Последствията от вулкана ще надминат тези от 11 септември
Комисарят по транспорта Сийм Калас заяви, че Европейската комисия търси оптимално решение на кризата в авиоиндустрията след затварянето на огромна част от европейското въздушно пространство и отмяната на хиляди полети.
На пресконференция в Брюксел преди предстоящата видео конференция на европейските министри на транспорта Калас посочи: "Ситуацията е наистина безпрецедентна и извънредна и не може да бъде устойчива прекалено дълго, дори още няколко дни. 80% от летищата са затворени, вчера бяха отменени 85% от полетите и ситуацията става непоносима."
Калас допълни, че във водените консултации от Евроконтрол - Европейската агенцията за безопасност на въздушната навигация - с правителствата, самолетните компании, летища, експерти и учени се работи в три основни посоки: безопасността, икономическите последствия и положението на милионите пътниците, блокирани по стотици летища в Европа и света. Калас посочи, че в никакъв случай няма да се прави компромис с безопасността и допълни, че икономическите последствия от отменянето на хилядите полети ще бъдат огромни:
"Последствията от затварянето на летищата и от това безпрецедентно събитие надминават тези от атентатите на 11 септември 2001 година." '
Еврокомисарят заяви още, че законово авиокомпаниите носят пълната отговорност за информиране и настаняване на милионите пътници, блокирани по летищата.
Министрите на транспорта ще обсъдят по-късно днес различни възможности за облекчаване на обстановката в Европа. Очаква се да бъде взето решение да не се отваря цялото въздушно пространство, а отделни въздушни коридори над Европа.
Междувременно френският министър на екологията Жан-Луи Борло заяви, че европейските министри на транспорта обсъждат възможността за отваряне на въздушни коридори, а не на цялото европейско въздушно пространство за справяне с кризата заради исландския вулкан.
На пресконференция преди предстоящата видео-конференция на министрите, министър Борло посочи, че европейските правителства се опитват да извършат реалистичен анализ на рисковете преди да вземат окончателно решение.
Източник: БНР