахома, които впоследствие се превръщат в днешната Spirit AeroSystems. Миналата година около 70% от приходите на Spirit са от Boeing, а около една четвърт от тях са от производството на части за основния конкурент на американската компания - Airbus.

Главният изпълнителен директор Дейв Калхун, който заяви, че ще се оттегли от поста си в края на годината, разкри, че повторната интеграция на Spirit в компанията ще доведе до "пълно съгласуване" на производствените системи и работната сила на двете организации.

"Сред многото действия, които предприемаме като компания, това е едно от най-значимите. С него ние демонстрираме непоколебимия си ангажимент да засилим качеството и да се уверим, че Boeing е компанията, от която светът се нуждае", акцентира Дейв Калхун в съобщение до служителите.

По думите му сделката трябва да приключи в средата на 2025 г., при условие че бъде одобрена от регулаторните органи, акционерите на Spirit и операторите на производителя на фюзелажи, работещи за Airbus.

Главният изпълнителен директор на Spirit Пат Шанахан се смята за възможен заместник на Калхун начело на Boeing.

Междувременно Airbus обяви в понеделник, че е постигнал споразумение със Spirit, така че европейският самолетостроител да получи компенсация от 559 млн. долара за придобиването на производствените линии, предназначени за негови самолети. Те включват операциите на Spirit в Белфаст, Северна Ирландия, където се произвеждат крилата и средната част на фюзелажа на A220, пилоните на A220 в Уичита, Канзас, и фюзелажните части на A350 в Северна Каролина.

Нарастващ натиск

В предварителния доклад на Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ за инцидента от 5 януари се казва, че болтовете, които държат тапата на вратата, не са били прикрепени към Max 9, когато той е напуснал завода на Boeing и е бил предаден на Alaska Airlines. Това беше най-сериозният от множеството производствени проблеми на самолетите на компанията, които включваха и фюзелажи, произведени от Spirit, с неправилно пробити дупки и неправилно свързани фюзелажни панели.

Кризата, породена от инцидента с Alaska Airlines, забави доставките на нови самолети на Boeing за авиокомпаниите и доведе до финансови удари както за водещия производител, така и за Spirit. През май финансовият директор на Boeing заяви, че компанията ще влага, вместо да генерира парични средства през тази година - около 8 млрд. долара през първата половина на 2024 г. Акциите на компанията са се понижили с повече от 30% тази година.

Един от начините, по които аерокосмическата компания се опитва да подобри качеството, е да приема само фюзелажи без дефекти, така че да не се налага да се правят ремонти или допълнителни производствени етапи извън наложените, което намалява възможностите за грешки.

Федералната авиационна администрация заяви, че няма да позволи на Boeing да разшири производството си, докато не бъде удовлетворена от промените в нейните вериги за доставки. Калхун беше подложен на критики от законодателите по време на изслушване в Сената през юни във връзка с резултатите на компанията по отношение на безопасността и това, което някои сенатори определиха като липса на подобрение след две смъртоносни катастрофи с Max.