Сивите пари ще бъдат и вече са буферът на България срещу кризата, коментира на Десетия икономически форум за Югоизточна Европа вчера Стефан Софиянски, председател на УС и изпълнителен директор на ЗПК Лев Инс.

Софиянски отчете, че все още голяма част от доходите и икономиката не са излезли на светло, като тези пари влизат в употреба за компенсиране на последиците от разразилата се по света финансова буря.

Шефът на Лев Инс говори за застраховането на финансови рискове, като изтъкна, че в България минимална част от портфейла на застрахователите са застраховки по лизинги и кредити. В момента дори не малко компании отказват издаването на такива полици, допълни той.

По време на бума през последните години лизингодателите са спестявали разходи, като не са застраховали, като в момента, при настоящата нестабилна обстановка, се наблюдава бум на търсенето на подобни полици. Обаче цените вече са други, коментира Софиянски.

Той също изтъкна, че фалит на застраховател няма да дойде от световната криза поради факта, че все още у нас пазарът не е толкова развит, а и регулациите определят само до 10% от активите на компаниите да могат да бъдат инвестирани в ценни книжа.

За сметка на това обаче проблем за застрахователните компании е ожесточената конкуренция при застраховката „Гражданска отговорност" и ценовата война, която доведе до 30 млн. лв. загуби само за първите шест месеца на годината за сектора.

В дискусията за застрахователния пазар участваха още Ралица Агайн, зам.-председател на КФН, Цветанка Крумова, изпълнителен директор на ЗПАД Армеец, както и Владимир Тодоров от Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи.

Всички те се обединиха около становището, че ценовата война не е здравословна за компаниите, като цената на „Гражданска отговорност" трябва да е по-висока. Цветанка Крумова дори заяви, че при условие, че вече сме член на ЕС, нивата трябва да се приближат до европейското ниво, което е около 250-300 евро на година.

В ЕС отговорността, която може да се търси от едно лице, е до 1 млн. евро, допълниха участниците. В момента автопаркЪТ в България надхвърля 3 млн. МПС-та, като застраховани са около 86 на сто от тях.

Владимир Тодоров коментира, че в момента отстъпките за застрахователни брокери са твърде високи и достигат до 30%, което допълнително изяжда част от приходите на сектора. Общо 61 млн. лв. остават като комисионни за посредниците на година, допълни той.