Nike му плати да направи златните маратонки на ЛеБрон. Сега го съди за $60 милиона
Компанията оказва натиск на дизайнери като Shoe Surgeon, докато води по-широки правни битки, за да защити своите търговски марки
Доминик Чамброне е известен като Shoe Surgeon - „Хирургът на обувките“. Той е дйзанер, който се занимава с редки и скъпи модели. Ръчно изработени, най-често по поръчка, те минават за уникални и често са носени от богати и известни звезди от шоубизнеса, спорта и др.
Доскоро Чамброне имаше договор с Nike, по силата на който изработва стотици обувки, раздавани от компанията по време на т.нар. бяло парти – събитие по случай националния празник на САЩ 4 юли в имение в курорта Хамптънс, близо до Ню Йорк. Сред гостите са звезди като Ким Кардашиан, инфлуенсъра Джейк Пол, бившия футболист Том Брейди и др.
След това обаче нещата рязко се променят. Не минават и две седмици от партито и компанията завежда дело за нарушаване на авторски права от страна на Чамброне, пише The Wall Street Journal. В исковата си молба Nike твърди, че дизайнерът вече не изработва „единствени по рода си модели“, а вместо това е започнал да предлага обувки в едва ли не производствен мащаб.
Дело за авторски права от компания от ранга на Nike не е прецедент. Както и за други големи фирми, за спортния гигант работят множество адвокати, които зорко следят някой да не „открадне“ вече пантетован дизайн или друга част от продукт.
Преди две години Nike заведоха дело срещу StockX, компания, която търгува с техни и други спортни продукти с твърдението, че продава „фалшиви маратонки“. Миналата година пък започна съдебни битки за патенти с конкуренти като New Balance и Skechers.
Случаят с Чамброне обаче е по-особен. От известно време Nike започва да обръща по-сериозно внимание на хора като него. По правило те предлагат единствени по рода си обувки като вземат известен модел и го надграждат с допълнителни елементи. „Хирургът“ от години използва Air Jordan 1.
Делата идват в тежък момент за Nike. Напоследък компанията отчита спад в продажбите и съкращава работници. Едновременно с това част от конкурентите ѝ са в подем.
Адвокатите на Чамброне все още не са депозирали отговор на исковата молба на Nike. Самият дизайнер обаче пише в социалните мрежи, че е объркан от действията на компанията.
„Nike избра съдебна битка вместо диалог“, казва той, допълвайки, че с разговор проблемът би могъл да бъде решен.
Спортиният гигант твърди, че преди да се стигне до делото многократно е настоявал Чамброне да спре предлагането на част от продуктите си. Той се съобразил, но само временно.
Компанията казва, че проблемът е в „цялостния външен вид“ и дори в „усещането“ за продукта. Според тях така клиентите могат да се объркат, че всъщност си купуват продукт на Nike.
„Нямаме друг избор освен да търсим правата си по съдебен път. „Хирургът на обувките“ създава фалшиви обувки на Nike и ги продава“, заявяват от компанията. Те допълват, че не са имали проблем с единичните му модели, защото те са „единствени по рода си“.
Nike и Чамброне работят заедно от 2018 г. Тогава дизайнерът прави специални маратонки за баскетболиста ЛеБрон Джеймс. Поводът е, че той е отбелязал 30 хиляди точки в НБА. Чифтът за ЛеБрон е украсен със злато и диаманти.
След това Чамброне създава още едни маратонки за спортиста. После изработва чифт за рапъра Травис Скот, едно от най-успешните рекламни лица на Nike. Запознати твърдят, че и в момента дизайнерът работи по модел за известен тенисист, отново по поръчка на компанията.
В края на 2022 г. на Чамброне е предложено да проектира и създава модели, но те трябва да бъдат предварително одобрени и освен това той се задължавал да не работи с конкуренти на Nike за поне две години. В исковата си молба Nike признава, че е имало разговори за бъдещи проекти, но отношенията са се влошили през лятото на миналата година.
Серията от дела започна през 2021 г., когато компанията получава патенти за някои от най-известните си дизайни. Пред съдилищата често се представят постове от социалните мрежи, за да се докаже, че клиенти са били заблудени, че маратонки от дизайнери имат нещо общо с бранда.
„Nike задушават креативността“, казва пред WSJ адвокатът Закари Курц, защитавал компанията KoolKiy, осъдена от Nike миналата година.
Според Курц голямата компания има достатъчно „власт и пари, за да прави каквото си поискат“. От това страдат по-малките играчи.
Проблемът с KoolKiy е, че предлага маратонки, които приличат на модели на Nike. По време на делото те се съгласяват да платят 1 млн. долара обезщетение и процесът е прекратен със споразумение.
Основаната в Япония компания Bape също има неприятности с Nike. Тя предлага маратонки от 2005 г., но дело е заведено чак през 2021 г., вероятно защото разширява дейността си и стъпва и на американския пазар.
Адвокатите на Bape твърдят, че формата на маратонките на Nike е „твърде проста“, за да бъде защитавана от авторско право, както и че потребителите няма как да се объркат, защото логото на японския продукт е със звезда. В крайна сметка обаче Bape се съгласява да спре производството на част от моделите си. Други, за които Nike също твърди, че нарушават правата им, все още се предлагат.