Строителният бизнес е сред най-засегнатите от кризата в България. Това принуди ангажираните в сектора да потърсят нетрадиционни и иновативни методи за развитие на дейността. Разиграването на лотария на трудно продаваеми имоти вече е практика и у нас. Предприемач от Велико Търново обещава да разиграе на томбола 10 апартамента. Обмисля и бонуси за непечелившите.

Петрана Караколева прохожда в строителния бизнес преди кризата да застигне страната ни. "Ако не бяхме направили един голям ров и не бяхме излели основата може би щяхме да изчакаме да приключи кризата и тогава да започнем", каза Караколева.

Страшното идва, когато банките спират да отпускат кредити за строителство.

"Ние всъщност са чудехме откъде да вземем пари за да си продължим обекта, щото имахме 9, които са си дали по 30% за апартаменти и не можем да стоим и да чакаме", разказа предприемачът.

Така поставя началото на стартиралата днес промоция, в която планира да разиграе 10 апартамента и още един като бонус за непечелившите участници. Освен привърженици нетрадиционния подход в строителния бизнес срещна и противници, най-често в лицето на конкуренти.

Ако промоцията потръгне, името на първия щастливец с двустаен апартамент за по-малко от 200 лв., ще бъде изтеглено след месец, в присъствието на нотариус. Тогава участниците сами ще пуснат имената си в урната, непосредствено преди разиграването на томболата.

Подобна томбола може да се окаже и незаконна. Държавната комисия по хазарта вече разследва случая. Колеги на строителната предприемачка определиха подходът й като прекалено екзотичен за нашия пазар. В борбата с кризата обаче продавачите все по-често търсят нестандартния подход към клиента.

Борбата за клиенти на пазара на недвижими имоти става все по-настървена. Ето този рекламен билборд се появи в центъра на София наскоро. За разлика от преди няколко години купувачът търси имоти не на всяка, а на възможно най-ниската цена. Според специалистите подобни нестандартни рекламни предложения стряскат клиентите, които смятат, че в екзотичните предложения има нещо съмнително.

Строителите у нас вече предлагат различни маркетингови стратегии, за да привлекат купувачи.

Има множество инвеститори, които предлагат довършване до ключ, или предлагат обзавеждане, включена в цената на апартамента. Или предлагат някакви свеогорода лизингови схеми за изплащане на жилището.

Въпреки проблемите, които срещат с финансирането и липсата на купувачи само в единични случаи инвеститорите се опитва да продадат недовършена или жилищна сграда, която е в проект.

Докато потребителите, които изпитват затруднение да обслужват кредитите си, предпочитат да продават без никаква печалба. Именно поради тази причина делът на необслужваните кредити у нас все още е сравнително нисък - под 3%.

"Продажбата на един имот е много по-изгодна, отколкото той да бъде определен като неплатежоспособен и жилището да се продаде на търг", каза Цветелина Тасева, директор на Агенция за недвижими имоти.

От бранша обаче смятат, че вторичният пазар на жилищни имоти - такива, които се продават от банки, тепърва ще се разраства.

Източник: bТВ