Някои факти за IPO-та у нас

От 2004 година насам на пода на Българска фондова борса са осъществени 23 първични публични предлагания. Набраните от тях средства възлизат на 460.8 млн. лв.
Първото в историята първично публично предлагане е било осъществено от интернет-компанията - Инвестор.БГ.
Най-голямото първично публично предлагане пък принадлежи на Първа инвестиционна банка. От него банката е набрала свежи ресурси в размер на 107 млн. лева, като са били записани всички акции.
Над 99% от предложените при първичните публични предлагания акции са били записани приз 17 предлагания.
Като най-неуспешно първично публично предлагане бихме могли да посочим това на Херти. От предложените от него 3 млн. нови акции са били закупени едва 13.8 хил. акции, или 0.46%, при което са били набрани 42.77 хил. лева.
Други не особено успешни първични публични предлагания са били тези на Меком, където са били пласирани 24.4% от предложените акции, както и на Интерлоджик-лизинг АД, с пласирани 25.1%.
IPO-то, което ще остане в историята не само на България, но и на света, безспорно бе това на Трейс груп холд. В България това бе най-презаписаното първично публично предлагане, както и второто най-голямо презаписване в света.
Презаписването бе 1480 пъти, а причината разбира се относително малкият дял, пуснат на борсата и огромният интерес в пика на борсовия ръст.
Компанията оглави и класацията за най-поскъпващи акции при дебюта на борсата, като в първия си ден на търговия те се повишиха с 83% спрямо цената си на първичното публично предлагане.
Силен дебют регистрираха и книжата на КТБ, които се повишиха с 59% в първия си ден на търговия.
Изключително слаб старт регистрираха акциите на Зърнени храни България, като при дебюта си на БФБ София те загубиха 20.9% спрямо постигнатата си цена.
Като цяло най-предпочитаният метод за осъществяване на първично публично предлагане е бил букбилдингът. По този метод са били осъществени над половината от първичните публични предлагания.
Вторият най-предпочитан метод е бил смесеният закрит аукцион, избран за осъществяването на седем първични публични предлагания.
* Данните са на БФБ