Най-големите корпоративни грешки
Toyota наскоро изтегли 8 милиона автомобила, заради технически проблем. Това е без съмнение огромна грешка на една иначе блестяща компания. Колкото по-голяма е компанията, толкова по-катастрофални са последиците, когато тя допусне важна грешка.
Вижте 10 от може би най-големите грешки в света на големия бизнес:
Toyota изтегля милиони автомобили
В корпоративния свят провалите се степенуват на сериозен проблем, да станеш за смях, сътресение и тотална катастрофа. Когато Тайгър Уудс бе уличен в изневери, това беше „да станеш за срам" за него и „сериозен проблем" за марките, които той рекламираше.
Когато Toyota изтегли 8 милиона коли в цял свят, това беше катастрофа. Данни на американското правителство показват, че проблеми в ускоряването на автомобилите може да са причина за смъртта на 34 души. Toyota губи милиарди от тази грешка.
Колите могат да се поправят, но за репутацията на компанията това ще бъде трудно.
Exxon Valdez и разливът на петрол през 1989
На 24 март 1989 супертанкерът Exxon Valdez разля близо 11 милиона галона суров петрол край Аляска. Едва ли това е най-големият разлив на петрол в историята, но обстоятелствата около него (капитанът е бил пиян, съдебните дела се протакаха, местната рибарска индустрия бе унищожена), направиха случката една от най-големите природни катастрофи на всички времена.
Замърсени бяха 1 000 мили от бреговата линия и бяха убити десетки хиляди животни. Ветровете и бурните води пречиха на жалките опити за почистване на района.
Последствията: През 1994 съдът постанови Exxon да плати 5 млрд. долара глоба. През 2006 тази сума бе намалена наполовина, а през 2008 тя бе направо „стопена" на 500 милиона долара.
Въпреки това: Компанията днес процъфтява. През 2008 тя бе номер 1 по печалби в света (над 45 млрд. долара), въпреки че през 2009 печалбата падна с 57%, заради спад в цената на петрола. Явно скандалът не пречи на корпорацията да прави пари, но името й все още не е чисто.
JetBlue държи пътници 6 часа на пистата
През февруари 2007 снежна буря парализира движението и остави 9 самолета на JetBlue Airways на пистата 6 часа. Те бяха пълни с пътници, на които не бе позволено да напуснат самолетите.
Нискобюджетната авиокомпания се извини и обеща да върне парите на всички пътници, което им струва десетки милиони долари.
Медиите оплюха компанията. Заради подобни инциденти през 2009 правителството взе решение да глобява с 27 500 долара на пътник авиокомпаниите, ако не осигуряват храна и вода на пътниците при закъснение от 2 часа и възможност да напуснат самолета при закъснение от над 3 часа.
Сливането на Time Warner и AOL
Преди десетина години всички говореха за придобиването на Time Warner от страна на AOL за 165 млрд. долара - най-високата сума в историята.
"Компания, която е на възраст, на която не би могла да си купи бира, пише Уолстрийт Джърнъл „ще погълна конгломерат с дълга история".
След две години сделката загуби блясък. Дотком балонът се пукна, шефовете на двете компании се бяха хванали за гушата, а 200 млрд. долара акционерска стойност се беше изпарила. Предприеха се масови съкращения и накрая акционерите останаха с една компания, която струваше нищожна част от това, на което се оценяваше през 2000 г. Двете компании се разделиха през 2009 г.
Изтеглянето на Vioxx на Merck
Обезболяващото лекарство Vioxx е най-разпространеният медикамент, претърпял изтегляне от пазара.
Когато се появява през 1999, производителят Merck го рекламира като чудотворно лекарство, което премахва болката от артрита, без да създава стомашните проблеми, които причиняват други подобни лекарства.
Не след дълго се появиха опасения, че лекарството вреди на сърдечната система. През 2000 стана ясно, че лекарството не трябва да се препоръчва на пациенти с проблеми със сърцето, а през 2004 то бе изцяло изтеглено от пазара.
Проблемът е най-вече в това, че компанията е била предупредена от учените за рисковете около медикамента още преди да го пусне на пазара, макар това да не бе доказано в съда.
През 2007 Мerck заяви, че ще даде компенсации по 27 000 дела за тежка телесна повреда или смърт, причинени от използването на лекарството. За тези компенсации компанията задели 4.85 млрд. долара.
Ford и Edsel
През 1957 Ford шумно рекламират новия си модел Edsel. По телевизията излъчват специално шоу с участието на Бинг Кросби и Франк Синатра. Харчат се милиони. Компанията очаква опашки от желаещи да си купят колата.
Хората, обаче, не само че не я харесват, ами й се смеят. Наричат я грозна, без капка въображение, а предната решетка е сравнявана е тоалетна чиния.
Само 2 години по-късно Ford прекратява производството й, а загубите от начинанието се изчисляват на между 250 и 300 млн. долара, което в днешни дни отговаря на около 2 млрд. долара.
Union Carbide и изтичането на токсичен газ в Бопал
На 3 декември 1984 токсичен газ изтича от завод за пестици на Union Carbide в Бопал, Индия. 3 000 души умират от задушаване. Между 15 000 и 20 000 умират в следващите няколко години от болести, свързани с обгазяването. Около половин милион все още страдат от болести на имунната система, слепота, респираторни и гинекологични проблеми, свързани с инцидента.
Union Carbide твърди, че изтичането е било саботаж. Според защитниците на пострадалите то е резултат от лоша поддръжка и неспазване на препоръките за сигурност в завода.
CEO-то на компанията по това време - Уорън Андерсън е арестуван. Пускат го под гаранция и той избягва в САЩ. Въпреки молбите на Индия САЩ отказват да го екстрадират и той си живее добре, радва се на домове в Ню Йорк, Кънектикът и Флорида.
Union Carbide плаща 470 млн. долара обезщетения на жертвите, а все още текат дела.
Cartoon Network - рекламната кампания от 2007
През 2007 Cartoon Network започна рекламна кампания, която завършва с фиаско. Мержата инсталира светещи човечета на 38 възлови места в Бостън, които трябваше да бъдат просто една реклама. Много хора обаче решиха, че странните лампички указват, че на тези места са поставени бомби.
Властите затвориха магистрали и части от метрото, пуснаха сапьорски отряди. Настана паника, а трафикът бе объркан с часове, преди всички да разберат, че странните човечета са просто реклама.
Шефът на Cartoon network подаде оставка няколко дни след скандала, а компанията плати 2 млн. долара на Бостън, за да покрие щетите.
Изтеглянето на гуми на Bridgestone
През 2001 компанията изтегли от пазара 6.5 млн. гуми след подозрения, че те са причина за катастрофи, довели до смъртта на 271 души. По голямата част от гумите са били поставени на джипове на Ford и двете компании грозно се изпокараха за това, кой е по-виновен.
Bridgestone бе осъдена да плати обезщетения на стойност 149 млн. долара.
Новата Coca-Cola
През 1985 година Coca-Cola решава да промени известната си 99-годишна формула и представя New Coke. Милиони потребители се възпротивиха на новата напитка. След по-малко от три месеца, компанията срам-не-срам върна старата формула на напитката и я нарече Classic Coke. И до ден-днешен се подиграват на Coca-Cola за авантюрата с „новата кола". Дори и великите мениджъри понякога вземат грешни решения.