Подписват се договорите по Проекта за разширение на софийското метро

В присъствието на кмета на София Бойко Борисов и министъра на транспорта Петър Мутафчиев утре – 27 август (сряда) в 11 ч. в сградата на министерството ще бъдат подписани договорите между двете спечелили конкурса по Проект за разширение на софийското метро втори метродиаметър „Пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя“- бул. „Черни връх” фирми и „Метрополитен” ЕАД.
По предложение от Столична община в Оперативна програма „Транспорт”, е включен Проектът за разширение на метрото в София – втори метродиаметър „Пътен възел Надежда – Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя“ – НДК – бул. „Черни връх”. От тази програма са осигурени 185.190 млн. евро, като до пълната стойност на участъка съфинансирането е местно. В процедурата за избор на Изпълнители, според технологията на строителство, трасето е разделено на: Обособена позиция I – „Пътен възел Надежда – Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя“ – бул. „Патриарх Евтимий” с дължина 3.8 км и 4 метростанции; Обособена позиция II – „Бул. „Патриарх Евтимий“ – НДК – бул. „Черни връх” с дължина 2.6 км и 3 метростанции, в т. ч. завършване на изградените преди около 25 г. конструкции на участъка в района на НДК.
Поради високите цени на допуснатите кандидати (400 млн. лв. за позиция 1 и 155 млн. лв. за позиция 2), обявеният през 2007 г. търг за избор на Изпълнител се прекрати по чл.30, ал.1, т. 3 от ЗОП и през април 2008 г., на общо основание, се обяви нова открита процедура. Процедурите се обявиха публично във вестника на Европейската комисия, Държавен вестник, АОП, сайтовете на Министерството на транспорта, СО и Метрополитен ЕАД, и в медиите.
От 19.06.08 до 21.07.08 г., представителна комисия с членове от Министерството на финансите, Министерството на транспорта, Областната управа, Столична община и Метрополитен ЕАД, назначена със Заповед РД-12-087/19.06.08, направи комплексна оценка на икономически най-изгодните оферти и класиране на участниците. Към комисията са привлечени технически експерти и експерт по процедурите от Съюза на одиторите от Сметната палата.
Съгласно оценката на комисията, фирмите, класирани на първо място за съответния участък, са надвишили значително изискванията за опит и капацитет, представили са най-пълни и най-добре разработени Технически предложения и най-ниски ценови оферти.
В резултат на прецизната оценка и прозрачно проведената процедура, в законовия срок до 01.08.2008 г., не са постъпили възражения и решението за избор на Изпълнители е влязло в сила. В съответствие с чл. 41, ал.3 от ЗОП на 27.08.08 г. се подписват договорите за иженеринг за двата участъка, както следва: За обособена позиция II – с Фирма „ДОУШ ИНШААТ ВЕ ТИДЖАРЕТ”АД с 3 подизпълнители на цена 329.133 млн. лв; За обособена позиция II – с Обединение „МЕТРО ТРЕЙС”, състоящо се от три фирми и 5 подизпълнители на 141.96 млн. лв.
Вследствие на повторното обявяване на процедурата и добрите предложения на класираните на първо място фирми, цената на участъка е намалена с 84 млн. лв.
За изпълнението на голяма част от работите на участъка от метрото в София фирма „Доуш” е посочила специализирани местни подизпълнители.
За доказване на опит при проектирането и строителството на работи от подобен характер и сложност фирмата, с подизпълнителите си, е приложила над 45 договора. Основните обекти, изпълнени от фирмата през последните години, са: 60 км метротунели, в т. ч. с механизирана тунелопробивна машина (ТПМ), метростанции по подземен и открит способ, доставка и монтаж на електромеханично оборудване на над 45 км метро, автомагистрали в България (АМ Тракия: Бургас-Карнобат), Мароко, Турция, железопътни линии, мостове, и други. Работила е в съдружие с водещи световни фирми като Алстом, Марубени, Ансалдо и др.
Фирма „Доуш” има годишен оборот над 1.8 млрд. лв., над 3700 работника и над 450 броя специализирана механизация, включително 4 модерни тунелопробивни машини-щитове и други машини и оборудване за строителство метро по открит способ.
За доказване на опит при проектирането и строителството на работи от подобен характер и сложност Обединение „Метро трейс” е приложило над 120 договора. Основните обекти, изпълнени от Обединение “Метро Tрейс” през последните години, са: над 23 км тунели по Нов австрийски метод (НАМ) в България, Германия и Испания; на метростанции; системи по електромеханична част, автоматика, управление на движението, и релсов път за над 15 км метро; два участъка от магистрала Тракия; укрепване на големи изкопи и свлачища; ТЕЦ Марица Изток; мостове, виадукти, ж.п. линии, хидротехнически съоръжения и др. в страната и чужбина. Фирмите от обединението и техните подизпълнители са работили в съдружие с водещи фирми от Германия, Испания, Франция и други.
Обединението има над 1800 работника и 150 души инженернотехнически персонал. Притежава голямо количество специализирана строителна механизация за строителство по предвиждания за участъка от метрото в София Нов австрийски метод за тунелите и открит способ за метростанциите.
С реализацията на изключително важните участъци от Проекта за разширение на метрото в София, финансирани от ОП ”Транспорт”, ще се осигури мощен, скоростен, извънуличен, масов градски транспорт по едно от най-натоварените направления на столицата и ефективни интермодални връзки с главните транспортни възли на града. След завършването на проекта по ОП ”Транспорт” и извършваното паралелно строителство от Столична община се предвижда през 2012 г. метрото в София да има две линии с обща дължина около 31 км и да превозва дневно над 420 хил. пътника.
В резултат на това, основните ползи за града ще се изразят в: значително облекчава на трафика, неколкократно увеличаване на скоростта на пътуванията с обществения транспорт, спестяване на над 95 хил. часа дневно от пътниците на масовия градски транспорт, намаляване с над 35 хил. тона годишно на количеството на вредните газове, в т. ч. парникови, изхвърляни от автомобилите и превозните средства на масовия градски транспорт, снижаване на себестойността на пътуванията с обществения транспорт и др.