Пробегът с електромобил - 2 ст. на км
През 2011 г. ще започне изграждането на зарядни станции за електромобили в България, а покриването на цялата страна ще бъде продиктувано от броя на електромобилите у нас. Това прогнозира Илия Левков, председател на УС на Индустриалния клъстер "Електромобили".
През същата година се надяваме да се увеличи броят на електромобилите в България, допълни той. Мрежата зарядни станции ще се изгражда в партньорство с потенциални инвеститори като към проекта има огромен интерес, заяви Левков.
Очакванията за бум на електромобили в България през 2011 г. са базирани на факта, че в момента големите компании работят върху поръчки основно за следващата година. В зависимост от марката максималната цена на един електромобил е 120 000 долара, а на българските електромобили, произведени в Стара Загора - около 20 000 лева.
Цената на мрежата със зарядни станции ще зависи от метода на зареждане. Левков посочи, че ако се избере това да стане чрез подмяна на батериите на електромобилите ще се изискват сериозни инвестиции. При всички положения ще се търси по-евтиният вариант, при който зарядните станции да са по веригите бензиностанции и метанстанции, за което със собствениците вече са водени разговори. Необходимата инвестиция за изграждане на една станция за подмяна на батериите е около 1 милион лева, докато за изграждането на малки зарядни станции в рамките на съществуващи бензиностанции ще са нужни до 50 000 лева.
Към момента в страната има около 40 - 50 притежатели на електромобили, като повечето от тях са лична разработка.
На тези станции електромобилите ще могат да се презареждат за 15 - 20 минути. Едно презареждане на батерия на електромобил става обикновено при пробег на колата от 150 километра и цената на километър е под 2 стотинки при сегашната цена на ел.енергията. На този етап в електромобилите се използват основно литиево-йонни батерии, които струват между 15 и 20 000 лева, а зарядното за тях също е много скъпо. Животът на една такава батерия е 300 000 километра. В момента български специалисти правят подобрения на оловните батерии за електромобили, при които един от основните им проблеми е това, че са доста тежки, каза Левков.
Източник: БТА