Все повече танкери се отклоняват от Ормузкия проток на фона на засилено безпокойство от възможното затваряне на жизненоважната световна плавателна артерия.

Юи Ториката, старши анализатор на пазара на течни горива в компанията за промишлени данни Kpler, заяви пред CNBC, че ситуацията е променлива.

Данните показват, че между ранната неделя сутрин и ранния понеделник е имало забележително събитие, когато най-малко шест кораба, два много големи танкера за суров петрол, три за химикали и един за рафинирани продукти, са променили курса встрани от Ормузкия проток.

Конкретните идентифицирани кораби са:

• Damsgaard (под норвежки флаг, отплавал от пристанище Qasim на 20 юни и се насочил към Ruwais)

• South Loyalty (под флага на Маршаловите острови, отплавал от Ulsan на 14 май и се насочил към Basrah)

• COSWISDOM Lake (под флага на Хонконг, отплавал от Zhanjiang на 7 юни и се насочил към Zirku)

• Kohzan Maru (под флага на Обединеното кралство, отплава от пристанище Niigata на 29 май и няма дестинация пристанище)

• Red Ruby (под флага на Панама, отплава от Fujairah на 18 юни и има дестинация отново котвена стоянка Fujairah)

• Marie C (под флага на Маршаловите острови, отплава от котвена стоянка Fujairah на 22 юни и се насочва към Кувейт)

Всички кораби са на баласт, което означава, че са или празни, или носят леки товари.

„Ситуацията обаче вече се е променила“, допълва Ториката. „От тази сутрин три от тези шест кораба – South Loyalty, Coswisdom Lake и Damsgaard, отново са променили посоката си и се връщат към Ормузкия проток. Останалите три кораба са на празен ход край бреговете на Хор Факан и Маскат.“

„Това специфично събитие от уикенда трябва да се разглежда в по-широк контекст. Непосредствено след конфликта между Израел и Иран броят на наличните празни баластни кораби за превоз на суров петрол в зоната на Близкоизточния залив спадна до рекордно ниски нива, което сочи значително нежелание на корабособствениците да навлязат в района. Оттогава обаче тази тенденция се е обърнала.“, допълва анализаторът.

„Броят на наличните танкери се възстанови през уикенда, а броят на корабите за превоз на суров петрол в Оманския залив, които сигнализират за намерението си да влязат в Близкия изток, също се възстанови от най-ниското ниво, наблюдавано на 16 юни. Това предполага, че засега общият поток от кораби в региона се запазва въпреки неотдавнашното специфично отклонение.“

Анди Липоу, президент на Lipow Oil Associates, заяви, че докладите на UK Maritime Trade Operations за широко разпространени електронни смущения и заглушаване на GPS и подмяна на местоположението засилват притесненията на собствениците на плавателни съдове.

„В комбинация с нарастващите застрахователни разходи, някои собственици просто ще избягват района - като Frontline. Това де факто води до частично прекъсване на доставките, ако липсват танкери, които да превозват петрола, който трябва да бъде изнесен“, допълва Липоу.

Миналата седмица в близост до Ормузкия проток се сблъскаха танкерът Front Eagle на Frontline и Adalynn на Dark fleet. След сблъсъка на палубата на Front Eagle избухна пожар, който беше потушен.

„Някои собственици на танкери може да смятат, че Китай, който купува 90% от иранския суров петрол заедно със значителни количества петрол от Близкия изток, оказва натиск върху Иран да не нарушава корабоплаването“, смята Липоу.

„Въпреки че износът на петрол е икономическият спасителен пояс на Иран и не би било в негов интерес да спре собствения си износ, ако бъде притиснат в ъгъла, може да реши да причини икономическа болка на останалата част от света.“

Според Липоу тази атака може да предизвика още геополитическа нестабилност.

„Въпреки че Китай осъди нападението на САЩ срещу Иран, не видяхме да оказва на Иран някаква подкрепа, освен на думи. Русия атакува Украйна, САЩ атакуват Иран, а сега Китай може да се почувства окуражен да атакува Тайван.“

Якоб Ларсен, ръководител на отдела за сигурност в Bimco, най-голямата в света организация за пряко членство на корабособственици, корабни брокери и агенти, предупреди, че Иран може да опита да наруши търговското корабоплаване в Ормузкия проток в по-широк мащаб чрез нападения срещу търговски кораби.

Според него при тези атаки може да се използват противокорабни ракети или безпилотни самолети от въздушен и надводен тип.

„Полагането на морски мини би било още едно опасно развитие, но намерението на Иран да го направи е под въпрос поради риска за търговските кораби и риска от екологична катастрофа в случай на повреда“, каза Ларсен.

Ормузкият проток, който свързва Персийския залив с Арабско море, е признат за един от най-важните петролни пътища в света. Невъзможността петролът да премине през него, дори и временно, може да доведе до повишаване на световните цени на енергията, да увеличи разходите за превоз и да създаде значителни забавяния в доставките.

Според Администрацията за енергийна информация на САЩ през 2023 г. потоците от петрол през водния път са средно 20,9 млн. барела на ден, което представлява около 20% от световното потребление на петролни течности.

В Ормуз се обработват по-малко от 4% от световната търговия с контейнери, но пристанищата Джебел Али и Хор Факан са критични междинни точки за глобалните корабни мрежи в региона. По-голямата част от обема на товарите от тези пристанища са предназначени за Дубай, който е център за движение на товари с фидерни услуги в Персийския залив, Южна Азия и Източна Африка.