Audi чества своя 100-годишен юбилей

През 2009 г. Audi празнува своя 100-годишен юбилей. Компанията се появява в зората на възникване на автомобилната индустрия, когато „самодвижещите се каляски" със своите шумни двигатели започват малко по малко да изместват от градските улици „моторите, задвижвани с овес", както шеговито са наричали конете по онова време. Историята на марката започва всъщност малко по-рано - в края на XIX в.
Всичко започва с дейността на Август Хорх, един от пионерите на германската автомобилна промишленост. Завършил Саксонския технически университет, Хорх е назначен в компанията на Карл Бенц в Манхайм. Първоначално е разпределен в отдела за двигатели, след което оглавява отделът за конструиране на автомобили. Август начева със собствен бизнес през 1899 г. с откритата на 14 ноември компания в Кьолн Horch & Cie. Motorwagen Werke, пише ДНИ. Ру
След някоя и друга година Хорх се завръща в Саксония - първо в Райхенбах през 1902 г., а през 1904 г. в Цвикау, където фирмата му се преобразува в акционерно дружество. Заради разногласия със Съвета на директорите и Надзорния съвет Август Хорх напуска компанията през 1909 г. Своевременно обаче той вече е учредил своята втора компания за производство на автомобили. Предвид факта, че фамилията му вече е била свързана с името на първата компания и била под защита на търговския закон, за название на новата фирма Август Хорх избира латинския превод на фамилията си. Така германското „horch" („слушай") се обърнало на латинското „audi".
Идеята за повелителното наклонение на латинския глагол дошла от сина на един от бизнес партньорите на Август Хорх, присъствал в центъра на бурни дебати относно името на новата компания. През 1914 г. фирмата Audi Automobilwerke GmbH се преобразува в акционерно дружество.
Благодарение на блестящите победи на Австрийските алпийски състезания в периода 1911 до 1914 г. Август Хорх съумява буквално за няколко години да направи марката Audi световно известна. Успешният модел Audi C 14/35 дори се сдобил с прозвището „покорителя на Алпите". След края на Първата световна война Хорх се оттеглил от управата на компанията и се преместил в Берлин, за да работи с независими автомобилни експерти.
През 1921 г. компанията Audiwerke AG представила новото Audi K 14/50 с мощност 50 к.с. - първият германски автомобил с ляв волан. След няколко години се появява моделът „М" с шестцилиндров двигател, а през 1927 г. и първият осемцилиндров Audi Imperator.
През август 1928 г. Йорген Скафте Расмусен, собственик на Zschopauer Motorenwerke/DKW придобива контролният пакет акции на Audiwerke AG, а на следващата година се състояло и сливането на компанията от Цвикау с бизнес-империята на Расмусен. Когато през 1929 г. се разразява световната икономическа криза, продажбата на автомобили от висок клас с шест и осемцилиндрови двигатели пада рязко. В отговор на търсенето Расмусен поръчва на Audi разработката на компактен автомобил под марката DKW. Първият модел се появява на бял свят през 1931 г.
По разпореждане на Саксонската народна банка, която започнала да изпитва сериозни опасения за инвестициите си в автомобилната промишленост в Саксония, на 29 юни 1932 г. заводите Audi, Horch и Zschopauer Motorenwerke/DKW се обединяват под името Auto Union AG. Новата компания приключва споразумението с Wanderer Werke за покупка на автомобилното подразделение Wanderer. За своя резиденция новата компания избрала официално град Кемниц. Четирите преплетени колелца станали символ на сливането и до днес са емблема на марката Audi.
След сливането Auto Union AG става втората по големина група в автомобилната промишленост на Германия. Марките Audi, DKW, Horch и Wanderer се запазват. За всяка една от четирите марки е определен специален пазарен сегмент - подразделението DKW се специализира в производството на мотоциклети и автомобили от компактен клас, Wanderer - в автомобили от среден клас, Audi - в средния сегмент на клас лукс, а Horch в автомобили от най-високия ценови сегмент. В стремежа да наложи авторитет и популярност на марките сред населението през 1934 г. новата компания решава да се включи в надпреварите в престижното автомобилно състезание Гран-При. В продължение на няколко години спортният модел на Auto Union „Сребърна стрела" побеждава на много състезания и шампионати по целия свят, поставяйки не един световен рекорд.
Един от факторите за успех на все още младата компания Auto Union се оказва разделението в специфични пазарни сегменти на всяка една от марките и създаването на широка палитра от модели. В резултат на активно взаимодействие на всички подразделения на групата се създава и новият модел Audi Front Type UW. Принципната особеност на новото Audi била предното движение. Разработките на DKW в областта на производството на автомобили с предна предавка са използвани при средния клас автомобили.
Под капака лежал двулитров, шестцилиндров двигател Wanderer, разработен от Фердинанд Порше. Закритият вариант на купето е пуснат от завода Horch, а кабриолетът се изготвял в знаменитата автобусна компания от Дрезден, Glaser.
