Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков и заместник-министърът Камен Кичев представиха днес на пресконференция реалното финансовото състояние на железниците, информират от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

МТИТС направи детайлен анализ на ситуацията в БДЖ и НКЖИ, съобщи министър Цветков и открои основен акцент, а именно разхищение и непрофесионално управление в двете компании в продължение на много години. В резултат на което двете компании са доведени буквално до фалит.

Социалното напрежение в двете компании е заради закъснението на изплащане на трудовите възнаграждения. Основният фактор за кризисната ситуация е неравномерното изразходване на субсидията, която е изхарчена авансово още преди средата на годината. При нейното добро разпределение, тя можеше да гарантира нормалното изплащане на заплатите на служителите.

Това, според министър Цветков, е направено умишлено. Той представи разчет за субсидиите за 2009 г., подписан от изпълнителния директор на БДЖ и предишния транспортен министър Петър Мутафчиев. От документа става ясно, че през януари са изплатени 25 млн. лв., а за ноември и декември - 9 млн. лв. Последната сума не гарантира изплащането на възнагражденията на служителите. Друга причина за нередовното изплащане на възнагражденията е намаляване на дейността, което от своя страна доведе до по-малко приходи.

Ситуацията в Национална компания Железопътна инфраструктура е подобна. Първите месеци на годината януари, февруари и март сумата е 12 млн. лв., а за октомври, ноември и декември - 4млн. лв. Според Александър Цветков подобно разпределение не е нищо друго, освен „залагане на бомба". Няма да допуснем такова разпределение на субсидията през следващата година, за да може да се гарантира редовното изплащане на възнагражденията, заяви Александър Цветков.

На пресконференцията транспортният министър обяви и задълженията на БДЖ и НКЖИ. БДЖ дължи на доставчици над 150 млн. лв. Предстоящите плащания към кредитори и финансови институции до края на годината са на стойност 37 млн. лв., а за 2010 сумата е 101 млн. лв. Като цяло недостигът на средства възлиза на 290 млн. лв.

Близо 100 млн. лв. са задълженията на НКЖИ към доставчици до края на годината. Днес на заседание на Министерския съвет бе взето решение за осигуряване на допълнителна субсидия за НКЖИ, която ще е трансфер от капиталовата програма. „Това са единствените средства, с които можем да подпомогнем железниците. Капиталовата програма също е изразходвана на 90% през полугодието и тази възможност вече е лимитирана", обяви министър Цветков.

Протестът на железничарите е основателен, но вината е изцяло на хората управлявали по този начин и изразходвали авансово субсидиите, подчерта Александър Цветков.

Предприети са действия за бързо преструктуриране на БДЖ в пазарно ориентирана компания. Предвижда се драстично намаляване на ръководния състав, дирекциите ще намалеят от 16 на 6, а отделите от 59 ще станат 25. Това ще доведе до съкращаване на около 60 % от висшия управленски състав на БДЖ. Приходите от намалената администрация ще бъдат в размер на 1 млн. лв.

МТИТС направи проверки на поредица от скандални сделки с вагони - за продажби, доставки и рециклиране. Всички проверки са в прокуратурата. Тези злоупотреби показват небходимостта от пълен одит на железницата, той вече е назначен от министъра и ще бъде извършен от реномирана одиторска фирма.

Министър Цветков обяви, че до края на годината ще се свика събрание на всички кредитори, за да се обсъди възможността за отлагане на плащанията по всички кредити и големи задължения. Те не могат да бъдат поети нито от двете компании, нито от държавния бюджет.