Boeing и профсъюзът, представляващ 33 000 служители на Западното крайбрежие, постигнаха предварително споразумение.

Очаква се документът да предотврати стачката, която трябваше да започне този петък. Преди да влезе в сила, обаче, сделката ще трябва да бъде одобрена от членовете на профсъюза, които произвеждат търговски самолети.

Ръководството на организацията похвали предварително договореното и заяви, че то постига целите на профсъюза, съобщи CNN.

„Изпратихте ни тук, за да отстояваме твърдо вашите приоритети, и ние сме горди, че го направихме“, заяви в Международната асоциация на механиците и авиокосмическите работници в официалния си уебсайт.

От Boeing заявиха, че споразумението предвижда повишения на заплатите с общо 25% за четиригодишния срок на договора, подобрени вноски в плановете 401(k), намалени вноски на служителите за здравно осигуряване и увеличен брой дни отпуска.

Сделката представлява най-голямото увеличение на заплатите на членовете на профсъюза в Boeing.

„Чухме какво е важно за вас в новия договор. Постигнахме предварително споразумение със синдиката по историческа оферта, която се грижи за вас и вашето семейство“, заяви Стефани Поуп, главен изпълнителен директор на подразделението за търговски самолети на Boeing.

Сделката включва и по-голяма сигурност на работните места за членовете на синдикатите, като се обещава следващият нов самолет да бъде построен в един от заводите в региона Пуджет Саунд, където са представени синдикатите. Boeing има друг завод в Южна Каролина, в който не членуват профсъюзи и в който се произвежда 787 Dreamliner.

В последните две споразумения с авиокомпанията профсъюзът трябваше да приеме отстъпки, като например прекратяване на традиционния пенсионен план и увеличаване на вноските на служителите за здравеопазване, а в замяна на това компанията се отказа да строи планираните тогава самолети 737 Max и 777X в нови заводи, които не са представени от профсъюзите.

Новият договор обхваща инженерите, които произвеждат търговските самолети на Boeing в три завода в района на Сиатъл, както и около 1200 работници в завода за части на Boeing в Портланд, Орегон.

Редовите членове на синдиката ще имат възможност да гласуват в четвъртък по предварителното споразумение, като евентуален отказ може да доведе до стачка. Това се е случвало при някои скорошни трудови споразумения в други компании, но ръководството на профсъюза препоръчва на членовете да подкреят споразумението, допълва CNN.

Години на проблеми в Boeing

През последните пет години Boeing имаше редица неуспехи, като се започне с 20-месечното приземяване на най-продавания самолет - 737 Max, през 2019 и 2020 г., след две фатални катастрофи, свързани с конструктивен дефект на самолета.

Освен това приходите спаднаха по време на пандемията, тъй като рязкото намаляване на въздушните пътувания доведе до огромни загуби за авиокомпаниите. А през януари се откъсна част от вратата на 737 Max, управляван от Alaska Airlines, 10 минути след полета.

Въпреки че нямаше жертви при инцидента, той привлече вниманието към проблемите с качеството и безопасността в Boeing, особено след като беше установено, че въпросният самолет е напуснал завода без четирите болта, необходими за задържане на вратата на място.

Компанията отчете основни оперативни загуби на обща стойност 33,3 млрд. долара след приземяването на Max през 2019 г. Прогнозите са, че загубите ще продължат до края на годината.

Съществува опасност дългът на Boeing да бъде понижен до статут junk bond (ненужни облигации) поради огромното увеличение на заемите за покриване на загубите през това време.

Това е в ярък контраст с финансовото състояние на някои други големи компании, които миналата година постигнаха изгодни синдикални споразумения, като UPS, General Motors, Ford и Stellantis. Тези компании отчетоха рекордни печалби преди преговорите, допълва CNN.

Профсъюзите имат предимство в преговорите

Проблемите в Boeing породиха съмнения, че компанията не е в състояние да се справи със стачкуващите работници за пръв път от 16 години насам.

„Във финансово отношение компанията се намира в тежко положение поради много грешни стъпки, които сама си е причинила“, заявиха Джон Холдън и Брандън Брайънт, президенти на двата местни синдиката, в съобщение до членовете в неделя.

„Използвахме всичко възможно, за да преследваме това, което казахте, че е важно. Не получихме всичко, което искахме, но може да се гордеете със своята сила, солидарност и единство, защото постигнахте най-добрия договор, който някога сме имали.“, допълниха те.

Ръководителите на компанията признаха влиянието на профсъюза в преговорите, насочвайки се към последния кръг. Бившият главен изпълнителен директор Дейв Калхън заяви пред инвеститорите през юли, че намерението на Boeing е да избегне стачка и даде знак, че компанията е готова да положи големи усилия, за да избегне спиране на работния процес.

„Знаем, че исканията за заплати ще бъдат големи“, каза той. „Не се страхуваме да се отнасяме добре с нашите служители в този процес. Така че, просто ще работим колкото се може по-усилено, за да не се стигне до стачка“.

Неговият наследник, Кели Ортбърг, който пое лидерския пост на на 8 август, направи изявление още през първата си седмица, че има желание да „рестартира“ отношенията със синдиката след среща с ръководството му.