Корабните компании обръщат гръб на Ормузкия проток
Той свързва Персийския залив с Арабско море и е признат за един от най-важните петролни коридори в света

Според най-голямата корабоплавателна асоциация в света някои корабособственици предпочитат да се оттеглят от стратегически важния Ормузки проток, което отразява нарастващото чувство на беспокойство в бранша, докато конфликтът между Израел и Иран продължава, съобщава CNBC.
Изненадващата атака на Израел срещу военната и ядрената инфраструктура на Иран в петък беше последвана от четири дни на ескалираща война между регионалните врагове. Това е принудило корабособствениците да проявят допълнителна предпазливост както в Червено море, така и в Ормузкия проток, който е критичен вход към световната петролна индустрия и жизненоважен вход за контейнерните кораби, акостиращи в огромното пристанище Джебел Али в Дубай.
Якоб Ларсен, ръководител на отдела за сигурност в Bimco, която представлява корабособствениците по целия свят, коментира пред CNBC, че конфликтът между Израел и Иран изглежда се засилва, което предизвиква тревога сред корабособствениците и води до „умерено намаление“ на броя на корабите, плаващи в района. Bimco, която обикновено не насърчава корабите да се държат настрана от определени райони, сега смята, че ситуацията е въвела елемент на несигурност.
„Обстоятелствата и толерантността към риска варират значително сред корабособствениците. Изглежда, че понастоящем повечето корабособственици избират да продължат, докато други изглежда предпочитат да се държат настрана“, казва Ларсен. „По време на периоди на повишени заплахи за сигурността, цените на превоза и заплатите на екипажите често се повишават, което създава икономически стимул за някои да поемат риска да преминат през конфликтни зони. Макар тази динамика да изглежда елементарна, именно тези механизми са поддържали световната търговия през конфликти и войни в продължение на векове“.
Ормузкият проток, който свързва Персийския залив с Арабско море, е признат за един от най-важните петролни коридори в света. През 2023 г. петролът преминава през водния път със средно 20,9 милиона барела на ден, според Американската енергийна информационна администрация, което представлява около 20% от глобалното потребление на петролни суровини.
Невъзможността петролът да преминава през Ормузкия проток, дори и временно, може да доведе до скок в цените на енергията в световен мащаб, да повиши транспортните разходи и да създаде значителни закъснения в доставките. Освен за петрола, проливът е от ключово значение и за световната търговия с контейнери. Причината за това е, че пристанищата в този регион (Джебел Али и Хор Факан) са претоварни центрове, което означава, че служат като междинни точки в световните транспортни мрежи. По-голямата част от товарите от тези пристанища са предназначени за Дубай, който се е превърнал в център за превоз на товари с фидерни услуги в Персийския залив, Южна Азия и Източна Африка.
Питър Тиршвел, вицепрезидент по морско дело и търговия в S&P Global Market Intelligence, също вижда признаци, че корабните групи започват да „се оттеглят“ от плаването през Ормузкия проток в последните дни.
„Може да се види влиянието, което бунтовниците хути оказаха върху корабоплаването през Червено море. Въпреки че напоследък има много малко нападения над кораби в този регион, заплахата е накарала по-голямата част от контейнерния транспорт да се премести в южната част на Африка. Това се случва през последната година“, казва той пред CNBC. „Морските превозвачи нямат планове да се върнат масово в Червено море, така че само заплахата от военни действия около тесен и важен маршрут като Ормузкия проток ще бъде достатъчна, за да наруши значително корабоплаването“.
Конфликтът между Израел и Иран повишава цените на превоза
Цените на превоза скочиха след израелските атаки срещу Иран миналата седмица. Данни на Kpler показват, че цените на превоза с танкери от Персийския залив до Китай са скочили с 24% в петък до 1,67 долара за барел.
Повишението на цените на превоза с VLCC (много големи танкери за суров нефт) отразява най-голямото дневно движение от началото на годината, макар и от относително затишие през юни, и потвърждава нивото на възприемания риск в района.
Анализаторите от Kpler коментират пред CNBC, че е вероятно да има още увеличения на цените на превоза, тъй като ситуацията остава силно нестабилна, въпреки че премиите за риск от морска война засега остават непроменени.
Дейвид Смит, ръководител на отдела за корпусни и морски отговорности в застрахователния брокер McGill and Partners, заявява, че застрахователните тарифи за корабоплаване, поне засега, „остават стабилни, без забележимо увеличение от последните военни действия между Израел и Иран“.
Но това „може да се промени драстично“, ако има ескалация в региона, добавя той:
„Тъй като офертите при война са валидни само 48 часа преди влизане в изключената зона, застрахователите имат възможност бързо да увеличат премиите в съответствие с възприемания риск“, казва той пред CNBC.
Говорител на германската компания за контейнерен превоз Hapag-Lloyd, от своя страна, казва, че нивото на заплаха в Ормуския проток остава „значително“, макар и без непосредствен риск за морския сектор. За момента компанията не предвижда по-големи проблеми при преминаването през водния път, но признава, че ситуацията може да се промени в „много кратък“ период от време.