3 ч сутринта. На терминала за ВИП клиенти на аерокосмическия хъб „Мохамед бин Рашид“ в Дубай самолет със свръхдълъг обсег се подготвя за излитане.

Луксозният 14-местен джет се отправя към Европа, веднага щом на борда се качат главният пасажер и антуражът му.

За този свръхбогат човек това е обичайно пътуване. И тъй като парите не са проблем, самолетът е обзаведен според всяко негово желание – от спално бельо с висока плътност на нишките до сандвич „Биг Мак“.

„Навсякъде по света, откъдето и да лети... на борда трябва да има McDonald's и KFC, и двете“, казва Лилит Аветикян, главен изпълнителен директор и основател на наскоро стартиралата компания за частни самолети Voyex.

За базираната в Дубай ветеранка в частната авиационна индустрия удовлетворяването на уникалните искания на клиентите мултимилионери е част от „360-градусовата“ услуга за луксозен начин на живот, която тя предлага, независимо дали става въпрос за любими бързи закуски, билети за Оскарите или персонализирана мистериозна почивка.

Това е елитен клуб, който се радва на пътувания с частен самолет, които могат да струват от 50 000 до над 200 000 долара, пише CNN.

Като брокер на първокласни частни чартърни полети Voyex може да се похвали с достъп до мрежа от над 20 000 самолета по цял свят, които стават готови за излитане за часове.

„Всъщност има два много ексклузивни самолета, до които имаме специален достъп, само за лица с ултрависока нетна стойност като кралски семейства или правителства ... те са като малки луксозни вили във въздуха“, казва Аветкян.

Докато кризата с разходите за живот поглъща световната икономика, в Обединените арабски емирства клубът на милионерите се разраства по-бързо от където и да било по света, а заедно с него и търсенето на корпоративна и луксозна частна авиация.

Магнит за милионери

Само през 2024 г. се очаква в ОАЕ да се преместят над 6700 милионери, повече от всяка друга държава, а броят на сантимилионерите в Дубай - лица с инвестиционни активи от 100 млн. долара или повече се очаква да нарасне със 150% до 2040 г., според Henley and Partners, консултантска компания, помагаща на богати клиенти за пребиваване или гражданство в чужбина чрез инвестиции.

В доклада си „Миграция на частното богатство през 2024 г.“ тя посочва, че притокът на милионери от Индия, Близкия изток, Русия, Африка, Обединеното кралство и Европа означава, че ОАЕ ще привлекат почти два пъти повече милионери от най-близкия си съперник – САЩ.

По данни на консултантската компания Knight Frank Дубай понастоящем е най-натовареният пазар в световен мащаб за жилищни имоти на стойност над 10 млн. долара.

„През последните 50 години Дубай си изгради репутация на глобален център за лукс... и световните богаташи активно се насочват към най-скъпите жилища“, казва Файсал Дурани, главен изследовател в Knight Frank Middle East.

Според него, желанието за лукс и ексклузивност сред световните свръхбогати се разпростира и върху частната авиация, което обяснява ръстът в държави от Персийския залив като ОАЕ и Саудитска Арабия, за което спомага и „фактът, че Дубай има толкова дългогодишна история като глобален център за свързаност“.

„Ако се върнем назад към декември 2020 г., когато голяма част от света беше блокиран, в ОАЕ не беше така. И много от лицата със свръхвисока нетна стойност посетиха Дубай за първи път, защото това беше единственото място, което можеха да посетят.“

Пазарът на частни самолети в Близкия изток се оценява на 566 млн. долара и се очаква да нарасне до 943 млн. долара до 2029 г., според консултантската компания Creative Zone.

Въпреки че броят на частните полети в Европа и САЩ може да е по-голям, темповете на растеж в Близкия изток и развиващите се пазари като Индия са несравними, казва Юсеф Муалем, изпълнителен вицепрезидент на международния отдел на глобалната компания за частна авиация Vistajet.

„В региона идват хора с изключително висока нетна стойност. Но те водят със себе си и своите корпоративни централи или главни офиси. Така че се получава двоен ефект.“

Муалем допълва, че ОАЕ са отговорни за 59% от ръста на частната авиационна индустрия в региона, но не само там се наблюдава такъв. Саудитска Арабия изгражда шест до осем нови летищни терминала, които ще обслужват изключително частни самолети.

Шарджа – съседното на Дубай емирство, ще стане дом на хангар с площ 14 000 кв. м и VVIP терминал, след като базираната в Обединеното кралство група за авиационни услуги Gama Aviation наскоро обяви, че инвестира 100 млн. долара в ново съоръжение на летище Шарджа.

Климатично въздействие

При положение че авиацията е отговорна за 3% от световните въглеродни емисии, не всяка страна приема частната авиация с такава страст.

Миналата година Нидерландия обяви намерението си да забрани частните самолети и малката бизнес авиация на своето голямо летище Схипол от 2026 г., за да намали шума и емисиите на CO2.

По данни на Европейската федерация за транспорт и околна среда, частните самолети отделят средно 10 пъти повече въглеродни емисии от самолетите и 50 пъти повече от влаковете.

Но според Муалем, частната авиационна индустрия е свикнала с „различни видове промени и забрани на частната авиация“, като фокусът не трябва да бъде върху забрана на полетите, а върху осигуряването на по-голямо внедряване на устойчиво авиационно гориво. То може да намали емисиите на CO2 с до 80 % и да се произвежда от редица устойчиви суровини, като животински мазнини, масла, битови отпадъци и други.

През ноември 2023 г. Emirates извърши демонстрационен полет с Airbus A380, задвижван със 100% устойчиво гориво.

Въпреки че смесено такова се използва от някои авиокомпании, Международната асоциация за въздушен транспорт изчислява, че производственият капацитет през 2024 г. няма да надхвърли 1,5 млн. метрични тона, което е около 0,5% от общите нужди от реактивно гориво.

Муалем добавя, че миналата година компанията е закупила 4,2 млн. американски галона смесено гориво.

Voyex не предлага въглеродни компенсации на своите клиенти, но компанията преговаря с екологична група за внасяне на процент от печалбата в програми за засаждане на дървета. Според Аветкян, клиентите ѝ не трябва да се чувстват виновни за въздействието на частната авиация върху околната среда.

„Не искам да се извинявам. Всъщност говоря от името на моите клиенти. Те не трябва да се чувстват зле и абсолютно заслужават да летят с частни самолети“.