Бизнес забивки: По какво си прилича предприемачът Леброн Джеймс със звездата от терена
Баскетболната легенда показва нов модел, по който спортистите могат да печелят от славата си
За Леброн Джеймс хигиената на лицето е много важна. Затова използва вода за почистване с аромат на грейпфрут на Neutrogena.
„Обичам я, обичам я, обичам я“, казва легендарният баскетболист, цитиран от The Wall Street Journal.
Той е на 39 години и е постигнал всичко в спорта, а сега мисли за бизнес. Затова неговата собствена компания SpringHill пуска конкурентна вода за почистване на лице. И това е само част от многото му бизнес инициативи.
„Много ми харесва усещането за дълбоко почистване на лицето с кристали. Затова им казах, че искам нашият продукт да е такъв“, обяснява Джеймс пред WSJ.
Макар че е най-известен с постиженията си в баскетбола (неслучайно го наричат Крал Джеймс) още преди 10 години той започва да се занимава и със странични дейности. Естествено, в центъра е неговата личност, което е ясен знак, че около човек като него може да бъде изграден мощен бизнес. Джеймс може да говори директно с милиони фенове чрез социалните мрежи. Така SpringHill започва с развлекателни проекти – няколко филма, няколко сериала, едно токшоу.
Сега обаче Джеймс и бизнеспартньорът му Маверик Картър гледат към нови хоризонти. Отвъд козметичните продукти те планират разширяване към пазарите на Великобритания, Япония и Африка. Освен това ще представят и токшоу на британската публика, продуцирано от не по-малко известния Идрис Елба.
SpringHill обмисля собствен безплатен стрийминг канал с фокус върху видеоигрите. Идеята е той да се издържа от реклами.
За себе си Джеймс казва, че в спорта е искал да се отличи в много области – не просто да бележи точки, но и да е добър в асистенциите, както и в защита. Подходът му към бизнеса е същият - иска да работи в много направления.
Докато е продуцент, се пробва с т.нар. риалити сериал. Той е главен герой заедно с още четирима играчи от НБА, а продуцент е собствената му компания SpringHill. Първоначално идеята е да се излъчва по Netflix, но Джеймс настоява да разширят влиянието си чрез договори и с други стрийминг патформи и то във времена, когато повечето големи от бранша гледат да съкратят разходите и са много внимателни за какви проекти дават пари.
През 2021 г. компанията на Джеймс е оценена на 725 млн. долара макар да има съмнения, че това е реалната ѝ стойност. Досега тя не се е отличила с особен пробив по отношение на спортното съдържание, но е редно да се каже, че в тази област конкуренцията е жестока. Сега се говори, че компанията на Джеймс ще работи с тази на Брад Пит, отново по сериал на спортна тематика.
Именно интересът към разнообразни проекти, а не само към тези в сферата на забавленията, като че ли работи в полза на Джеймс. Защото холивудските хитове, макар и печеливши, са несигурно нещо.
Леброн, разбира се, не е първият, който основава продуцентска компания, целеща се в развлеклателно съдържание. Много негови колеги тръгват по този път, надявайки се да спечелят от популярността си и да изградят успешен бизнес.
Стремежът на Джеймс е към все повече и по-голяма бизнес диверсификация
Той включва и консултантски услуги, както и създаване на съдържание за гиганти като Nike. SpringHill има приходи от около 200 млн. долара, голяма част от които идва от реклами, работа със социалните мрежи, както и видеосъдържание. Например Toyota наема компанията му за създаване на клип за историята на американските колежи, приемали чернокожи студенти.
Така Джеймс се доближава до имена на други супер успешни хора и в спорта, и в бизнеса като Меджик Джонсън и Майкъл Джордан.
Леброн вече е ветеран, но това не му пречи да продължава да играе. По време на дългата си кариера той е минал през не едно и две препятствия.
Роден в Охайо, той спечели славата си в Cleveland Cavaliers. През 2010 г. обяви, че напуска този отбор, за да отиде в Miami Heat. Това решение предизвика излючително силна реакция и още тогава баскетболистът осъзнава, че спортистите трябва да имат възможност да говорят за себе си. Заедно с Картър създават „Uninterrupted“ – уебсайт, чрез който спортистите могат да общуват директно с феновете. По-късно този сайт е част от компаниите, които се обединяват в SpringHill.
Картър прочува модела на Disney преди двамата с Джеймс да се захванат с компанията. Първите им проекти са отражение на начина, по който двамата са израснали. Например „The Shop”е шоу, чийто сюжет се разива в бръснарница, каквато двамата помнят от детството си. В това предаване като гости участваха бившият президент Барак Обама, футболистът Том Брейди и певецът Дрейк.
The Shop” ще бъде името и на козметичната линия SpringHill. И тук има спомен от детството – Джеймс се сеща как е ходил в бръснарницата, където имало масла за брада, гел за коса и други продукти. Сега неговата линия ще се продава изключително в една от най-големите търговски вериги – Walmart, където ще трябва да се конкурира с други подобни.
Междувременно обаче Джеймс не се отказва от „развлекателната“ част на бизнеса. Той следи всички успешни спортни сериали, което води до идеята за създаване на такъв на тема баскетбол. Така се стига до комедията Hustle от 2022 г., в която участва и Адам Сандлър.
Покрай филмите обаче за Джеймс има един ключов въпрос – как ще се отрази всичко това на един документален за живота му. Това е един от бъдещите проекти, вероятно след като се „пенсионира“ от баскетбола. Съдейки по упоритостта му, такава лента със сигурност ще има.