Нестандартни индикатори за икономиката
Почти всеки ден новините отразяват икономически индикатори, които движат пазарите или се предполага, че ни помагат при вземането на инвестиционни решения. Но всеки измерител, от БВП до безработицата, има своите критици.
Анализатори и експерти спорят дали данните са лъжливи, методологията съмнителна и крайните цифри безполезни. Примерно, как статистиката може да следи всеки сервитьор, продавач в магазин или механик, нает или уволнен и да ни даде реален показател на безработицата?
Може би трябва да следим и по-малко научни формули като индекса на кориците на списания или този на късите на полите. И не кой да е, а Алън Грийнспан твърди, че продажбите на мъжко бельо могат да сигнализират за промени в икономическа активност.
Ще ви представим няколко по-чудновати индикатора:
Индексът на мъжкото бельо. През 1970 г., още преди Алън Грийнспан да стане председател на ФЕД, той намира необикновен начин за оценка на посоката на икономиката - продажбите на мъжко бельо. Грийнспан отчита че когато има оживления на икономиката, съответно продажбите растат и обратното.
Ако се замислите за облеклото на домакинството, то мъжкото бельо остава на последно място. Децата растат и техните дрехи трябва да се подменят, жената трудно ще се откаже от покупка на дрехи, мъжът има нужда от връхни дрехи, а бельото, което не се вижда, остава като последна покупка.
Продажбите на мъжко бельо са права равна линия, като в редките случаи, когато забива надолу, това е сигнал, че има проблем за икономиката.
Индекс на кориците на списанията. „Ако купувате това, което корицата на списание продава, то вашият дом ще е кашон", казва старо клише на Уолстрийт.
През 1999 г. Джеф Безос, основател на Amazon, е обявен за Личност на годината от списание Time. Акциите на компанията тогава са били 113 долара, но година по късно интернет балонът се пука и това срива стойността им с 95%.
През 2007 г. трима професори от ричмъндския университет правят проучване, включващо компании, представени в списанията Business Week, Fortune и Forbes за последните 20 години. Те откриват значителна корелация между появата на корицата на списанията и последвалото представяне на акциите им.
Индексът на готините сервитьорки. Стандартното предлагане на зрелище за очите е често прилаган метод от заведенията за привличане на клиенти. Когато икономиката зацикли, ресторантьорите често търсят привличащи погледите момичета, които да ви четат менюто.
В същото време, слабият пазар на труда, кара бивши модели, промотърки или момичето обслужващи корпоративни събития, да търсят и по-непрестижна работа. Така че, докато не започнат да ви обслужват сервитьори от мъжки пол, или по-неатрактивни девойки, не може да се говори за възстановяване на икономиката.