През последните години филмовата индустрия не се радва на голям успех, въпреки че се възстанови от пандемията.

Студиата се сблъскаха със стачка на сценаристите, блокбъстъри, които се оказаха доста под очакванията, и дилеми кога да пускат премиерите в кината, преди да са достъпни онлайн.

Вътрешният боксофис продължи тенденцията за бавно начало на годината, тъй като през януари липсваше силен филм, който да се пренесе от празничния сезон, или изненадващ зрителски интерес, което поднови опасенията, че индустрията е изправена пред дългосрочни финансови проблеми.

Боксофисът за периода от 1 януари до 3 април е с 13% по-нисък в сравнение със същия период на миналата година, което е със 7,6% по-малко в сравнение с 2023 г., пише CNN.

„Не е като да има твърдо и категорично правило, че първите три месеца обикновено са бавни. Понякога могат да бъдат огромни, ако имате голям задържащ се филм и няколко пробивни хита“, коментира Пол Дергарабедян, старши анализатор в Comscore.

Първата голяма премиера през 2025 г. беше Captain America: Brave New World на Marvel, който стартира през февруари с над 100 млн. долара през четиридневния празничен уикенд по случай Деня на президента, но през втората седмица приходите му спаднаха с 68%.

Оттам нататък ситуацията не се подобри особено. През март боксофисът е намалял с близо 50% в сравнение със същия месец на миналата година, според Comscore. Продажбите на билети със сигурност не бяха подкрепени от „Снежанка“ на Disney, който отвори с едва 43 млн. долара на фона на полярни реакции от публиката.

Април донесе голямо разнообразие от филми, които привлякоха носталгично настроени зрители и киномани, следващи положителни отзиви.

Голяма част от тежестта през месеца се пада на Warner Bros. Pictures. A Minecraft Movie на студиото дебютира с близо 163 млн. долара, а високо оцененият Sinners на Райън Куглър надхвърли очакванията с над 275 млн. долара продажби на вътрешния пазар.

След силното представяне на A Minecraft Movie индустрията имаше рекорден уикенд за Memorial Day, в който боксофисът нарасна с 22% в сравнение с 2024 г.

Той беше воден от римейка на Lilo & Stitch на Disney, който отвори с рекордните 183 млн. долара. До момента той е събрал над 380 млн. долара на вътрешния пазар и скоро може да изпревари A Minecraft Movie (423,9 млн. долара) като най-печелившия филм за тази година.

Сред другите майски победители са високобюджетният филм на Disney/Marvel Thunderbolts (189 млн. долара), Mission: Impossible — The Final Reckoning (173 млн. долара) и Final Destination: Bloodlines на Warner Bros (133 млн. долара).

Инерцията се пренесе и през юни с How to Train Your Dragon. Римейкът на Universal вече е събрал близо 135 млн. долара от премиерата си миналия уикенд.

Общият боксофис наближава 4 млрд. долара за цялата 2025 г. – 18% ръст в сравнение с този период на миналата година, според данни на Comscore.

Грег Дъркин, основател на компанията за проучвания в развлекателната индустрия Enact Insights, обяснява успехитее на индустрията с повишаването на качеството на филмите.

А тези с голям потенциал предстои да бъдат пуснати на екран. F1 на Warner Bros. Pictures и M3GAN 2.0 на Universal Pictures ще бъдат открити в петък.

През юли ще се появят Jurassic World Rebirth на Universal Pictures и Superman на Warner Bros, които според Дъркин ще бъдат „огромни“ хитове в боксофиса. Той добави, че през юли Disney ще пусне на екран The Fantastic Four: First Steps, който също ще се представи добре.

Именно той и Superman, а може би донякъде и Jurassic World Rebirth ще бъдат големите играчи, които почти ще достигнат 4 млрд. долара това лято, допълва Шон Робинс, директор на отдел „Анализи“ във Fandango, основател и собственик на Box Office Theory.

Това все още е „рисков бизнес“

„Ние не продаваме Frosted Flakes или Coca-Cola... Това е продукт, който се преоткрива всяка седмица“, казва Даниел Лория, редакционен директор в Boxoffice Pro.

За щастие, филмите се свързват по-добре с аудиторията, но все още са „рисков бизнес“, добавя експертът.

Наличието на разнообразни филми може да бъде полезно.

„Съставът преминава през горещи и студени периоди. Нещо може да изглежда добре на хартия, но да не се получи при пускането на филма и обратното“, казва анализаторът на боксофиса Дейвид А. Грос, който издава FranchiseRe. Според него дори филмите за супергерои, като Captain America и Thunderbolts не са се представяли постоянно добре в сравнение с преди пандемията.

И докато април и май помогнаха на боксофиса да се възстанови от бавния старт, юни ще бъде с около 6,5% по-нисък в сравнение с миналата година и с почти 26% по-нисък в сравнение със средната стойност преди пандемията, според прогнозите на Грос.

„Възстановяването“ в сравнение с миналата година се изплъзва, така че все още не е време да отваряме шампанското“, допълва той.

Филмите са устойчиви на рецесия

Във времена на по-широка политическа и икономическа несигурност американците са показали, че ще се откажат от скъпи ангажименти и ще търсят по-малки удоволствия. За някои това означава да се откажат от ваканциите и да се отдадат на по-евтини покупки.

„Да отидеш на кино е доста евтино в сравнение с наемеш къща или да се качиш на полет“, казва Дъркин и допълва, че киносалонът е социално преживяване, което го прави пълноценно и полезно.

В Кларксдейл, Мисисипи, вдъхновил действието на Sinners, беше организирана специална прожекция, за да могат местните жители на града без киносалон да гледат филма заедно.

Киноманите все още са „чувствителни към цените“, казва Лория. Въпреки че в Ню Йорк и Лос Анджелис цената на един билет може да достигне до 25 долара, вериги кина като AMC предлагат прожекции с отстъпка във вторник. На 9 юли AMC ще започне да предлага 50% намаления в сряда.

„Това е сравнително евтин начин да избягате от външния свят за няколко часа“, казва Дергарабедян, като добавя, че филмите с рейтинг PG „процъфтяват“, тъй като семействата посещават кината. „Всичко се основава на продукта. Филмите са тези, които определят боксофиса, а не месецът.“, допълва той.