Най-привлекателните развиващи се пазари на дребно в света
Консултантската компания A.T. Kearney всяка година следи кои развиващи се пазари са готови за ръст в сектора на търговия на дребно. Проучването на компанията разглежда 30 развиващи се страни и ги подрежда въз основа на редица фактори, в това число оценка на риска на пазара, брой и богатство на населението, както и насищането на пазара на дребно в момента.
През тази година няколко държави влизат за първи път в класацията, поради факта, че по-изолираните пазари стават по-атрактивни, тъй като помагат на търговците на дребно да се предпазят от колебанията в световните икономики, които дойдоха вследствие от рецесията. И докато търговците на дребно продължават да се концентрират върху по-големите развиващи се пазари като Бразилия, Индия и Китай, по-малки страни като Кувейт, Уругвай, Албания и Македония предлагат привлекателни възможности за международно разрастване, според проучването на A.T. Kearney.
Ето и кои са най-привлекателните пазари за търговците на дребно:
10. Русия
Място за миналата година: 2
Население: 139 390 205 (юли 2010)
БВП на глава от населението: 15 100 долара (към 2009)
Въпреки че Русия се срина в класацията, страната продължава да бъде най-големият пазар за потребителски стоки в света, а разполагаемият доход продължава да расте, което увеличава размера на средната класа в страната. По-ниската й позиция в класацията за 2010 г. отразява отчасти по-малкия темп на растеж на БВП и на търговията на дребно.
9. Перу
Място за миналата година: 18
Население: 29 907 003 (към юли 2010)
БВП на глава от населението: 8 600 долара (към 2009)
Според A.T. Kearney много хора сравнява Перу днес с Чили отпреди 10 години. При това положение страната предлага на търговците на дребно някои интересни възможности, да не споменаваме растеж. Докато много от икономиките в света се свиха през 2009 г., БВП на Перу нарасна с 0.6% през миналата.
8. Уругвай
Място за миналата година: N/A
Население: 3 510 386 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 12 700 долара (към 2009 г.)
Уругвай е най-малката страна в Южна Америка, но предлага на търговците на дребно добър начин да тестват южноамериканските пазари. Потребителите в страната много си приличат с тези от по-големите й съседи Аржентина, Бразилия и Колумбия.
7. Обединени арабски емирства
Място за миналата година: 4
Население: 4 975 593 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 42 000 долара (към 2009 г.)
Дубай остава центъра на търговията на дребно в региона, тъй като предлага модерна инфраструктура и по-малко ограничения за бизнеса. Населението също така е главно от градски тип, заможно и „гладно" за здравословни и козметични продукти, както и за потребителска електроника. Рецесията обаче даде отражение и ОАЕ пада по-ниско в класацията през тази година.
6. Чили
Място за миналата година: 7
Население: 16 746 491 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 14 700 долара (към 2009 г.)
Икономиката на Чили расте и ще продължи да набира скорост. Президентът Себастин Пинера се е концентрирал върху подобряването на бизнес климата, увеличаването на възможностите за инвестиране и повишаването на годишния икономически ръст до 6%. Чилийските потребители все повече се интересуват от онлайн пазаруване, което също предлага на търговците на дребно интересен начин да тестват пазара, според A.T. Kearney.
5. Бразилия
Място за миналата година: 8
Население: 201 103 330 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 10 200 долара (към 2009 г.)
Като домакин на Световното първенство по футбол през 2014 г. и на Олимпийските игри през 2016 г. Бразилия ще извлече огромни ползи от инвестициите в инфраструктурата си. Очаква се отварянето на няколко големи търговски центъра и 19 мола само през 2010 г. Рецесията се отрази слабо на бразилската икономика като БВП на страна намаля само с 0.2%. За 2010 г. се очаква между 4.5 и 6% икономически ръст.
4. Саудитска Арабия
Място за миналата година: 3
Население: 29 207 277 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 20 400 долара (към 2009 г.)
Саудитска Арабия се придвижва с едно място нагоре в класацията след като икономиката й до голяма степен се опази от рецесията. В страната все още има ограничения за международните търговци на дребно, а правилата за чуждестранните инвестиции изискват участие на минимум 25% местен капитал. Въпреки тези препятствия, пазарът е атрактивен, тъй като това е най-голямата икономика в Персийския залив.
3. Индия
Място за миналата година: 1
Население: 1 173 108 018 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 3 100 (към 2009 г.)
Въпреки че Индия вече не е на първото място, страната си остава доста атрактивна за търговците на дребно. Икономическият ръст на страната се очаква да достигне 7.2% от 2009 до 2010 г. и трябва да бъде между 8 и 8.5% в следващите години.
2. Кувейт
Място за миналата година: N/A
Население: 2 789 132 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 54 100 долара (към 2009 г.)
Кувейт прави впечатляващ дебют в класацията под номер 2. Въпреки че страната е малка в сравнение с някои от лидерите в проучването, тя печели от урбанизираното си заможно население. Въпреки че богатството на страната се влие от цената на петрола, правителството работи за да диверсифицира икономиката. Перспективите пред страната се впечатляващи. Ръстът на БВП на глава от населението се очаква да нарасне с 49% до 2014 г.
1. Китай
Място за миналата година: 3
Население: 1 330 141 295 (към юли 2010 г.)
БВП на глава от населението: 6 600 долара (към 2009 г.)
Китай се завръща на върха за първи път от 2002 г. насам. Китайските потребители са по-положително настроени по отношение на икономиката и техните лични финанси. За това може би има добра причина. Пакетът на правителството за стимулиране на икономиката на стойност 585 млрд. долара помогна икономическият растеж на страната да нарасне до 8.7% през миналата година. Прогнозите са, че ръстът ще надхвърли 10% през 2010 г.
Пазарът на дребно в страната е силно разпокъсан, но се консолидира посредством растеж и сливания и придобивания. Някои от чуждите компании, които развиват дейност в страната, включват Wal-Mart Stores, Macy's, Carrefour и германската Metro Group.