Google - един лъжлив всезнайко
Събирането на информация в интернет става чрез търсачките и едва ли има нужда да споменаваме коя е най-голямата и най-използваната от тях - мегатърсачката Google.
Отговорите на този „всезнайко" могат обаче да бъдат подвеждащи, тъй като отклоняват търсенето в неподозирана, а и неправилна посока, казват учени от Висконсинския университет.
Те са автори на съвсем ново изследване, което анализира Google като главен инструмент за събиране на научна информация в интернет.
Заключенията на учените са, че системата, по която Google „отговаря" на търсенията, позволява на юзъра достъп само до една част от съществуващата по дадена тема информация, като много често тази информация бива представяна под определен ъгъл.
Google избира какво да прочетем
„В интернет вече има много полезна и ценна информация, но проблемът е, че Google определя какво виждаме", казва Дитрам Шойфел, един от авторите на изследването. Ученият пояснява, че чрез препоръките (Google Suggest), които ни подхвърля, търсачката безотказно ни насочва встрани от най-точната информация, като ни отвежда към най-популярната.
Изследването дава за пример отговорите на Google по ключовата дума „нанотехнологии". В този конкретен случай търсачката отвежда до съдържание, от което не може да се научи нищо за самите технологии. Препоръките и класирането на съответните показани страници са зависели от „популярността" на дискусиите по тази тема, което пък се променяло на всеки няколко месеца.
Същото се случва с търсенията по почти всяка научна тема, казват авторите на изследването. Те са категорични: на резултатите не може да се разчита! Стесняването на перспективата само до най-популярните резултати насочва избора на информацията и оказва сериозно влияние върху знанията и мисленето на потребителя, предупреждават американските учени.
Който търси, намира?
Резултатите от това изследване са неприятни за Google. Говорителят на корпорацията Джейк Хубърт реагира с изявлението, че когато препоръчва връзки и подрежда резултатите, Google се ръководи „единствено от обективни критерии". И действително, конспирация няма, няма и човешка намеса: тези „обективни критерии" са изведени от търсещия алгоритъм на Google, който ги определя, грубо казано, според броя на кликовете. В крайна сметка Google е замислен като машина за търсене, която сортира резултатите според популярността на даден сайт, а не според качеството на предлаганата информация.
Да не забравяме, че дори според шефа на Google Ерик Шмит корпорацията е свързана преди всичко с рекламната индустрия. Така че Google знае отговора на всеки зададен въпрос, но не дава гаранция, че този отговор ще е валиден и утре. Под въпрос е също дали отговорът е изобщо верен. Дали е заслуга на търсачката и появилото се наскоро в американската преса твърдение, че в България се говори „кирилски" език...?
Колко са дезинформираните?
64 процента от всички заявки за търсене в интернет минават през Google - става дума за над 1 милиард заявки на ден. В САЩ 77 процента от потребителите използват интернет като главен източник за търсене на научна информация, като повечето от тях прибягват до услугите на Google. Мегатърсачката доминира и в световен план - само 16.3 процента от търсенията минават презYahoo.
Източник: Дойче веле