Летище София е сред най-грозните в света
Около 90% от летищата по света, от претъпканите разпределителни центрове като Франкфурт до прашните здания като летището в Мускат, Оман, лесно биха могли да се състезават за титлата най-грозно летище в света.
В крайна сметка, докато всяко красиво летище е красиво по свой собствен начин, грозните се сливат в мъгла от бежова боя и нисковисящи акустични тавани.
Някои летища обаче са особено ненадминати в грозотата си.
От туристическия сайт Travel and Leisure, който е изготвил класацията с помощта на проучване сред пътници, ползващи редовно въздушен транспорт, не са включили летищата в активни военни зони или на места, които до скоро са били такива. От сайта също така са се въздържали от нападки по отношение на летищата от Третия свят.
Ето и кои са най-грозните летища в света, според Travel and Leisure:
Джон Ф. Кенеди (JFK), Ню Йорк
Когато летище JFK е било ново и все още се е наричало Idlewild, е било красиво и е било забележителен пример за модерна архитектура за времето си. Това обаче вече не е така, с изключение на модерния терминал TWA. Днес JFK е кошмарно, a пристигащите пътници са посрещани от безкрайни бели коридори и стълбища.
Шарл дьо Гол, Париж
Дългото сводесто пространство без колони на терминал 2E на летище Шарл дьо Гол някога е било считано за изящна добавка, докато част от него се срутва през 2004 г., убивайки четирима души. Въпреки този инцидент, пътниците гледат на летището като на символ на технократския свят, където нищо не работи и на никого не му пука.
Шереметиево, Москва
Терминал 2 на летище Шереметиево е завършено точно навреме за летните Олимпийски игри през 1980 г., които вдъхновяват повече лоши архитектурни решения, от което и да било събитие в историята. Летището е реновирано преди няколко години, когато прашен решетъчен таван е подменен с по-нов. Тази козметична промяна обаче само подчертава грозотата на това място.
Хийтроу, Лондон
Най-доброто качество на Хийтроу е, че кара нюйоркчани да се чувстват по-добре по отношение на летище JFK. На какво всъщност прилича Хийтроу? Трудно е да се каже. Архитектът Тери Райли, който е и бивш директор на Музея на изкуствата в Маями, го сравнява с "четири мола събрани заедно."
Международно летище Дълес, Вашингтон
Дълес изглежда чудесно от разстояние. Оригиналният терминал, завършен през 1962 г., е величествена сграда. Проблемът е, че много от пътниците никога не виждат тази гледка. На пътниците, които сменят самолети там, им се струва, че всички лоши летища в САЩ са се наблъскали в едно - ниски тавани, подтискащо осветление и тъмни стени.
Международно летище Нарита, Токио
Част от проблема при Нарита е, че човек очаква много повече от Токио. Летището се намира на над 70 км от Токио и е продукт на проектиране от 60-те години на миналия век и стил от 70-те. Строителството на летището е било забавено поради проблеми със собствеността на земята, които водят до смъртоносни бунтове. Остава неизползвано доста дълго време, след като е построено.
Линате, Милано
Отвън летище Линате наподобява билборд, облепен с реклами. Отвътре изглежда хиперфункционално по начина, по който някои европейци (Скандинавци например) ги строят. Доминиращата естетическа сила тук е станцията на метрото. Според Джоана Гравундер, архитект и осветителен дизайнер, която поделя времето си между Сан Франциско и Милано, "таваните са ниски и много тъмни, подът също е много тъмен, а гишетата са от жълта пластмаса." Нещо повече - при излизане от паспортна проверка пътниците попадат директно на магазин за чорапогащи.
Международно летище Линден Пиндлинг, Насау, Бахамите
Карибският басейн е пълен с изключително невдъхновени летища, основно от елементарни бетонни сгради. Точно обратното, летището в Насау изглежда сякаш някой е направил апатичен опит да свърши работата както трябва. Може би неприятният син мокет е бил по-хубав, когато е бил нов.
Нгура Рай, Денпасар, Бали
Нгура Рай е смущаващо неприветливо за летище, чиито девиз е "Врата към рая". Третото най-натоварено летище на Индонезия, близо до столицата на Бали, представлява дълга ниска сграда с покрив от керамични керемиди, ниски тавани, много слабо осветление, разпръснати столове из цялата сграда и много сиво. Когато най-привлекателната характеристика на едно летище е ресторанта McDonald's, то със сигурност има проблеми.
Международно летище София
Летище София е комбинация между многократно обновявания и разширен Терминал 1 от ерата на 1937 г. и новия Терминал 2, отворен през 2006 г. Старият терминал, както може да се очаква, е неприятна смесица от стилове и добавки. Новият терминал е трябвало да бъде подобрение с много от характеристиките на най-добрите летища, като много стъкла и високи тавани. Въпреки това терминалът изглежда като една от онези впечатляващо лъскави, но неспасяемо неразбрани пост-комунистически забележителности. Човек остава с впечатлението, че строителите са имали подходящия комплект от части, но не са разбрали инструкциите за монтаж.
Хартсфийлд-Джаксън, Атланта
Как изглежда летището в Атланта отвън? Летище има ли въобще „отвън"? Много от пътниците на най-натовареното летище в света са там просто, за да сменят един полет с друг, така че всичко, което виждат, е подземната транспортна система. Масивната централна сграда на летището, в която има ресторанти и огромен скелет на динозавър, може да бъде определена в стил американски мол от 80-те години на миналия век.
Международно летище Ел Пасо, Ел Пасо, Тексас
Малко вероятно е да объркате летището на Ел Пасо с някое друго летище на планетата. Терминалът представлява очевиден опит за смесването на местния стил с нещо, което трудно може да бъде определно. Този куполоподобен меден покрив по-скоро би подхождал на стара железопътна гара, православна църква или някъде в Париж.