Социалната мрежа за възрастни FriendFinder Networks Inc, която публукива списанието Penthouse, пробва водите за първично публично предлагане на акции, но може да се окаже, че те са леденoстудени, пише Reuters.

Утвърдените поематели на емисии, които избягват "порочните" индустрии, като развлеченията за възрастни и онлайн хазарта, не са заинтересовани, а инвеститорите напоследък обезценяват акциите на компаниите, свързани с индустрията за възрастни. Всичко това намалява перспективата за IPO-то на стойност 460 млн. долара, смятат анализатори.

FriendFinder генерира по-голяма част от приходите си от абонатите на сайтове за сексуални запознанства. Penthouse Media Group придоби FriendFinder през декември 2007 г. за 500 млн. долара и възприе името FriendFinder миналия юли.

Най-големият сайт на мрежата - AdultFriendFinder.com, има 131 млн. абонати.

Това прави IPO-то на базираната във Флорида FriendFinder привлекателно за инвеститорите, търсещи компании за социални контакти, чиито темпове на растеж могат да конкурират тези на Facebook или MySpace.

"Компанията е намерила ниша в индустрията за възрастни, която досега е неразработена," според Скот Суийт от консултантската компания IPO Boutique.

Въпреки това чат стаите на сайта, които носят имена като "гореща вана" и "дива стая", могат да бъдат причината за провала на IPO-то.

"Порочният аспект на един сайт за възрастни вероятно ще се отрази на интереса на инвеститорите," смята Дейвид Менлоу, президент на IPOFinancial.com.

Най-голямата червена лампа за IPO-то е единственият поемател на емисията - базираната в Москва Renaissance Capital. Компанията никога не е била поемател на IPO в САЩ, според данни на Thomson Reuters.

Утвърдените поематели имат склонност да стоят настрана от сфери като индустрията за възрастни и онлайн хазарта, които биха могли да опетнят имиджа им.

Големият интерес на потебителите към продукти и услуги за възрастни обаче не се пренася и на IPO пазара.

Едно от най-известните провалени IPO-та е това на базирания в Невада оператор на публични домове Mustang Ranch, която в края на 80-е години на миналия век се опитва да излезе на борсата Nasdaq с IPO на стойност 23 млн. долара.

Плановата на Mustang Ranch са провалени, когато някои щати забраняват търговията с акции на компанията, тъй като по това време проституцията е нелегална извън щата Невада.

Друга компания от Невада, Sporting Houses Management Corp, се опитва да организира IPO на стойност 32 млн. долара през 1996 г., като със средствата планира да финансира построяването на сексуален тематичен парк. Компанията обаче така и не става публична.

Компаниите от индустрията, които пък успяват да станат публични, отчитат спад в цената на акциите си.

Например базираната в Хюстън Rick's Cabaret International Inc, която има порнографски интернет сайтове и 19 стриптийз клуба, отчита 80-процентен спад в цената на акциите си през миналата година.

През 1995 г. Rick's става първата публична верига за барове с топлес танцьорки с IPO на стойност 5.5 млн. долара. Компанията в момента има огромен билборд на площад Таймс Скуеър в Ню Йорк, който я рекламира като компания, търгувана на Nasdaq.

Пазарната стойност на Playboy Enterprises Inc пък е намаляла със 74% през миналата година, а приходите й са спаднали с 15% през третото тримесечие на 2008 г. Популярното в цял свят списание Playboy губи до 10 млн. долара годишно, тъй като потребителите мигрират към интернет.