Досегашният лидер на Nike Джон Донахоу ще се оттегли като главен изпълнителен директор следващия месец след почти пет години начело на компанията. Това слага край на мандат, белязан от поредица от грешки, заради които гигантът за спортно облекло загуби позиции пред конкурентите си.

Елиът Хил, който през 2020 г. се оттегли като президент на потребителското звено на компанията, ще наследи Донахоу като главен изпълнителен директор от 14 октомври, съобщи Nike в четвъртък. Донахоу ще се оттегли и от борда на директорите.

Акциите на Nike поскъпнаха в следборсовата търговия, като към 10:00 ч. българско време са нагоре с над 7,5%. Те бяха с 25% от началото на годината към затварянето на пазара в четвъртък.

Донахоу пое Nike в началото на 2020 г. и след като Covid-19 промени навиците за пазаруване, той реши да промени начина, по който компанията продава стоките си. Nike прекъсна връзките си с дългогодишни търговски партньори като Foot Locker, DSW и Macy’s и се опита да продава повече маратонки директно на потребителите, припомня The Wall Street Journal.

Той също така заложи силно на увеличаването на приходите чрез продажба на лимитирани серии маратонки, които в крайна сметка станаха повсеместни. Сега компанията се бори да запази позициите си, тъй като потребителите купуват по-малко маратонки Nike и повече от конкуренти като Adidas и New Balance.

Стратегията на Донахоу се провали, тъй като бумът на електронната търговия избледня и много купувачи се върнаха към физическите магазини. След опита да продава сама, компанията отново прави партньорства в търговията на дребно като това с Foot Locker. Дигиталните продажби на Nike, чрез неговите уебсайт и приложения, са намалели с 10% през последното тримесечие в сравнение със същия период на предходната година.

Фокусът на Nike върху стимулирането на онлайн продажбите доведе до редица преструктурирания, които предизвикаха гнева на много служители. Те смятат, че действията на компанията подкопават културата на иновации, която дълго време я е отличавала от конкуренцията. Донахоу призна, че компанията е направила грешка, като е предприела твърде бързо постепенно премахване на партньорствата с търговците на дребно.

„Бих казал, че направихме някои неща правилно, а други грешно“, каза Донахоу в интервю през пролетта.

Някога бурният растеж на Nike спря, тъй като нови компании като On и Hoka спечелиха пазарен дял в категорията за бягане, която дълго време се смяташе за основния продукт на гиганта. Акциите на Nike паднаха и натискът върху Донахоу да обърне тенденцията се засили.

През април съоснователят Фил Найт заяви, че Донахоу има неговата „непоколебима подкрепа“. От своя страна изпълнителният директор каза пред The Wall Street Journal, че Nike ще успее да преодолее трудностите, пред които е изправена. „Nike всъщност е в най-добрата си форма, като велик спортен отбор, когато гърбовете ни са опрени до стената“, заяви той.

Пътят на Елиът Хил

В изявление от четвъртък Найт благодари на Донахоу за неговото лидерство и ангажираност към Nike и приветства бъдещия лидер на спортния гигант:

„Развълнуван съм да приветствам Елиът обратно в отбора. „Имаме много работа за вършене, но очаквам с нетърпение да видя Nike отново в неговото темпо.“

„Бордът заключи, че глобалната експертиза на Елиът, стилът му на лидерство и дълбокото разбиране на индустрията и партньорите ни, съчетани със страстта му към спорта, нашите марки, продукти, потребители, спортисти и служители, го правят правилния човек да ръководи следващия етап на растеж на Nike“, казва изпълнителният председател Марк Паркър.

Възпитаник на Тексаския християнски университет и бивш треньор в Dallas Cowboys, Хил пристига в Nike от NFL като стажант в продажбите на облекло през 1988 г. През следващите три десетилетия той се издига до президент на потребителското звено, ръководейки бюджета на Nike от 39 милиарда долара. Около 2020 г. Хил е изглеждал очевидният избор да наследи Марк Паркър като главен изпълнителен директор на компанията, пише Fast Company.

Но когато вместо него е назначен Донахоу – първи финансов изпълнителен директор, идващ от eBay след опит в Bain – това е възприето от някои като обида не само за Хил, но и за традицията на Nike да промотира лидери отвътре и да разчита на опита на старшия екип членове да управляват кораба през трудни времена. След назначаването на Донахоу компанията освобождава 700 души с цел реорганизация, като много членове на старши екипа, които не са освободени, напускат сами – включително Хил.

Сега Елит Хил го чака труден спринт.

През юни тази година Nike отчете спад на продажбите и намали перспективите си за приходи. Продажбите му са нараснали с 1% за цялата година – най-лошите резултати на компанията от повече от две десетилетия, с изключение на първата година от пандемията и финансовата криза от 2008-09 г.

Донахоу каза през юни, че Nike очаква предизвикателства в растежа, тъй като намалява броя на линиите и се опитва да възстанови силата на трите си ключови франчайза: Air Force 1, Dunk и Air Jordan.

Тогава ръководителите казаха, че настоящата фискална година ще бъде период на преход за компанията.

Очаква се Донахоу да служи като съветник в този преходен период до 31 януари 2025 г.