На въпроса „Какъв е Вашият източник на финансова информация и знания към момента?" основните източници на информация, които са посочили потребителите са обясненията от служители на институциите и разговорите със семейството и приятелите. Възрастовите групи 50-64 и 65 + отдават предпочитания на разговорите с приятели и семейство съответно с 26.15% и 36.36 %, сочат данните са от международен сравнителен анализ на финансовата грамотност, проведено от Федерацията на потребителите в България и Висше училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).

По-голямата част (21.92%) от хората с висше образование черпят информация от служителите на институциите. Между 15% и 20% са хората от всички групи, които получават информация от ТВ програми, статии във вестници и списания. В България е доста разпространен начинът на разпространение на информация "от уста на уста", затова не е случаен високият процент на посочилите отговор „Разговор с членове на семейството".

Обяснения от служителите и продавачите във финансовите институции 22.09%Разговори с членове на семейството и/или приятели 20.86%ТВ програми, статии във вестници и списания (с изключение на рекламите) 15.64%Продуктови брошури на финансовите институции 13.65%Реклами по телевизията, във вестници и списания 13.65%Сърфиране в интернет8.13%Брошури и семинари на организации, които не са свързани с конкретна индустрия 2.76%Книги 1.84%Уроци и/или лекции в училищата 0.77%

При избора на финансова институция, за българина най-голямо значение имат репутацията и препоръката от познат. Всички възрастови групи са посочили, че избират по репутация с изключение на 65 +, които избират по препоръка. 41.67 % от тях са посочили този отговор. Предпочитанията на хората с основно и средно образование са към същия отговор със съответно 54.55 % и 39.57 %. Почти същия брой от хората със средно образование (38.85 %) са посочили обаче репутацията. При хората с висше образование най-много (51.7 %) се осланят също на репутацията.

На въпроса „Когато избирате финансов продукт/услуга, какво на първо място определя избора?" 36.79% посочват лихвените равнища. От условията на ползване се влияят 32.79%, а от размера на таксите 13.38%. Над 17% не знаят как да формират решението си. От равнището на лихвата се влияят най-силно следните групи: възрастовата група 35-49 с 46.07 %, хората с висше образование с 44.9 %, самотните родители с 42.86 % и заетите в публичния сектор с 45.54 %.

Настоящото проучване установява някои пропуски във финансовата грамотност на българските потребители, смятат авторите. Главните пропуски са в областта на пенсионното и социално осигуряване, начините за инвестиране, влиянието на инфлацията и др. Също така, потребителите в България не са уверени в достоверността и навременността на финансовата информация. Клиентите на банкови услуги не разбират добре същността на предлаганите им продукти и съответно не знаят как да извлекат максимална полза от тях.

Високото недоверие към финансовите институции произлиза от факта, че голяма част от потребителите смятат предоставяната им информация за написана по начин, който защитава интересите и е в полза на институциите. За да се преодолее това недоверие, а и за да се повиши интереса на обществото към финансовите продукти, трябва институциите по-широко и по-добре да обясняват своите продукти и ползи за клиентите.