Не е тайна, че в природата на човек е залегнало желанието да харчи повече, отколкото е произвел. За щастие или не, в потребителските общества се намират институции и продукти, които осигуряват лек за това желание.

През втората половина на миналата година наблюдавахме как банките рязко промениха ориентацията си от кредитиращи към депозитни институции. Но дали затегнатите условия при отпускането на потребителски (конкретно) кредити няма да даде тласък на развитието на един не толкова масов продукт у нас - кредитната карта? Дали при сегашните условия кредитните карти няма да бият по популярност потребителските кредити?

Еднозначен отговор на тези въпроси едва ли може да се даде, поне ако се съди от коментарите по темата на представители от Пощенска банка и на УниКредит Булбанк.

„В последните няколко месеца отчитаме повишен интерес към кредитните карти, които предлагаме. Очакваме тази тенденция да се засили. Пощенска банка предлага кредитни карти Visa и American Express, като е ексклузивен издател на карти American Express у нас", каза за Profit.bg Севдалина Василева, началник на управление „Потребителско кредитиране" в Пощенска банка.

Според нея повишеното търсене на кредитни карти може да се обясни с това, че са сравнително по-достъпна и удобна за потребителя алтернатива на потребителските кредити. „Поради тази причина очакваме тази тенденция да се запази и в бъдеще," допълни още Севдалина Василева.

От УниКредит Булбанк също отчитат повишаване на популярността на кредитните карти сред клиентите, но според тях, този продукт трудно би заменил и изместил потребителските кредити.

„Популярността на кредитните карти расте с всяка изминала година и основната причина за това е, освен ниското ниво на проникване на този продукт спрямо банковите пазари на други страни, така и все по-ясното осъзнаване на клиентите на множеството предимства, които носи притежаването и използването на кредитна карта. Трудно е обаче да се говори за тенденция кредитните карти да изместват потребителските кредити, защото характеристиките на двата продукта имат съществени разлики. Потребителският кредит се използва за финансиране на еднократна потребност на домакинствата, докато кредитните карти са платежен инструмент и като такъв са по-скоро удобна част от всекидневието," коментираха от УниКредит Булбанк.

От двете кредитни институции сравниха двата финансови продукта. Според Севдалина Василева основното предимство на кредитните карти, в сравнение с потребителските кредити, е по-голямата им гъвкавост.

„При стандартния потребителски кредит на клиента се отпуска дадена сума за определен срок на погасяване, като съвсем доскоро, преди влизането в сила на последните промени в Закона за потребителските кредити, кредитоискателите, които желаеха да погасят заема си преди изтичането на този срок, дължаха такси," заяви тя.

Експертът в Пощенска банка допълни, че кредитните карти, от своя страна, позволяват на клиента да изтегли толкова пари, отколкото има нужда в даден момент и да погасява задълженията си цялостно или частично, когато има възможност и желание за това. „Освен това много от кредитните карти, предлагани на българския пазар, сред които и издаваните от банката American Express, Euroline American Express и Visa, дават на потребителите възможност да погасят безлихвено използваната част от кредитния си лимит в рамките на определен гратисен период (50-55 дни), или да правят покупки на равни месечни вноски," каза Севдалина Василева.

Тя допълни, че притежателите на кредитна карта могат да се възползват и от зачестилите напоследък промоции, както и да ползват специални отстъпки при пазаруване в определени търговски вериги. Наред с това някои кредитни карти, като например American Express, носят на кредитодържателите и допълнителни привилегии, като безплатна застраховка на покупки, направени с нея, срещу кражба и повреда, застраховка при пътуване и други привилегии.

„Разбира се, клиентите трябва да знаят, че кредитните карти са продукт, създаден най-вече за правене на покупки, а не за теглене на пари в брой. Обикновено и отпусканият лимит по кредитна карта е по-малък, в сравнение със сумата, която клиент би могъл да получи под формата на стандартен потребителски кредит," изтъкна още Севдалина Василева.

„С кредитни карти можем да финансираме покупките си всеки месец, като единственото условие е да се внася минимална погасителна вноска. Най-хубавото е, че през следващия месец лимитът отново се възстановява с размера на погасената част. Например: ако дамите решат да се възползват от щедрите намаления през този месец и напазаруват по-сериозно с кредитната си карта, имат две възможности. Единият вариант е да възстановят цялата сума в гратисния период, който обикновено трае около 45 дни - така не плащат никаква лихва, а веднага след това отново имат на разположение целия си кредитен лимит и могат да се възползват и от новите колекции. Другата възможност е да изплащат вече направените покупки, като внасят минималната погасителна вноска (% от използваните пари)," посочиха експертите от УниКредит Булбанк.

Оттам добавиха, че основни предимства на кредитните карти са, че като разплащателно средство с тях може да се пазарува в интернет, да се правят резервации за хотели, да се купуват самолетни билети и т. н. „Кредитните карти, издавани от УниКредит Булбанк, предлагат и застраховка при пътуване в чужбина, която е напълно безплатна за картодържателя и се активира при едно плащане с картата зад граница," допълниха от банката.

По отношение на лимита по кредитните карти той е строго индивидуален и зависи от дохода на картодържателя. Той се определя на база оценка на кредитоспособността на клиента.

Вижте още:

Предимствата на кредитната карта, как да я изберем?