„Кремиковци Трейд” внесе жалба във Върховния административен съд срещу временното спиране от КЗК на процедурата за концесия на порт Лом. „Като заинтересована страна понасяме фирмени, партньорски и инвеститорски загуби от забавянето на процедурата. Това е причината да се обърнем към ВАС.”, коментира управителя на „Кремиковци Трейд”.

В края на април Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) издаде определение за временно спиране на процедурата за концесия на порт Лом, до решаване по същество на жалбата на отстранения от надпреварата бизнесмен Христо Ковачки. Мотивът за изваждане на неговото обединение „Бри-порт” от състезанието за пристанище Лом бе, че Ковачки не е изпълнил изискванията на Закона за концесиите, Правилникът за приложението му и задължителните конкурсни изисквания.

Първият пропуск е липсата на финансов модел към офертата на „Бри-Порт”. Според законовите норми това не дава възможност за обоснована оценка и ако тази компания стане победител, решението на правителството може да бъде атакувано по съдебен ред и отменено.

Вторият, но не последен пропуск на проекта на Ковачки са записаните инвестиции в размер на 32 млн. лв. в два резервни фонда, които щели да се изразходват за ремонти и покупка на кранове при наводнения и земетресения. Европейските експерти определят, че инвестиционните средства, включени в резервни фондове са инвестиции под условие и това явно противоречи на поставените законови изисквания към концесионните оферти. С анулирането им инвестициите на Ковачки за първите 4 г. падат под 28 милиона лева, което е под поставения в конкурсните условия задължителен минимум от 30 млн. лв.

Въпреки това, Ковачки е подал втора жалба до КЗК в която настоява : „да бъде прогласена нищожността на решението на Комисията по концесията”, или „да отмени решението като незаконосъобразно”. Очаква се до края на май КЗК да разгледа жалбата на Христо Ковачки и по същество. До тогава, най-вероятно, ще бъде образувана и преписка във ВАС по жалбата на „Кремиковци Тейд”, чиято оферта е с най-добри параметри.

Преди Христо Ковачки, в КЗК се ожали и друг участник в надпреварата за пристанище Лом. Представляваното от Пламен Младенов българо-украинско дружество „Порт Лом тест НРС” не бе допуснато до конкурса заради непълна документация (липсваше свидетелство за съдимост на генералния директор на дъщерното дружество „ГПК Украйна”). КЗК отказа да спре процедурата по концесията заради жалбата на Младенов, а при разглеждането й по същество, счете, че е неоснователна.

Според транспортния министър Петър Мутафчиев концесията за порт Лом не е блокирана, а само забавена от жалбата на „Бри Порт”. Министърът бе категоричен, че комисията за провеждане на процедура за предоставяне на концесия върху пристанище Лом, си е свършила перфектно работата, а нейните членове са били безкомпромисни при спазването на конкурсните условия и законовите изисквания.

БГНЕС, Снимка: БГНЕС/ЕРА