Над 50 продукта и хранителни добавки се предлагат на пазара, придружавани от реклама за здравословния им характер, но тази реклама не е подплатена с конкретни научни доказателства. Това е било установено по време на разследване на територията на цяла Европа, извършено от Европейския орган за безопасност на храните, съобщава в. "Таймс".

Сред гореспоменатите 50 продукта са сокът от червена боровинка на Оушън спрей, или черният чай на Липтън, както и някои пробиотични добавки. Техните производители твърдят, че от тези продукти има конкретни ползи за човешкото здраве, но тези ползи не са научно доказани, е показало разследването на европейския орган.

В хода на разследването внимателно са били проучени и добавки, съдържащи рибено масло, за които се твърди, че подобряват растежа на мозъка на бебетата и децата. Европейският орган е отхвърлил в хода на разследването повечето от твърденията на производителите за полезното действие на тези продукти.

Първоначалните резултати от мащабното проучване навеждат на мисълта, че потребителите може би хвърлят на вятъра милиони евро всяка година за продукти, за които те си мислят, че ще подобрят начина им на живот и техния хранителен режим.

Годишно британците например харчат по 320 милиона лири за витамини и хранителни добавки. Много повече се харчи във Великобритания за здравословни храни, тип пълнозърнести закуски.

Европейският орган за безопасност на храните е изследвал 66 храни и хранителни продукти. Предстои да бъдат изследвани още 4000 продукта.

Сред компаниите, чиито молби за признаване на здравословния характер на продуктите им са били отхвърлени от европейския орган, е Оушън спрей, която твърдеше, че сокът от боровинки може да предпазва жените от възпаления на пикочния тракт.

Европейската агенция е отхвърлила също и молба на Юниливър, в която се твърди, че пиенето на черен чай Липтън прави хората по-бодри.

"Проучихме научната обосновка, с която компаниите подкрепят твърденията за здравословния характер на продуктите си, и установихме, че в много случаи такава обосновка изобщо няма", каза говорител на европейската агенция.

Разследването на европейския орган е в резултат на регламент от 2006 г. на ЕС в областта на здравословното хранене и здравословните храни, който изиска производителите да привеждат доказателства за всяко тяхно твърдение за здравословния ефект на даден продукт.

Източник: БТА