Моделът Audi Front Type UW е пуснат в серийно производство в началото на 1933 г. Новият автомобил с предно движение Audi Front 225 е представен на автоизложението в Берлин през 1935 г. Последва моделът Audi 920, който е със задно предаване. Първият екземпляр на елегантния автомобил излиза от конвейера на завода Horch през декември 1938 г. и бързо придобива известност сред купувачите.
Втората световна война обаче заличава успеха на автомобила. Рязко се свива производството на граждански автомобили, а компанията се преориентира в производството на въоръжение. Последното Audi от тази епоха се появява през 1940 г. и в продължение на четвърт век той няма приемник.
С края на войната през 1945 г. заводите на Auto Union AG попадат в Съветската окупационна зона и биват демонтирани. Самата компания е изтрита от Търговския регистър на Кемниц през 1948 г. До края на войната някои от висшето ръководство на Auto Union се върнали в Бавария. Опитите за възраждане на производството се увенчават с успех през 1949 г. с основаването на новата компания Auto Union GmbH
Първите автомобили от тази епоха са автомобилите DKW с двутактови двигатели. В суровите следвоенни години скромните, но надеждни автомобили, както и мотоциклети, били тези, от които хората изпитвали нужда. Превозният фургон DKW F 89 L и мотоциклетът DKW RT 125 W били изложени на Хановерския експортен панаир в началото на 1949 г. С тях започва и автомобилното производство в Инголщад. Паралелно с това компанията работела и над нов автомобил DKW, пуснат в производство в завода в Дюселдорф през лятото на 1950 г.
От 1951 г. Фридрих Флик постепенно придобива контролен пакет от акции на Auto Union GmbH. Стратегията му била търсене на големи средносрочни партньори на компанията. През 1958 г. акционерната компания Daimler-Benz AG придобива 88% от капитала на Auto Union, а на следващата година дружеството става изцяло собственост на концерна и така инголщадският автомобилен производител става филиал на Daimler.
Продължавайки с производството на двутактови автомобили, в началото на 60-те години се наблюдава постепенно понижение в търсенето на модели DKW. Ръководството на Daimler-Benz изпраща в Инголщад инженер Лудвиг Краус, който заема позицията на технически директор. Той имал една задача за разрешаване - да адаптира четирицилиндровите, четиритактови двигатели Daimler за употреба в новия модел DKW F 102. Новият модел на Auto Union се появява на пазара през 1965 г. - това е и първият следвоенен автомобил на марката с четиритактов двигател.
Възражда се традиционното име Audi. Моделът Audi Type, първоначално без никакви допълнителни букви или цифри, е широко рекламиран и добива завиден успех. Поточната линия за производство на автомобили от този модел върви до 1972 г., като на няколко пъти бива модернизирана от гледна точка на техника и дизайн.
През 1965 г. компанията става част от групата на Volkswagen. Новите собственици забраняват на инголщадските инженери разработката на собствени модели. Плановете им били производството в завода в Инголщад собственият модел VW Beetle. Но те не включили в плановете си Лудвиг Краус, който в този момент ръководел конструкторския отдел и влизал в управителния съвет. Краус решава да продължи тайно с разработката на нов модел Audi.
Резултатът на разработката е представена за първи път на международната преса през ноември 1968 г. в Инголщад. Моделът носел името Audi 100. Това е първият модел, който прекъсва всяка генетична връзка с предишните модели на DKW. Небивалият успех на новото дете на Audi доказва правотата на своя създател.
След четири години акционерното дружество Volkswagenwerk AG извършва сливане на Auto Union GmbH и фирмата NSU Motorenwerke AG от Некарсулм. Новата компания става известна под името Audi NSU Auto Union AG, с главен офис в Некарсулм. Широката гама модели на Audi и NSU с разнообразни типове двигатели и концепции подсказали новия слоган за реклама през 1971 г., с който се олицетворява мисията на компанията - „Превъзходство на високите технологии".
В този дух е родено и първото поколение Audi 80 (серия B1), пуснато в производство през 1972 г., притежаващ блестящи технически особености, като например двигателя с горен разпределителен вал и стабилно повдение на завои. До момента на сваляне на първото поколение от произвдоство на пазара са продадени над милион автомобила.
През 1974 г. за приемник на Лудвиг Краус е назначен Фердинанд Пих, първоначално ръководещ конструкторския отдел. „Ерата на Пих" се ознаменува с налагането на Audi като марка, която стреми към технически достижения. През този период се запазва тенденцията за затвърждаване на позициите на Audi.
През 1985 г. компанията се преименува от Audi NSU Auto Union AG на Audi AG. До днес дружеството и произвежданите от нея автомобили носят едно и също име. Резиденцията се премества отново в Инголщад, откъдето започва и съвременната история на марката.
Сн.: autowp.ru