BP, която вече пострада сериозно от неконтролируемото изтичане на милиони барели петрол в Мексиканския залив, сега се сблъсква с още един проблем - Тони Хейуърд, склонният към гафове главен изпълнителен директор на петролния гигант.

Някой от неговите запомнящи се изказвания са: Разливът няма да причини големи проблеми, тъй като Мексиканският залив "е много голям океан" и "екологичните последици от тази катастрофа вероятно са много, много малки."

Тази седмица той се извини на семействата на 11-те мъже, които загинаха на платформата Deepwater Horizon, за това, че е казал, "Знаете ли и аз искам обратно живота си."

Вместо да получава по-малко публични изяви обаче, Хейуърд, геолог, който ръководи компанията от три години, става все повече публичното лице на BP. Вчера BP започна да излъчва нова телевизионна реклама, в която, гледайки директно в камерата, обещава да не бъдат спестени усилия за почистването на разлива.

Рекламата завършва с прочувствено обещание: "Ще се справим с това. Ще оправим нещата." (В същия ден в интервю, публикувано в The Financial Times, Хейуърд казва, "Без съмнение е истина фактът, че не разполагахме с инструментите, които са нужни в подобна ситуация.")

Вместо да успокоява обществеността, критиците твърдят, че Хейуърд се е превърнал в ежедневен пример за погрешните стъпки предприети от PR отдела на BP по отношение на проблема, който започна преди шест седмици и изглежда, че ще продължи и през голяма част от лятото.

Хейуърд и компанията многократно омаловажаваха мащаба на разлива, ролята на BP в експлозията на платформата Deepwater Horizon от 20 април и последствията за околната среда. В същото време те излъчват нестихващ оптимизъм, въпреки поредицата неуспешни опити да запушат петролния кладенец.